علی نقدی بازنشین روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این سیاه چادرها در 2 منطقه ری زمین جاده کرج- چالوس و ورودی شهرستان نظرآباد کنار کارخانه فخر ایران برپا می شود.
وی اظهار داشت: مسافران و گردشگران نوروزی ضمن استراحت و صرف چای و غذا در این سیاه چادرها با زندگی و فرهنگ و آداب و رسوم نوروزی و توانمندی های تولیدی عشایر استان البرز آشنا خواهند شد.
مدیر امور عشایر استان البرز اضافه کرد: همچنین در این سیاه چادرها انواع غذاها، شیرینی ها ، سوغات محلی و صنایع دستی تولیدی عشایر به گردشگران و مسافران نوروزی عرضه می شود.
وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته سیاه چادرهای عشایر مورد استقبال فراوان بازدیدکنندگان قرار گرفت، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد در این سیاه چادرها گردشگران و مسافران نوروزی را با شیوه زندگی، آیین های نوروزی، آداب و رسوم و ظرفیت های تولیدی عشایر آشنا کنیم.
عشایر استان البرز از چهار ایل شاهسون، مغان، سنگسر، کلهر و طوایف مستقل عرب، کلکو، کلوند، گلزن، الیکایی و تات در قالب 860 خانوار و جمعیت چهار هزار و 800 نفر تشکیل یافته که حدود 56 درصد آنان کوچنده هستند.
این تعداد عشایر در 84 سامان و 6 سامانه استقرار دارند و به شیوه پدران خود به منـاطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی کوچ می کنند.
عشایر استان البرز دارای 321 هزار رأس دام سبک هستند که این تعداد دام با عبور از ایل راه های عشایری از 148 هزار هکتار از مراتع زیست بوم کرج تعلیف می کند.
همچنین عشایر البرز سالانه با تولید 6 هزار و 800 تن شیر، سه هزار و 700 تن گوشت و یک هزار و 300 تن سایر فرآورده های دامی از تولید کنندگان عمده محصولات پروتئینی استان محسوب می شوند.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.