به گزارش ایرنا، روش درس خواندن در بین دانش‌آموزان به خصوص در ایام امتحانات بسیار متفاوت است در حالی که با توجه به شیوه های صحیح مطالعه می توانند به نتیجه دلخواه برسند.
زمان امتحانات دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه در مدارس شروع شده است و بیشتر آنها به دنبال روشی هستند که در زمان کمی که در اختیار دارند به گونه ای خود را آماده امتحان کنند که در کارنامه خود نمره خوبی به ثبت برسد.
دانش آموزان برای موفقیت در امتحانات باید برای مطالعه کتاب های درسی برنامه مطالعه روزانه داشته باشند و به تکنیک های مطالعه در ایام امتحانات نگاه عمیقی داشته باشند.
دانش آموزان برای موفق شدن در امتحانات در کنار روش های مطالعه باید به زمان معین برای استراحت کردن ، داشتن تغذیه مفید میان وعده ای دقت کنند.
با توجه به ماه مبارک رمضان ضرورت دارد دانش آموزان برای مطالعه اثر بخش در ایام امتحانات به نکات کلیدی که کارشناسان علوم تربیتی و مشاوران تحصیلی مدارس عنوان می کنند، دقت لازم را داشته باشند.
به گفته آنان، دانش آموزان پس از افطار و استراحتی کوتاه خواندن درس را آغاز کنند و به داشتن خواب لازم نیز توجه کافی داشته باشند و از تغذیه مناسب ویژه روزه داری نیز غفلت نکنند.
کارشناسان علوم تغذیه از غذاهای ویتامین و پروتئین دار به عنوان بهترین انتخاب در تغذیه مناسب یاد می کنند که از آن جمله می توان به مصرف میوه و سبزیجات تازه که باعث فعال نگه داشتن ذهن می شود و همچنین خرما، مویز ، گردو ، پسته و ... اشاره کرد چون این مهم موجب یادگیری بهتر و کاهش اضطراب در هنگام مطالعه می شود.
به گفته این کارشناسان دانش آموزان و حتی دانشجویان باید از مصرف قهوه ، نوشابه، چای به دلیل داشتن کافئین بپرهیزند چون قدرت به خاطر آوردن مطالب را در ذهن پایین می آورد و همچنین در ایام امتحانات پفک ، چیپس و غذاهای فست فودی نیز استفاده نکنند.
** مزیت های مطالعه صحیح
فاطمه فیضی از مشاوران تحصیلی مدارس البرز در این زمینه اظهار داشت: روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان مزیت هایی چون کاهش زمان مطالعه، افزایش میزان یادگیری، تثبیت مطالب آموخته ‌شده و یادآوری آسان مطالب آموخته‌شده را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه مطالعه کتاب های درسی باید برنامه محور و سازمان یافته باشد، خاطرنشان کرد: مطالعه کردن بدون برنامه، چیزی جز سردرگمی و آشفته کردن ذهن به همراه ندارد لذا داشتن برنامه‌ی صحیح باعث مدیریت زمان شده و انرژی کمتری مصرف می شود.
وی برنامه ریزی برای درس خواندن به ویژه در ماه مبارک رمضان را ضروری دانست و افزود: یادداشت‌ برداری در درس خواندن بسیار مفید است زیرا موجب تثبیت شدن مطالب خوانده شده در ذهن می شود.
این مشاور تحصیلی ادامه داد: مطالعه‌ مستمر دروس و بدون استراحت به ویژه درماه مبارک رمضان برای دانش آموزان روزه دار و حتی در روزهای عادی مفید نیست.
فیضی تصریح کرد: برای پیشگیری از خستگی زود رس در ایام امتحانات باید برای مطالعه مفید برنامه داشت تا از تمرکز ذهنی در هنگام خواندن برخوردار شویم .
وی اضافه کرد: مدیریت زمان در مطالعه‌ صحیح درس‌ها به ویژه در ایام امتحانات بسیار مؤثر است و حداکثر زمانی که هر فرد می‌تواند روی مطلبی تمرکز کند بین 30 تا 45 دقیقه است که پس از آن باید 20 دقیقه استراحت کند.
وی گفت: دانش آموزان باید برای مطالعه کردن مکان ثابت و بدون سر و صدا و رفت و آمد را انتخاب کنند چون این انتخاب حذف عوامل حواس پرتی و افزایش دقت در مطالعه را در پی دارد.
