مدیرکل منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری البرز به کاشت درخت در پیشگیری از ازدیاد ریزگردها تاکید کرد و گفت: این اقدام از سنوات گذشته در استان البرز آغاز و همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد فرضی امروز در همایش مقابله با بیابانزایی و پدیده گرد و غبار با عنوان اینکه برای بیابان زایی تلاش مضاعف خواهیم داشت، گفت: پیرامون استان های البرز، قزوین و مرکزی حدود 150 هزار هکتار بیابان وجود دارد که با توجه به همجواری کلانشهرها معضل جدی محسوب می شود. 

وی افزود: در سنوات نه چندان دور این اراضی به عنوان کویر و بدون ریزگرد بود اما به دلیل یکسری ناسپاسی و بی محبتی با طبیعت در مرز بحرانی شدن است لذا مدیریت حداکثری این حوزه ضرورت دارد.

فرضی گفت: کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم به کم آبی در 3 هزار و 879 هکتار در قالب طرح‌های بیابان زدایی از سال 95 در استان البرز شروع و ادامه دارد.

این مدیر استانی با عنوان اینکه مساحت 517 هزار هکتاری استان البرز 445 هزار هکتار اراضی ملی است، اضافه کرد: آبیاری و مراقبت به مساحت 5 هزار و 438 هکتار و حفاظت و قرق به مساحت 8 هزار هکتار به صورت کشت و نهال‌کاری در سنوات قبل انجام شد.

وی با بیان اینکه در البرز اقلیم‌های مختلف همچون ناحیه کوهستانی، بیابانی و دشتی وجود دارد، تصریح کرد: 54 هزار هکتار از اراضی ملی جزو مناطق بیابانی است که با توجه به شرایط طبیعی و انسانی 25 هزار هکتار دچار ریزگرد داخلی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یادآور شد که چاه‌های مناسب برای تأمین آب مورد نیاز نهال‌های کشت شده نیز حفر شده است.

فرضی تاکید کرد: در طرح‌های منابع طبیعی نکته بارز مشارکت و همراهی همه بخش‌ها در حفظ منابع طبیعی است و خردجمعی در این اقدامات حائز اهمیت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.