رئیس سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه اهدای پلاسما در کشور ۱۷ میلیون دلار کاهش ارزبری داشته است، گفت: شاخص اهدای خون کشور برای هر هزار نفر ۲۷ واحد خون است و این درحالیست که ۶۰ درصد به صورت مستمر، خون و فراورده های خونی اهدا می کنند.

به گزارش ایلنا، علی اکبر پورفتح الله عصر امروز در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت سالروز اهدای خون در البرز، برگزار شد، گفت: از ابتدای تاسیس سازمان انتقال خون تاکنون به تعداد ۵۰ میلیون واحد در کشور، خون اهدا شده است.

وی با عنوان اینکه واحدهای خون در برخی از کشورها رایگان و در برخی دیگر در ازای اهدای خون پول دریافت می‌کنند، افزود: شاخص اهدای خون کشور برای هر هزار نفر ۲۷ واحد خون است و این درحالیست که ۶۰ درصد به صورت مستمر، خون و فراورده های خونی اهدا می کنند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه شاخص رشد اهدای خون کشور، ما را جزو کشورهای متوسط اهداء خون قرار داده است، تصریح کرد: پیشرفتهای آزمایشگاهی خوبی در کشور ما محقق شده است. سلامت خون اهدایی در کشور ما طی دو دهه گذشته روند خوبی را تجربه کرده و ارسال پلاسما مازاد بر مصرف و نیاز داخل کشور بوده است.

پور فتح الله با اشاره به اینکه داروی پلاسما در ایران ارزان تر از سایر کشورها است، افزود:۴/۵درصد اهدای پلاسما جزو عملیات انتقال خون است که اهدای پلاسما در کشور ۱۷ میلیون دلار کاهش ارزبری، داشته است.

پورفتح الله تاکید کرد: روزانه ۸۰۰ مادر به دلیل خون ریزی حین زایمان، با توجه به کمبود خون و عدم دسترسی به تزریق خون، جان خود را از دست می دهند که اگر خون رسانی صورت گیرد حدود ۲۴۰ نفر از این تعداد نجات پیدا می کنند.

رییس سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: ۴۶ درصد اهدای خون ها در دنیا در کشورهای با شاخص رشد بالا شکل می گیرد که این کشورها تنها ۱۶ درصد از جمعیت دنیا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از داروهای پلاسما با پلاسمای ایرانی تولید می شود، اشاره کرد: از طریق اهدای خون مستقیم ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به دست می آوریم.

پورفتح الله با اشاره به ارسال دو میلیون پلاسمای ایرانی به اروپا گفت: این امر در راستای پالایش صورت گرفت و دسترسی به این  فناوری دستاوردی است که طبق استانداردهای جهانی انجام می شود و راه یافتن به اتحادیه اروپا، موفقیت بزرگی است که بدان دست پیدا کردیم. 

پورفتح الله گفت: خونی که در محروم ترین نقطه کشور دریافت می کنیم از استاندارد لازم استفاده می شود و این موضوع بیانگر عدالت محوری در این حوزه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.