معاون اجرایی مرکز بهداشت استان البرز از آغاز طرح ثبت فشار خون شهروندان استان البرز بعد از پایان ماه رمضان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید محمدی در نشست خبری از طرح ثبت فشار خون خبر داد و گفت: این طرح ملی همزمان با سایر استانها از تاریخ 17 خرداد تا 15 تیر ماه سال جاری در استان البرز نیز اجرا می شود.

وی با اشاره به آخرین مطالعه علمی استان البرز، گفت: حدود 28/41 درصد افراد مبتلا به فشار خون بالاتر از حد طبیعی بین سنین 30 سال به بالا وجود دارد و هدف طرح مذکور نیز در همین رنج سنی خواهد بود.

محمدی گفت: با توجه به 50 درصدی زنان و مردان بالای 30 سال در کشور، بالغ بر 20 میلیون نفر باید در این طرح ملی شرکت کنند.

محمدی یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد بالایی از شهروندان به فشار خون بالا مبتلا هستند، لازم است این غربالگری در راستای پیشگیری از بیماری های خطرناک و پرهزینه با جدیت دنبال شود.

معاون اجرایی مرکز بهداشت البرز با اشاره به هماهنگی های لازم برای این طرح، اذعان داشت: با معاونت های دانشگاه علوم پزشکی، مدیران استانی، بیمارستانها، بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح برای همکاری در این طرح، جلسات و مذاکراتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: اسامی افرادی که در این طرح خود اظهاری شرکت می‌کنند در سامانه مربوطه ثبت می شوند و حدود 350 مرکز بهداشتی در شهرستان ها و روستاهای استان، فشار خون مراجعه کنندگان را به صورت رایگان چک می‌کنند.

محمدی با عنوان اینکه برای کنترل فشار خون پرسنل ادارات و سازمانها، نمایندگان مرکز بهداشت به محل کار کارمندان، اصناف و کارگران مراجعه خواهند کرد، افزود: بعد از کنترل فشار خون توسط متصدیان آموزش دیده مراکز بهداشتی، افرادی که فشار خون بالای حد طبیعی دارند با توجه به میزان افزایش فشار خون به مراکز درمانی ارجاع می شوند.

این مسئول استانی با عنوان اینکه تمامی افراد بالای 30 سال می‌توانند وارد سایت salamat.gov.ir شوند و پرسش‌نامه ثبت فشار خون خود را پر کنند، گفت: فشار خون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغزی شود و خون ریزی‌ مغزی ایجاد کند که ممکن است باعث مرگ شده یا باعث اختلال در حرکت اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم و ناتوانی شود و کنترل فشار خون از بروز این قبیل بیماری و پرداخت هزینه، جلوگیری می‌کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.