به گزارش ایرنا، آنطور که مسئولان کشوری اعلام کرده اند، امروز 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و تنها سه درصد داروها وارداتی است.
بنا به گفته دست اندرکاران بخش سلامت، شرکت های داروسازی کشور با وجود تحریم ها و کاستی در واردات مواد اولیه، تلاش وافری برای سرپا نگه داشتن چرخ صنعت دارویی کشور داشته و ضمن تامین نیازهای داخلی حتی در صادرات هم پیشتاز منطقه هستند.
در این میان استان البرز به عنوان قطب صنعتی و دارویی کشور در میان 31 استان ایران حرف برای گفتن دارد و صنعتگران و پژوهشگران این استان علاوه بر تولید داروهای عمومی به ساخت داروهای نوترکیب با فناوری بالا روی آورده تا جائیکه قراردادهای ملی برای توسعه تولیدات منعقد می کنند.
این روزها دانشمندان جوان البرزی در مراکز ساخت دارو به دقت و سرعت بالا در حالا پیمودن قله های دانش و ترقی و کشف مجهولات دارویی در کشور و جهان هستند بطوریکه دستاوردهای آنان برای جهانیان حیرت انگیز و شگفتی ساز است.
وجود بیش از 80 شرکت داروسازی ، ساخت لوازم آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی در استان البرز خود بیانگر آن است که این استان به عنوان قطب داروسازی کشور در فضای سالم و رقابتی با شرکت های خارجی مسیر تعالی را برای خدمت به بشریت می پیماید.
برخلاف آنانکه حتی ارسال دارو به ملت های تحت تخاصم اقدامی مبتکرانه و به اصطلاح ارزشمند برای خود تلقی می کنند، دستاوردهای دانشمندان ایرانی و البرزی برای خدمت به بشریت روانه های کشورهای مختلف و مناطق دور دست می شود تا تفکر بشردوستانه ناب، چشم جهانیان را به واقعیت ها بگشاید.
فعالیت واحدهای دانش بنیان و صنعتی دارویی در گوشه و کنار استان البرز این ظرفیت را به وجود آورد تا مسئولان طرح راه اندازی شهرک داروسازی برکت در شهرستان ساوجبلاغ را عملی کنند.
با این اوصاف وجود ظرفیت های دارویی در استان البرز موجب شده تا مسئولان کشور هر ماه ظرفیت هایی دارویی و توانمندی های این استان را مورد بررسی تازه قرار دهند و خبرهای امیدوار کننده از این خطه به کل کشور مخابره کنند.
حدود 15 روز پیش بود که با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس فراکسیون سلامت مجلس شورای اسلامی کارخانه جدید گروه داروسازی اکتوور در شهرک صنعتی بهارستان کرج به بهره برداری رسید که با دستاوردهای جدید پژوهشی و تولید داروهای عمومی همراه شد.
این گروه دارویی که اکنون 190 قلم داروی خاص و عمومی تولید می کند، تامین حدود 18 درصد نیازهای دارویی کشور را متقبل شده است.
اما امروز نیز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر بهداشت و درمان داروها و واکسن های جدیدی برای بیماران خاص و بیماری های دامی در استان البرز رونمایی شد که بیانگر آن است که شرکت های داروسازی البرز برای قطع واردات سه درصدی داروی کشور با سرعت تلاش می کنند.
در سفر یک روزه این 2 مسئول کشوری ، موجی از شادمانی در بین حاضران دیده می شد و نگاه ها به سمت قله های امید بود بطوریکه عزیزاله شهبازی استاندار البرز با خوشحالی از این دستاوردها ، دانشمندان البرزی را افتخارآفرین توصیف کرد.
از سوی دیگر دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به این موضوع اشاره کرد که برای جایگزینی سه درصد داروی وارداتی کشور توجه به ظرفیت های داخلی معطوف شده و قراردادهای ساخت داروهای جدید با مراکز داروسازی داخلی منعقد می شود.
او گفت که سه محور کاری را اولویت قرار داده ایم که یکی از این محورها انعقاد قرارداد با شرکت های پژوهشی داخلی و حمایت از اندیشه ناب ایرانی است.
سورنا ستاری فرزند شهید والامقام امیر منصور ستاری بیان داشت که در این شرایط تحریمی نگاه ها به ظرفیت های داخلی است و باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد.