**هفتگانه کاهش استرس شب امتحان
حسین سلیمیان از کارشناسان علوم تربیتی استان البرز به دانش آموزان توصیه کرد: برای آغاز مطالعه درس ها در ابتدا به قرائت دعای مطالعه توجه کنند به گونه ای که قبل از شروع درس وضو بگیرند و با نام خداوند یکتا ، ذکر صلوات و دعای مطالعه ' اللهم اخرجنی من الظلمات الوهم و اکرمنی بنورالفهم افتح علینا ابواب رحمتک وانشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین ' که به معنای 'خدایا مرا بیرون آور از تاریکی های وهم و به نور فهم گرامی ام بدار، خدایا درهای رحمت را به روی مابگشا و خزانه های علومت را بر ما بازکن به مهربانی ات ای مهربانترین مهربانان می باشد' را بخوانند.
وی از برنامه ریزی به عنوان گام دوم کاهش استرس شب امتحان تعبیر کرد و اظهار داشت: بارها کارشناسان مختلف به ویژه آموزشی به برنامه ریزی و تهیه جدول زمانبندی برای روز قبل از امتحان تاکید کرده اند اما کمتر دانش آموزی پیدا می شود که این مسئله را جدی بگیرد.
وی بیان داشت: گذشته از مواردی که دانش آموز خواندن کل درس را به شب قبل از امتحان موکول می کند، مواردی هم هستند که مطالب درسی یاد گرفته شده به دلیل زمان بندی غلط و دوره ناصحیح در ذهن به هم می ریزد و فرد نمی تواند در امتحان نمره خوبی بگیرد.
وی یادآور شد: در صورت توجه به برنامه ریزی در امتحان، پاسخ دادن به سوالات آسان و سخت برای دانش آموزان بدون داشتن اضطراب بوجود می آید زیرا مطالب خوانده شده به درستی در ذهن طبقه بندی گردیده و یادآوری آن به راحتی انجام می شود.
وی از استراحت در بین مطالعه، خواب راحت ، تغذیه سالم به عنوان دیگر راهکارهای کاهش استرس شب امتحان یاد کرد.
سلیمیان تمرکز فکری را راهکار دیگر کاهش استرس شب امتحان نام برد و افزود: روز قبل ار امتحان هر عاملی را که باعث حواس پرتی می شود کاملا باید کنار گذاشت چون زمانی که تمرکز روی مطالب درسی وجود نداشته باشد، اضطراب خود به خود به وجود می آید.
وی مثبت اندیشی را از دیگر عوامل کاهش استرس شب امتحان برشمرد و ادامه داد: برای مثبت اندیشیدن باید وقت خود را با افرادی بگذرانیم که به ما روحیه بدهند و یا به قولی انرژی مثبت به ما ببخشند و هر زمانی که فکر منفی به سراغ ما آمد سریع همان فکر را در ذهنمان به شکل مثبت تغییر دهیم و با صدای بلند برای خود تکرار کنیم تا آرامش فکری و روحی در ما حفظ و تقویت شود.
این کارشناس علوم تربیتی آرامش را عاملی دیگر در کاهش استرس عنوان کرد و گفت: دانش آموزان و یا دانشجویان قبل از دوره کردن مطالب درسی نفس عمیقی بکشند تا اکسیژن لازم به مغز برسد و ذهن از عوامل مزاحم پاک شود چون داشتن آرامش در زمان مطالعه یک اصل برای موفقیت محسوب می شود که با قدم زدن در هوای آزاد و یا کشیدن چندین بار نفس عمیق این عامل مهم را در خود می توان ایجاد و تقویت کرد.
** دانش آموزان موفق چه عادت هایی دارند
علی ریحانی استاد دانشگاه و روانشناس هم به عادت های هفتگانه دانش آموزان موفق اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از دانش آموزان دلیل عدم توانایی خود در پاسخ به سوالات معلمشان را در کلاس درس به هوش و مسائل ژنتیکی نسبت می دهند در حالی که این باور درست نیست.
وی بیان داشت: دانش آموزان برای موفق شدن در دوران تحصیل به خصوص در ایام امتحانات باید به عادت های مطالعه توجه کنند.
وی تصریح کرد: دانش آموزان موفق همواره از یک برنامه منجسم برای مطالعه خود استفاده می کنند چون می دانند برنامه ریزی برای مطالعه درس ها مانند ساختن یک پازل است.
