به گزارش ایرنا؛ مردم ساوجبلاغ در بخش های مرکزی، چندار و چهار باغ در نوروز به خانه‌تکانی، سبزه ریختن، خرید لباس نو، نوروز خوانی، پخت انواع شیرینی، عیدی دادن و دید و بازدید پرداخته و با ایجاد فضایی شاد و مفرح برای خود و خانواده به سراغ سالی نو می روند و بر این عقیده اند که اگر سال نو را با شادی شروع کنند تا پایان سال خوشحال خواهند بود.
یکی از رسوم‌ زیبای ایام نوروز در شهرستان ساوجبلاغ  نورور خوانی است  که درسال های اخیر در غبار فراموشی ایام، گم شد لیکن با همت اداره کل میراث فرهنگی استان البرز این سنت احیاء شده است.
بعد از نیمه اول اسفند ماه در شهر و روستاهای این دیار نوروز خوانی مرسوم است و نوروزخوانی به عنوان سنت دیرینه ساوجبلاغ دیار دارای رونق خاصی است .
گروه های مختلف نوروزخوانی در نیمه دوم سال با ساماندهی مناسب در سطح شهر و روستا پیام رسانی می کنند، نوروزخوانان متشکل از سه نفر بوده که یک نفر اشعار را می خواند، نفردیگر ساز می نوازد و فرد سوم هم به آن کوله کش(بارکش) می گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌خواند.
نوروز خوانان با گویش های مختلف اشعاری همچون: بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ علی(ع) باذوالفقار آمد، خوش آمد/ مژده آمدن سال نو و بهار را می دهند و صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو و تخم مرغ از آنان پذیرایی می‌کند.
مردم این دیار و به خصوص بانوان در روستاهای ساوجبلاغ از 2 هفته پیش از سال نو به استقبال نوروز می روند و با خانه تکانی، خبر از بهار و نو شدن زندگی می دهند و به طور کلی جنب و جوشی در میان مردم پدیدار می شود، بوی عید را می توانی بشنوی و کم کم به بهار نزدیک می شوی با سبزه ریختن در منازل که بانوان با گندم، جو، عدس و برخی از حبوبات دیگر سبزه ریخته و به نوعی این سبزه ریختن شگون دارد و این درست زمانی است که می توان بوی بهار را در کوچه پس کوچه های روستاهای ورده، اغشت، آران، برغان، ولیان، خوروین، آجین و دوجین و فشند و آردهه و دیگر روستاهای دیار ساوجبلاغ استشمام کرد.
از مراسم دیگر در ساوجبلاغ بخصوص در 81 روستای این شهرستان، تخم‌مرغ شکنی است. در روزگاران نه چندان دور، تخم‌مرغ‌ها را در پوست پیاز می ‌پختند تا رنگ بگیرد و آن را در بین کودکان به عنوان سوغاتی چهارشنبه و حتی نوروز، توزیع می کردند.
یکی از آیین‌هایی که همواره در بین اقوام ایرانی رایج بوده، رفتن به قبور مردگان در آخرین جمعه سال و دادن هدایایی به صورت خیرات به روح درگذشتگان بوده است.
این مراسم ریشه در آیین های باستانی دارد که مردم بر این باورند که در این روز، روح مردگان در روزهای پایانی سال وارد خانه ها می شود.
خوردن سبزی پلو ماهی در شب عید از دیگر آداب و رسومی است که در شهر ها و روستاهای ساوجبلاغ  بخصوص بخش های مرکزی، چندار وچهارباغ متداول است و مردم این دیار در شب عید سعی دارند که سبزی پلو با ماهی به خصوص ماهی دودی  میل کنند  تا سبزی برنج که نشان از سبزی  و طراوات است در کنار ماهی که نشان از روشنی و جنب و جوش است میل شده و اولین غذای سال نو را با نشانه های خوب خدا آغاز کنند و شکر گزار نعمت های بیکران خداوند باشند.
هنگام تحویل سال همه لباس نو می پوشند و بر سر سفره ای که از قبل توسط مادر خانه تهیه شده و با شیرینی و نان های محلی، سبزه، ماهی و سفره هفت سین، رشته برشته و غیره تزیین شده است می نشینند و با تلاوت قرآن که معمولا در لای این قرآن پولی است که هم نشانه برکت است و هم بعنوان عیدی برای اهل خانه و مهمانان استفاده می شود، به استقبال سال نو می روند.
