داود نجفیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: به همین منظور با همکاری ستاد مدیت بحران استانداری البرز و دستگاه های اجرایی ، 140 هزار متر مربع شن چاله برای تجمیع سیلاب ها در این استان اختصاص یافته است.
« شن چاله ها به گودال های بزرگ بر جای مانده از معادن متروکه شن و ماسه اطلاق می شود که اکنون تعداد زیادی از این معادن متروکه در البرز وجود دارد.»
« سال گذشته فرمانداری ساجبلاغ با همکاری دستگاه های اجرایی از جمله شرکت آب منطقه ای استان البرز طرح هدایت آب های سطحی به سمت برخی شن چاله ها را اجرایی کرد لیکن امسال با توجه به موفقیت آمیز بودن این طرح ، سطح اجرای آن گسترده شده است.»
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: با توجه به اقدامات انجام گرفته سیلاب ها به فرصتی برای تقویت سفره های آب زیر زمینی تبدیل شده است .
نجفیان بیان داشت: پیش بینی شده با توجه به بارش هایی که عصر امروز و 2 روز آینده در استان البرز رخ می دهد سه میلیون متر مکعب آب ناشی از بارش ها و سیلاب ها به سفره های زیر زمینی استان هدایت شود.
وی با اشاره به اینکه بارش های بهار امسال برکات زیادی را در پی خواهد داشت، افزود: اکنون شهرداری کرج اقدام به حفر 500 حلقه چاه جذبی کرده که می تواند نقش موثری در مهار سیلاب ها و تغذیه سفره های زیر زمینی داشته باشد.
این مسئول اظهارداشت: باهماهنگی مدیران و دستگاه های اجرایی نقاط حادثه خیز به لحاظ جاری شدن سیل در استان شناسایی شده و به صورت مستمر از سوی مسئولان کنترل می شود.
نجفیان ادامه داد: سرشاخه های رودخانه های کردان و کرج از نقاطی است که تحت پایش مستمر
قرار گرفته است .
وی از مردم و مسافران نوروزی خواست طی مدت زمان یاد شده از اتراق در حاشیه رودخانه های استان و مسیل ها خوداری کنند .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته سد های امیر کبیر و طالقان فضاهای خالی برای جایگزین شدن سیلاب ها را دارند تا در صورت آغاز بارش ها با مشکل مواجه نشویم.
از آغاز سال زراعی جاری تاکنون حدود 355 میلی متر بارندگی در البرز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 210 درصد افزایش نشان می دهد.
طبق پیش بینی هواشناسی البرز طی 2 روز آینده بیش از 25 میلی متر بارندگی در این استان خواهیم داشت.
خشکسالی های 2 دهه گذشته و افزایش جمعیت سبب استفاده بی رویه از سفره های آب زیر زمینی البرز شد به طوریکه میزان دسترسی به این سفره ها از حدود 40 متر در دهه 70 به بیش از 290 متر در زمان کنونی رسیده است.
به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای البرز، بارش های مناسب سال زراعی جاری فرصتی ارزشمند برای تقویت سفره های زیر زمینی در البرز و کشور است و باید این فرصت را از دست ندهیم .
حفاری چاه های جذبی در مسیر رودخانه های فصلی و دائمی و سطح شهرها علاوه بر کنترل سیلاب ها و پیشگیری از خسارات و تلفات احتمالی ، بهترین راهکار برای تقویت سفره های زیر زمینی در کشور شناخته شده است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.