سید مجید موسوی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری سال 98 توسط مقام معظم رهبری با عنوان « رونق تولید »، افزود: نخستین جلسه رونق تولید در سازمان تشکیل و برنامه ریزی لازم را برای تحقق این شعار کردیم.
وی اظهار داشت: در نخستین قدم مقرر شد که طرح ها و پروژه های نیمه فعال یا غیرفعال احصاء و مورد بررسی قرار گیرد تا برنامه ریزی های لازم برای رفع مسایل و مشکلات آن ها انجام شود.
وی گفت: همچنین مقرر شد که با استفاده از توان تشکل ها، NGO ها و گروه هایی که در بخش کشاورزی فعال هستند، همفکری کنیم تا برای رفع معضلات بخش و رونق تولید از افکار آن ها استفاده کنیم.
موسوی فعال سازی ستاد گلخانه ها در سطح استان را یکی دیگر از برنامه ها برای رونق تولید عنوان کرد و افزود: سیاست ما این است که اینکار در سطح استان پیگیری شود زیرا وزیر جهاد کشاورزی در سفر اخیر خود به استان، تاکید بسیار زیادی به استاندار برای ایجاد حداقل یک شهرک گلخانه ای و کشاورزی در هر شهرستان داشتند.

***ایجاد نخستین شهرک گلخانه ای البرز در نظرآباد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز اظهار داشت: خوشبختانه نخستین شهرک گلخانه ای در استان به زودی در بخش چوپان آباد شهرستان نظرآباد کلنگ زنی می شود.
وی ادامه داد: برای ایجاد این شهرک حدود 65 قطعه 5 هزار متری در سطحی به وسعت 50 هکتار آماده سازی شده که تمام مراحل اداری آن طی شده و چاه آب کشاورزی نیز حفر شده ضمن اینکه تمام آزمایشات مربوطه برای کشت گلخانه ای توسط همکاران در شرکت شهرک های کشاورزی انجام شد و تمام این قطعات واگذار شده است.
موسوی گفت: تعداد افرادی که برای ایجاد واحدهای گلخانه ای در شهرک مراجعه داشتند سهم خودیاری را برای ایجاد زیرساخت ها به حساب شهرک های کشاورزی واریز کرده اند.
وی با اشاره به تامین 2 هزار و 700 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای رونق تولید بخش کشاورزی، افزود: سامانه ای برای همین موضوع در نظر گرفته شده که کشاورزان، دامداران، باغداران و صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی می توانند به آن سامانه مراجعه و ثبت نام کنند.
وی اضافه کرد: برای بهره برداران و تولید کنندگانی که در این سامانه نام نویسی می کنند، پرونده در شهرستان ها تشکیل می شود و به ستاد استان آورده شده تا برای ارایه تسهیلات اقدام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز اظهار داشت: یکی از ضروریات برای رونق تولید، راه اندازی زیرساخت های بخش کشاورزی هست که این زیرساخت ها می تواند شامل آبیاری تحت فشار، تسطیح، تجهیز و نوسازی اراضی باشد که شرایطی فراهم می شود تا تولید در سطح استان نسبت به قبل افزایش داشته باشد.

*** توسعه صادرات کشاورزی با رونق تولید
موسوی یکی از دستاوردهای رونق در تولید کشاورزی را توسعه صادرات دانست و گفت: زمانیکه در استان تولید افزایش یابد شاهد مازاد مصرف خواهیم بود که در این زمان موضوع صادرات به میان می آید.
وی افزود: برای توسعه صادرات نیز هماهنگی های لازم انجام شده تا از طریق فرودگاه پیام و گمرک استان بتوانیم تولیدکنندگانی که تمایل به صادرات محصولاتشان دارند، به راحتی اقدام به این کار کنند.
این مقام مسئول اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 10 هزار کانتینر سبزی و صیفی از استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد و با توجه به وضعیتی که برای رونق تولید وجود دارد پیش بینی می کنیم در سال جاری بیش از این مقدار را بتوانیم صادرات داشته باشیم.
وی گفت: یکی از موضوعات تاثیرگذار که دولت بر روی تصمیم گرفت استهمال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده به مدت سه سال بود.
موسوی با بیان اینکه 240 میلیارد ریال اعتبار برای استهمال تسهیلات کشاورزان نزد بانک کشاورزی تامین شده، از کشاورزانی که تاکنون نسبت به اعلام خسارت خود اقدامی نکرده اند خواست تا هرچه زودتر این اقدامات را داشته باشند.
وی همچنین بحث خرید تضمینی گندم و جو را به عنوان یک ضمانت و پشتیبان بخش دانست و افزود: مجموعه ی این فعالیت ها و سیاست گذاری هایی که انجام خواهیم داد منجر به رونق تولید، افزایش تولید و ایجاد اشتغال در استان در سال جاری خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در زمینه تاثیر بخش کشاورزی در رونق تولید نیز گفت: کشاورزی به واسطه اینکه به عنوان یک محور توسعه و یک موتور محرکه برای سایر بخش های دیگر می تواند باشد در تمام کشورها حتی در کشورهای بسیار پیشرفته همیشه از قبل مدنظر بوده است.
وی افزود: حتی سیاست هایی را هم در پیش گرفته بودند که این بخش فعالتر شود تا بتواند سایر طرح های جانبی دیگر را به حرکت در بیاورد.
موسوی بیان داشت: بی دلیل نیست که دولت ها در بخش زیرساخت ها یا در بخش آب و خاک اعتبارات یارانه دار قابل توجهی را به کشاورزان می دهند.
وی گفت: زمانیکه بتوانیم محصولات کشاورزی را تولید کنیم زنجیره حمل و نقل و زنجیره کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی و در نهایت صادرات و مصرف کننده از این موضوع منتفع خواهند شد.
رئیس جهاد کشاورزی البرز یادآور شد: ضمن اینکه با رونق تولید جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها خواهد بود و وقتی بتوانیم در روستاها، جوانان و مردم را ساکن کنیم و تولید کنیم، جمعیت مولد ما قشر مولد ما در روستا خواهند ماند و از حاشیه نشینی در شهرها جلوگیری خواهد شد و در نتیجه معضلات اجتماعی کمتری خواهیم داشت.
وی افزود: در مجموع به نظر می رسد این بخش کشاورزی است که سایر بخش های دیگر را می تواند به عنوان موضوعات جانبی به حرکت در بیاورد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.