رئیس مرکز فضایی ماهدشت گفت: این مرکز با قدمت طولانی به‌صورت ملی فعالیت دارد و با توجه به اهمیت آن برای 33 کشور دیتا ارسال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد ابراهیمی امروز در نشست خبری با یادآوری اینکه فعالیت مرکز فضایی ماهدشت با قدمت طولانی به عنوان مرکز ملی، فعال است، اظهار داشت: قرار شد به 33 کشور منطقه خدمات دیتا دهی صورت پذیرد و در این ارتباط کاربردهای زیادی از تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده و اخذ داده‌های  ماهواره‌ای به‌صورت مستقیم  برای فعالیت‌های هواشناسی در حال دریافت است.

وی افزود: عمده فعالیت اخذ داده‌های ماهواره ای است که برای فعالیت‌های مختلف و متنوع استفاده می‌شود. یک‌سری از تصاویر لزوما برای فعالیت هواشناسی استفاده می‌شود و حدود 48 پوشش ماهواره‌ای روزانه از کشور در مرکز فضایی ماهدشت انجام می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: در مرکز فضای ماهدشت دیتا سنتر برای نگهداری داده‌ها ماهواره ای صورت می گیرد.

وی با عنوان اینکه نقشه کاربری اراضی و نقشه پوشش‌های گیاهی کلی در این مرکز نگهداری می‌شود، اظهار داشت: پدیده‌های مختلف مانند پایش رخدادها و بلایای طبیعی، پایش سبزینگی، پایش هواشناسی، پایش آتش سوزی و... وجود دارد و پایش آثار حاصل از زلزله نیز در این مرکز قابل رویت است.

این مدیر استانی با عنوان اینکه پایش آثار حاصل از زلزله با استفاده از تصاویر ماهواره ای، اعلام می شود می تواند برای فرماندهی منطقه و بخش پزشکی، ارتباطات لازم را برقرار کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه پایش در مرکز فضایی ماهدشت به صورت لحظه ای خطوط آسیب دیده از زلزله، خشکسالی و آسیب های خطوط ارتباطی و موارد مشابه را پایش می کند، اضافه کرد: پایش ماهواره‌ای دریاچه ارومیه و بختگان در حال حاضر در حال انجام است و اراضی کشاورزی به صورت ماهواره‌ای در مرکز ماهدشت رصد می شود. 

وی ادامه داد: هر کدام از پدیده‌های مختلف سطح زمین در مرکز فضایی ماهدشت سنجش می شود، سنجنده پارامتر هندسی در مرکز فضایی ماهدشت انجام شد و ارتباطات بانکی و کارت سوخت و ارتباطات روستایی توسط ماهواره مخابراتی روستاها در مرکز فضایی ماهدشت انجام می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه دو رصد خانه در مرکز فضایی ماهدشت مستقر است، گفت: فعالیت شناسایی اجرام آسمانی تا هزار کیلومتر در مرکز فضایی ماهدشت انجام می شود.

وی با بیان اینکه برای اینکه فعالیت‌های مرکز اطلاع رسانی شود درب‌ها روی مردم باز شد، تصریح کرد: 3 هزار و 200 نفر ساعت از مرکز فضایی ماهدشت بازدید کردند.

رئیس مرکز فضایی ماهدشت با عنوان اینکه این مرکز در هزار روستا، ارتباط برقرار کرده، گفت: با توجه به اینکه قوی‌ترین مرکز فضایی کشور در ماهدشت قرار دارد در آینده  مرکز پژوهش کاربردی سنجش از دور و مرکز فناوری منطقه‌ای نیز در ماهدشت راه‌اندازی می‌شود و بدین ترتیب ایران جزو چند کشوری خواهد بود که فناوری چرخه فضایی دارد و در این راستا کشورهای منطقه خواستار مشارکت ایران در امر آموزش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.