مجتبی تقی زاده روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در کشور به صورت کلی مازاد تولید تخم مرغ داریم و به همین دلیل، قیمت تخم مرغ کاهش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: به دنبال این بودیم که زمینه صادرات مازاد محصول را فراهم کنیم تا رونق اقتصادی به شکل عملی ایجاد شود ولی اگر مقدمات به صورت سریع فراهم نمی شد ناچار بودیم تولید را متناسب با مصرف کنیم.
تقی زاده گفت: راهکار این موضوع حذف گله های مسن کشور و بدون پوشش بیمه ای بود تا از بحث تولید خارج شوند که از این طریق موازنه ای بین تقاضا و مصرف ایجاد می شود.
وی ادامه داد: به لحاظ اینکه سال گذشته 6 تا 7واحد تولیدی گله های مازاد خود را در استان حذف کردند دیگر با این مشکل مواجه نیستیم.
تقی زاده اظهارداشت: موضوع مازاد تولید تخم مرغ به عنوان یک چالش در کشور مطرح شده بود که خوشبختانه طی چند روز گذشته مجوز صادرات برای تخم مرغ توسط وزارت صمت ابلاغ شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز افزود: بر اساس این مجوز صادرات محصول تخم مرغ کشور مشروط به تنظیم بازار داخلی بلامانع شده است.
وی بیان داشت: با صدور این مجوز به تدریج صادرات تخم مرغ به کشورهای هدف آغاز می شود به طوریکه قبل از این تخم مرغ ایران به کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه صادر می شده است.

*به دنبال مهار تولید نیستیم
تقی زاده گفت: سال 98 به عنوان رونق تولید نامگذاری شده و به همین دلیل به لحاظ پتانسیل های موجود به دنبال مهار تولید نیستیم.
وی ادامه داد: البرز، پنجمین ظرفیت مرغ تخم گذار و چهارمین استان تولید کننده تخم مرغ کشور است که نشان دهنده این است که واحدهای فعال نسبت به میانگین کشوری در رده بالاتری قرار دارند یعنی درصد فعالین این بخش در حوزه استان نسبت به میانگین کشور بالاتر است.
وی افزود: خوشبختانه در ظرفیت پرورش پولت (نیمچه مرغ تخم گذار) سومین ظرفیت کشور هستیم زیرا یکی از هفت واحد مرغ مادر تخم گذار کشور در البرز است و به همین دلیلی برای تامین جوجه مرغ تخم گذار مشکلی نداریم.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز اضافه کرد: بیش از 110 وحد تولیدی مرغ تخم گذار با ظرفیت اسمی 9 میلیون قطعه و 28 واحد تولید پولت با ظرفیت 2 میلیون و 900 هزار قطعه در استان وجود دارد.
وی گفت: پولت ها در هر دوره سه ماهه تولید خود را ارایه می کنند یعنی در طول سال سه دوره امکان تولید دارند و در این پروسه بیش از 8.5 میلیون قطعه نیمچه تخم گذار در البرز تولید می شود.
تقی زاده اضافه کرد: مزیت نسبی در این محصول در البرز داریم زیرا ضریب خود کفایی استان در این محصول حدود400 درصد است یعنی حدود چهار برابر نیاز داخلی استان تولید داریم.
وی افزود: این مازاد تولید در روش های معمول به اقصی نقاط کشور حمل می شود و چنانچه برنامه صادرات باز باشد بخشی از این تولید به لحاظ برندهای مناسبی که در استان وجود دارد در برنامه ای صادراتی کشور قرار می گیرد.
وی بیان داشت: در شرایط معمول 7 درصد صادرات تخم مرغ کشور از البرز است و در حقیقت تراکم تولید در البرز بسیار بالاتر از میانگین کشوری است که یک مزیت به لحاظ پرورش مرغ تخم گذار در البرز است.
تقی زاده اظهار داشت: میزان تولید تخم مرغ در صورتی که عوارض، بیماری و... نداشته باشیم بالغ بر 90 هزار تن در البرز است و میزان مصرف این
محصول در البرز بیشتر از 27 هزار تن نیست که در برنامه ی صادراتی و تامین نیاز نقاط مختلف کشور قرار می گیرد.
معاون جهاد کشاورزی البرز گفت: در بخش تولید شیر خام ضریب خوداتکایی بالاتر از 160 درصد است که 60 درصد بیش از نیاز است.
وی افزود: مازاد شیر خام تولیدی در اختیارصنایع لبنی نقاط مختلف کشور قرار می گیرد و با توجه به قابلیت مناسبی که شیرخام البرز دارد و بالغ بر75 تا80 درصدش از واحدهای صنعتی تامین می شود این قابلیت را دارد که به محصولات روز لبنی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه درصد تامین شیر دیگر استان ها از واحدهای صنعتی پایین تر از آمار استان البرز است، یادآور شد: در بقیه نقاط کشور میزان تولید صنعتی شیر درصدش پایین تر است و بخش زیادی از آن از دامداریهای کوچک روستایی جمع آوری شود که به همین دلیل قابلیت تبدیل به محصولات لبنی روز در واحدهای صنعتی را ندارند.
تقی زاده گفت: بزرگترین واحد دام شیری کشور درالبرز مستقر است که مزیتی بزرگ برای استان است.
وی اضافه کرد: شیر خام اگر از مبادی صنعتی تامین شود قابلیت تبدیل به محصولات لبنی روز را دارد که به دلیل این مزیتی که در البرز وجود دارد، بار میکروبی شیر این استان بسیار پایین است و به همین دلیل در صنایع لبنی برند کشور قرار می گیرد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.