«شهید امیر منصور ستاری فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس با اقدامی مبتکرانه و تغییر و تقویت پدافند هوایی کشور حماسه های بزرگ و به یادماندنی برای ایران اسلامی خلق کرد.»
اکنون فرزند این شهید والامقام که در عرصه علمی و فناوری دارای جایگاه خاص است ، می گوید: سه برنامه محوری را در عرصه فناوری اولویت کاری قرار داده ایم
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از کارخانه داروسازی اکتوور شهرک بهارستان کرج در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برنامه نخست تامین اقلام تحریمی برخی صنایع بوده که مشکلاتی برای این بخش به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: در این بخش تلاش ها بر تامین نیازهای داخلی از جمله در زمینه دارو سازی معطوف شده و شرکت هایی مانند گروه دارویی اکتوور می توانند در این عرصه به رفع مشکلات کمک کنند.
ستاری گفت: دراین زمینه نیز تفاهم نامه خوبی با گروه داروسازی اکتوور استان البرز منعقد شد.
معاون رئیس جمهوری افزود: بخش بعدی حمایت از شرکت های دانش بنیان به صورت عموم است و دراین بخش حمایت ها باید بیشترشود.
وی ادامه داد: در این بخش بیش از 30 تا 40 نوع اکوسیستم داریم و با کمک صندوق توسعه و بانکها باید ازشرکت های دانش بنیان حمایت کرد.
ستاری اظهار داشت: توسعه استارت آپ ها و کسب و کار در این بخش مورد توجه ویژه قرار گرفته است .
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به سومین اولویت این معاونت اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به مراکز پژوهش دولتی، دانشگاه های دولتی و آزاد و بخش خصوصی با محوریت اکوسیستم نوآوری است که به صورت جدی کمک می کنیم .
وی از ظرفیت های استان البرز در زمینه تولید دارو تمجید کرد و اظهار داشت : برای بازگویی افتخارات صنعت دارویی این استان از جمله توانمندی های گروه دارویی اکتوور باید ساعت ها صحبت کرد.
** رونمایی از چهار داروی جدید درمان سرطان و دیابت درالبرز
رونمایی از چهار قلم داروی جدید درمان سرطان و دیابت با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرک صنعتی اشتهارد گوشه ای از افتخارات دانشمندان و پژوهشگران البرزی بود که امروز به دنیا مخابره شد.
این داروها توسط محققان شرکت داروسازی باران در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز به مرحله تولید و تجاری سازی رسیده که گام موثری در درمان بیماری های خاص، معرفی توانمندی و خلاقیت دانشمندان ایرانی، صرفه جویی ارزی و کمک به اقتصاد کشور تلقی می شود.
همچنین این داروها شامل « سورافینیب» ، « رگورافنیب» برای درمان سرطان و «امپاگلوفلوزین» و « داپاگلوفلوزین» برای درمان نسل جدید دیابت نوع 2 است که عوارض داروهای قبلی را ندارند.
کیفیت این داروها نسبت مشابه خارجی و داخلی بالاتر ازریابی شده و میزان تولید «امپاگلوفلوزین» سالانه 800 کلیوگرم و داپا گلوفلوزین سالانه 100 کیلوگرم اعلام شد.
بخشی از این داروها به کشور های مختلف جهان از جمله هندوستان و روسیه صادر خواهد شد.
پیش از این داروهای «نیلوتینیب » و «سانی تنیب» برای کنترل و درمان بیماری دیابت و داروهای «ایماتینیب» و «کپسیتابین » به ترتیب برای درمان سرطان گوارش و سرطان پستان در شرکت داروسازی باران استان البرز تولید و روانه بازار شد.
** رونمایی از واکسن پی پی آر و پادزهر مارگزیدگی در البرز
امروز برای نخستین بار در کشور واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک «پی پی آر» و پادزهر مار و عقرب گزیدگی در شهرستان نظرآباد استان البرز رونمایی شد که خبری مسرب بخش برای ایرانیان بود.
با تولید این واکسن در شرکت داروسازی بهنودژن شهرستان نظرآباد گام موثری برای پیشگیری و کنترل بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در کشور برداشته شد.
«بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک طی سال های اخیر سبب خسارت زیادی به وحوش(کل و بز کوهی ) کشور از جمله در استان البرز شد که واکسن این بیماری با هزینه زیاد وارد کشور می شد.»
همچنین در این مراسم پادزهر مار و عقرب گزیدگی در شرکت داروسازی بهنودژن ساخته و وارد عرصه تولید شد.
** واردات دارو 100 قلم کاهش یافت
کاهش 100 قلم داروی وارداتی موضوع خبری بود که دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران البرزی به آن اشاره کرد تا به گوش جهانیان برسد.
او گفت : تلاش ها بر این است تا حمایت ها در سازمان غذا و دارو از تولید کنندگان داخلی به صورت یکسال اعمال شود.
وی افزود: در سال های گذشته واردات دارو بیش از حد مورد انتظار بود که این رویه در حال اصلاح است و همه را مکلف کردیم که تولید داخلی که مشابه خارجی دارد وارد کشور نشود.
نمکی اظهار داشت : استانداردهای مورد نیاز برای رعایت سلامت شهروندان در تولید داخل تقویت می شود و اگر درمحصول داخلی کیفیت و استاندارد مورد انتظار را نداشته باشد با آن برخورد می شود و این اتفاق در حال تسریع در سازمان غذا و دارو است.
** برای تامین بخش عمده از نیازهای دارویی کشور آماده هستیم
نهاله نراقی مدیرعامل گروه داروسازی اکتوور در حاشیه بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از این گفت: امروز سند همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کردیم و امیدواریم بتوانیم از فناوری موجود کشور برای تامین نیازهای داخلی استفاده کنیم .
وی ادامه داد: باید فناوری را به صنعت متصل کرد و از ظرفیت های موجود برای بهبود شرایط تولید استفاده بهینه به عمل آورد.
نراقی گفت: گروه داروسازی اکتوور امروز به مرکز شتاب دهنده تولید مجهز شد و از توانمندی نخبگان برای نوآوری در تولید استفاده خواهد کرد.
مدیرعامل گروه تولیدی اکتوور بیان داشت: اکنون 190 قلم دارو در این مجموعه تولید می شود که برای درمان مغز و اعصاب ، ام اس، سرطان، ایمونولوژی و گوارش در اختیار مراکز درمانی و بیماران قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه 18 درصد نیاز دارویی کشور دراین مجموعه تامین می شود، افزود: از 2 سال پیش برای صادرات برنامه ریزی کرده ایم و اکنون درخواست های متعدد از کشورهای مختلف داریم .
در این میان شرکت های تولیدی وداروسازی البرز برای دستیابی به تازه های دارویی گوی سبقت را از هم ربوده و دراین شرایط تحریمی، فضا را برای نشان دادن توانمندهای خود مغتنم شمرده اند.
ورود داروهای جدید با کیفیت بالا و اقلام نوترکیب بیانگر آن است که پژوهشگران البرزی برای شکستن تحریم ها آستین بالا زده و ضمن تامین نیازهای داخلی ، بازارهای جهانی را نشانه رفته اند.
دیدن شگفتی های جدید دارویی ، استاندار البرز را برآن داشت تا در جمع خبرنگاران از تلاش های پژوهشگران استان قدردانی کند .
وی گفت: دست تمام سرمایه گذاران را در استان البرز می فشاریم و از آنها حمایت خواهیم کرد.
سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان البرز نیز با بازدید از پارک علم وفناوری استان و رونمایی از سه دستاورد دانش بنیان در زمینه صنعت ، کشاورزی و دفاعی همراه شد و دست آخر اینکه طرح توسعه کاتالیست با کاربرد صنعتی در این استان به بهره برداری رسید و نشان داد که صنعت البرز فقط داروسازی نیست بلکه تنوع و ظرفیت های آن بسیار است.
استان البرز حدود سه هزارو500 واحد تولیدی و صنعتی دارد که حدود 80 واحد آنها در زمینه داروسازی ، لوازم آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند.
شرکت های بزرگ داروسازی سها یک و 2 وابسته به جمعیت هلال احمر، سیناژن ، اکتوور، فارمد ، باران ، بهنود ژن در کنار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نمونه ای از داشته های درمانی این استان به شمار می رود.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.