دکتر حسین طرق روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله های دامی از استان های دیگر به داخل استان البرز انتقال یافتند.
بر اساس تعریف سازمان تعزیرات حکومتی در تبصره چهار ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز «هر گونه جابه جایی خارج از ضوابط قاچاق محسوب می شود»، این جابجایی غیرمجاز دام نیز قاچاق محسوب می شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: این محموله ها شامل 2 محموله 80 و 60 راسی گوسفند از استان آذربایجان شرقی، یک محموله 24 راسی گوساله از یکی از استان های شمالی و یک محموله 6 راسی گاو از شهرستان نظرآباد استان البرز بود که به کشتارگاه می رفت.
وی در خصوص نحوه برخورد با این محموله ها، اظهار داشت: محموله های گوسفند پس از ضبط کشتار به فروش رفت و وجه دریافت شده به عنوان جریمه به حساب تعزیرات حکومتی واریز شد.
طرق افزود: همچنین محموله گوساله به دلیل اینکه هر کدام وزن زیر 60 کیلوگرم داشتند به دامداری فرستاده شدند ولی جریمه لازم از حمل کننده دام ها دریافت شد.
«گوساله ای که زیر 100 کیلوگرم وزن داشته باشد، کشتار نمی شود».
وی با بیان اینکه هم اکنون هیچگونه صادرات دام زنده از استان نداریم، تصریح کرد: در صورتیکه دامدار یا هر فرد دیگری درصدد جابجایی دام زنده از استانی به استان دیگر باشد باید مجوز حمل از دامپزشکی داشته باشد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: جابجایی دام دارای 10 شرط اصلی است که از جمله آن ها می توان مایه کوبی دام بر علیه تب برفکی و گذراندن مدت زمان لازم پس از واکسیناسیون می باشد.
وی افزود: همچنین دام های مربوطه باید بر علیه بیماری ppr و لمپی اسکین واکسینه شده و هیچگونه علائم ظاهری بیماری نداشته باشند.
وی گفت: همچنین دام های مورد نظر باید بومی بوده و دارای پلاک بارکددار باشند و با خودروی مجاز حمل دام جابجا شوند و مجوز حمل در سیستم یکپارچه قرنطینه نیز ثبت شده باشد.
طرق ادامه داد: در یک سوم استان های کشور خروج دام از استان ممنوع شده است ولی متاسفانه با وجوددرخواست زیادی که به دستگاه های مربوطه داشتیم، این قانون برای البرز اجرا نشده است.
وی افزود: انتقال دام از استان البرز به استان های مرزی کشور ممنوع شده است.

***قاچاق دام زنده باعث گرانی گوشت نشده است
طرق در خصوص گران شدن گوشت قرمز، بیان داشت: قاچاق دام منجر به گرانی گوشت نشده ولی گرانی گوشت به طور حتم باعث قاچاق دام می شود.
وی ادامه داد: با گران شدن گوشت قرمز، دامدار یا دام مولد خود را کشتار کرده یا قاچاق می کند که هر 2 مورد منجر به کم شدن تولید گوشت و شیر می شود و به تبع گرانی هر 2 را به دنبال دارد.
وی با یادآوری اینکه هرگونه جابجایی دام بدون مجوز قاچاق محسوب می شود، افزود: پیش از این، این قانون شامل سوخت و دارو بوده است ولی اکنون شامل دام هم شده است و بر اساس درخواست تعزیرات حکومتی به زودی این قانون شامل آرد هم می شود.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.