وی اضافه کرد: داشتن برنامه برای مطالعه در کنار داشتن تمرکز موجب ایجاد انگیزه و کاهش استرس در هنگام مطالعه می شود.
وی از برنامه ریزی برای استراحت به عنوان یک عادت مثبت در دانش آموزان یاد کرد و افزود: بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند با ساعت ها مطالعه بدون وقفه می توانند در آن درس موفق شوند.
ریحانی ادامه داد: ذهن انسان پس از یک مطالعه فشرده به 20 دقیقه استراحت نیاز دارد.
وی از یادداشت برداری مطالب، به اندازه کافی خوابیدن ، پرسیدن سوالات ، آموختن از اشتباهات و خود را در شرایط واقعی سنجیدن به عنوان دیگر عادت های دانش آموزان موفق یاد کرد.
** والدین مراقب رفتارهای استرس زا باشند
یونس جاوید نسب از دیگر روانشناسان فعال در حوزه آموزش و پرورش استان البرز است که از همراهی والدین برای مبارزه با استرس در ایام امتحانات به عنوان یک عامل مهم موفقیت دانش آموزان در ایام امتحانات یاد کرد.
وی اظهار داشت: دلیل اصلی استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درس ها نیست بلکه این مهم نتیجه تاثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و روان دانش آموزان است.
وی یادآورشد: استرس در دانش آموزان فعال و درس خوان نیز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتی پس از آن افسرده، پریشان و مضطرب می کند که این حالات در آینده تحصیلی و شغلی آنها نیز بسیار تاثیرگذار است.
وی از یکی از تاثیرات اضطراب و دلهره امتحانات را فراموشی و پرت شدن حواس و تمرکز دانش آموز در زمان امتحان و حتی پس از آن ذکر کرد.
وی اضافه کرد: داشتن کمی اضطراب و دلهره در این ایام اگر چه امری طبیعی و معقول است ولی دلهره و استرس بیش از حد به دلیل تاثیرات نامطلوب روحی و روانی بر آنان و در نهایت بر جامعه نیازمند بررسی و پیگیری جدی است.
این روانشناس گفت: در این رابطه بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان تاکید دارند که نباید استرس و اضطراب را یک حالت عادی و معمولی تلقی کرد و باید با ریشه یابی آن در زمان کودکی و نوجوانی و در محیط مدرسه مانع از گسترش آن به جامعه و در نهایت بیمارکردن اجتماع شویم.
جاوید نسب بیان داشت: منشا و عامل استرس و اضطراب در درجه نخست به رفتار والدین و خانواده در هنگام برخورد با مسائل مهم زندگی بر می گردد.
وی تصریح کرد: رفتارهای نسنجیده و توام با نگرانی و اضطراب والدین و اعضای خانواده در انجام بسیاری از امور به ویژه مواقع حساس موجب می شود که فرزندان به تقلید این رفتار ناشایست بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: تبعات این استرس علاوه بر نگرانی و افت تحصیلی دانش آموزان از سوی دیگر موجب ایجاد مشکلات و بیماری های روحی و روانی در بین دانش آموزان می شود.
وی با بیان اینکه بی توجهی به کاهش استرس دانش آموزان در زمان امتحانات می تواند در آینده برای آنها بسیار مشکل ساز شود، ادامه داد: دلهره و نگرانی های بیش از حد علاوه بر کاهش میزان درک و هوش، موجب گرایش به مصرف داروهای آرامبخش و یا روانگردان می شود.
وی با اشاره به اینکه علت تشویش و استرس بیش از اندازه برخی از دانش آموزان، استفاده نادرست آنها از نیروی ذهنی و هوش خودشان است ، یادآور شد: باید این مهم با برنامه ریزی در طول زمان تحصیل کاهش یابد.
وی تاکید کرد: در ایام امتحانات باید به دانش آموزان با بکار بردن کلمات مثبت و تشویقی روحیه داد زیرا این رفتار موجب می شود که آنان آرامش خاطر داشته باشند و یادآوری مطالب درسی در جلسه امتحان برایشان راحت تر صورت می گیرد.
استان البرز 460 هزار دانش آموز دارد که حدود 210 هزار نفر آن در متوسطه دوره اول و دوم تحصیل می کنند.
2819/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.