عیدی دادن و عیدی گرفتن نزد مردم ساوجبلاغ  مرسوم است و بخصوص جوانانی که نامزد دارند و شب عید یا روز عید برای نامزدشان عیدی می فرستند و بزرگان فامیل نیز در نوروز به فرزندان خردسال و نوجوانان عیدی می دهند و رسم است که کودکان و نوجوانان  صبح روز عید به در منزل بزرگان فامیل مانند پدربزرگ، مادر بزرگ، خاله و عمه رفته و عیدی می گیرند و سال نو با حضور همه افراد خانواده با دید و بازدید از اقدام و آشنایان آغاز می شود.
مردم ساوجبلاغ در شهرهای هشتگرد، گلسار، چهارباغ و کوهسار و روستاهای تابعه در ایام نوروز از میهمانان خود به طور خاص پذیرایی می کنند و این رسم دید و بازدید تا 13 نوروز ادامه دارد.
حجت الاسلام و المسلمین محسن سراغی رئیس اداره تبلیغات اسلامی ساوجبلاغ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : امسال طرح آرامش بهاری برای نهمین سال پیاپی از 28 اسفندماه 97 الی 14 فروردین 98 ، با برنامه های متنوع در این شهرستان اجرایی شده است.
وی بیان داشت : این برنامه ها شامل مراسم لحظه تحویل سال نو، اجرای سفره هفت سین قرآنی، غبارروبی و عطر افشانی بقاع متبرکه و گلزارشهدا، اجتماع منتظران با برگزاری دعای ندبه و توسل به امام زمان (عج)، دعوت از مبلغین اعزامی از شهر مقدس قم، تبلیغات متناسب با طرح ( اعم از تبریک نوروز، عفاف و حجاب، تبلیغات محیطی ویژه طرح آرامش بهاری با درج سخنان گهربار امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) و همچنین عنوان و شعار سال جدید و برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت علی بن ابیطالب (ع) است .
سراغی گفت : همچینن مراسم سالروز رحلت حضرت زینب کبری (س)، برگزاری مراسم شهادت امام موسی کاظم (ع)، جشن بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و خیمه معرفت ( شامل غرفه های کتابخوانی، مشاوره خانواده، پاسخ به مسائل شرعی، ایستگاه صلواتی، قرآن بخوان جایزه بگیر و... ) در بقاع متبرکه شهرستان ساوجبلاغ اجرا خواهد شد.
وی افزود : طرح آرامش بهاری در شهرستان ساوجبلاغ در 18 بقعه شامل امامزادگان جعفر(ع) هشتگرد ، هادی (ع) ینگی امام ، هفت تن (ع) آجین دوجین ، یحیی (ع) دوزعنبر ، عبدالقهار(ع) ورده ، طاهر و مطهر(ع) فشند ، اظهرالدین (ع) ایقربلاغ ، سلیمان (ع) خور ، یوسف (ع) وشگین ، علی اکبر(ع) تکیه ، بی بی سکینه (س) دوزعنبر، حسین (ع) کردان، هاشم (ع) عرب آباد کوه، بی بی حکیمه (س) فشند، کمال الدین (ع) رامجین، موسی (ع) سرهه و موسی (ع) هیو و امامزاده عبداله (ع) چندار برگزار خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوجبلاغ گفت: شهرستان ساوجبلاغ باتوجه به پیشینه‌ی تاریخی، فرهنگی، دارای ارزش‌های معنوی و ویژگی‌های منحصر به فرد است که این امر در حوزه های مختلف قابل بیان است.
علیرضا طهماسبی افزود: مناطق گردشگری ساوجبلاغ در حوزه آثار تاریخی و بافت های مسکونی روستایی و محیط های طبیعت گردی از جاذبه های فراوانی برخوردار است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوجبلاغ افزود: روستاهای برغان، سنج، ورده و اغشت از جمله روستاهای زیبای ساوجبلاغ با جاذبه‌ی گردشگری فراوان هستند که هرساله گردشگران بیشماری از این مناطق دیدن می کنند. 
طهماسبی از صدور یک مورد موافقت اصولی برای  احداث اقامتگاه بوم گردی، سه واحد هتل آپارتمان و یک مورد هتل در این شهرستان خبر داد که زمینه ساز جذب گردشگر خواهد شد.
وی افزود: ایجاد بازارچه صنایع دستی در روستای هدف گردشگری برغان تامین اعتبار شده و منتظر دریافت مجوزهای لازم هستیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوجبلاغ افزود: ما درحوزه زیر ساخت های گردشگری دچار کمبود هایی بودیم اما با توجه به برنامه‌ریزی برابر ضوابط و مجوزهای قابل ارائه به بخش خصوصی و توسعه زیر ساخت‌های تکلیف شده، موفق شدیم با تشویق یک سرمایه گذار و صدور مجوز، اقامتگاه بوم گردی برغان را احداث و به بهره برداری برسانیم.
9933/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.