علی نقدی بازنشین روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله پس از ایام عید نوروز کوچ عشایر از مناطق قشلاقی آغاز می شد و پس از اینکه حدود 45 روز در مناطق میان بند گذران می کردند از ابتدا تا نیمه خرداد ماه در مناطق ییلاقی استان مستقر می شدند.
وی اظهار داشت: بارندگی های خوب امسال منجر به بهبود مراتع مناطق قشلاقی شد و از طرف دیگر مراتع ییلاقی به دلیل تداوم کاهش دما در ابتدای سال جاری بارورگیاهی آنها به تاخیر افتاده است.
نقدی گفت: مقرر شد که کوچ عشایر استان البرز 15 روز به تعویق بیفتد تا ضمن اینکه استفاده کامل دام های عشایری از مراتع قشلاقی انجام می شود، مراتع ییلاقی نیز آماده ورود دام های عشایر بشود.
وی افزود: عشایرالبرز از نیمه خرداد ماه امسال کوچ ییلاقی خود را آغاز و تا دهه اول تیرماه در این مناطق مستقرخواهند شد.
وی با بیان اینکه وضعیت مرتعی این استان بسیار خوب است، اظهار داشت: در سال جاری ستاد کوچ با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تشکیل شده تا کنترل دام در مراتع به خوبی انجام شده و دام ها با توجه به ظرفیت مراتع وارد مراتع شوند.
وی اضافه کرد: از 370 هزار هکتار مراتع استان البرز، 150 هزار هکتار در اختیار عشایر استان البرز به صورت مراتع ییلاقی و قشلاقی قرار دارد.
عشایر استان البرز در فصل کوچ ییلاقی در مناطق حدفاصل ارتفاعات جاده کرج - چالوس تا شهرستان طالقان، مستقر شده و به فعالیت خود که بیشتر دامداری است می پردازند.
عشایر را می توان جمعیت مولد و تلاشگر دانست که با وجود سختی های موجود در زندگی عشایری حاضر به رهاکردن آن نیستند و همواره به تولید می اندیشند و اهرم های مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند.
هر ساله عشایر کوچ رو در استان البرز از 6 ایل راه اصلی کوچ خود را انجام می دهند که تعدادی از آنان عشایر میهمان هستند و از استان های مرکزی و سمنان به البرز می آیند.
عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب 860 خانوار و جمعیت چهار هزار و 800 نفر تشکیل یافته که حدود 56 درصد آنان کوچنده هستند.
این تعداد عشایر در 84 سامان و 6 سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان دارای 321 هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری، از 148 هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کند.
عشایر البرز سالانه با تولید 6 هزار و 800 تن شیر، سه هزار و 700 تن گوشت و یکهزار و 300 تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.
بر اساس اعلام مدیر امور عشایری البرز 44 درصد عشایر استان مرتعی در اختیار ندارند، این افراد از بستر مزارع و کوه های اطراف مناطق قشلاقی برای تعلیف دام های خود استفاده کرده و یا تعلیف را به صورت دستی انجام می دهند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.