سید مجید موسوی روزسه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: البرز با برخورداری از 67 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی 48 صدم درصد اراضی کشاورزی کشور دارد.
وی بیان داشت: بالا بودن متوسط تولید محصول در واحد سطح نسبت به متوسط کشوری از شاخص های ویژه بخش کشاورزی استان البرز است.
موسوی به بررسی تازه ترین سیمای کشاورزی استان پرداخت و گفت: سالانه یک میلیون و 900 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی در استان البرز تولید می شود و این استان بخشی از سبد غذایی خانواده های ایرانی را تامین می کند.
موسوی اضافه کرد: در برخی از محصولات بالاترین متوسط تولید درواحد سطح به استان البرز اختصاص داشته و این موضوع گویای بهره مندی البرز از شرایط مناسب تولید است.
وی ادامه داد: با این حال خشکسالی های اخیر ، روند افزایشی دما و برداشت های بی رویه آب از سفره های زیر زمینی تولید محصولات کشاورزی استان البرز را با چالش مواجه کرده است.
این مسئول گفت: در مجموع اراضی قابل کشت استان البرز 67 هزار و 225 هکتار است که اراضی کشت شده در سال زراعی 97-96 شامل 36 هزار و 895 هکتار اراضی
زراعی و 24 هزار و 182 هکتار اراضی باغی است.
وی ادامه داد: در استان البرز سالانه حدود 933 هزار تن انواع محصولات زراعی ، 532 هزار تن انواع محصولات باغی و 478هزار تن انواع محصولات دامی تولید می شود.
موسوی گفت: کشاورزان و بهره برداران البرزی با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در استان همچون استفاده از آخرین دستاوردها و تحقیقات موسسات تحقیقاتی مستقر در استان توانسته اند به موفقیت های بسیار خوبی در کشور دست یابند.
وی افزود: از جمله این دستاوردها کسب رتبه دوم متوسط عملکرد گندم در واحد سطح به میزان پنج هزار و 696 کیلوگرم در هکتار، کسب رتبه دوم متوسط عملکرد جو در واحد سطح به میزان چهار و 671 کیلوگرم در هکتار و کسب رتبه دوم متوسط عملکرد پنبه در واحد سطح به میزان سه هزار و 200 کیلوگرم در هکتار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: از دیگر این موفقیت ها ثبت بالاترین رکورد تولید گندم در واحد سطح به میزان 13 هزار و 570 کیلوگرم در هکتار و کسب رتبه اول متوسط عملکرد گوجه فرنگی در واحد سطح به میزان 56 هزار و 644 کیلوگرم در هکتار است.
موسوی، کسب رتبه اول متوسط عملکرد خربزه در واحد سطح به میزان 62 هزار و 555 کیلوگرم در هکتار، کسب رتبه اول کمترین ضایعات برداشت غلات طی سال های 96 و 97، کسب رتبه اول تولید آلو قطره طلا به میزان 26 هزار و 606 تن) 57 درصد تولید کل کشور( و کسب رتبه اول تولید هلو با تولید 125 هزار و 993 تن (15 درصد تولید کل کشور) را از دیگر این موفقیت ها برشمرد.
وی اضافه کرد: کسب رتبه اول تولید گل لاله با تولید51 درصد گل لاله، کسب رتبه دوم تولید توت فرنگی گلخانه ای به میزان چهار هزار و 651 تن، کسب رتبه دوم تولید قارچ خوراکی کشور با تولید سالانه 26 هزار تن و کسب رتبه دوم تولید شلیل با تولید 59 هزار و 48 تن از دیگر موفقیت های کشاورزان البرزی به شمار می رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز همچنین به موفقیت های دامداران و مرغداران البرزی اشاره کرد و گفت: کسب رتبه پنجم تولید تخم مرغ در کشور با تولید 74 هزار و 700 تن و کسب رتبه دوم ظرفیت پولت تخم گذار در کشور به میزان 3.24 میلیون قطعه از موفقیت های این بخش در کشور می باشد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.