به گزارش ایرنا، حامد فرضی روز دوشنبه در دیدار با استاندار در آستانه هفته منابع طبیعی، افزود: امسال رویکرد ما در اجرای برنامه های هفته منابع طبیعی قدری متفاوت با سال های گذشته بوده و سعی کردیم در کنار مردم باشیم و برنامه ریزی های با محوریت مردم و نه دولت باشد.
وی اظهار داشت: از منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و توسعه پایدار یاد می شود و اگر ظرفیت های استان در بحث حفاظت، احیاء و بهره برداری به درستی مراقبت و حفاظت نشود یک چالش بسیار جدی در استان خواهیم داشت.
وی گفت: در 2 تا سه سال گذشته سه هزار هکتار برای توسعه شهرک های صنعتی در اختیار گذاشته شده است که علاوه بر اینکه یک ظرفیت بسیار خوبی در بحث انرژی خورشیدی در شهرستان اشتهارد با در اختیار گذاشتن 2800 هکتار از عرصه های بیابانی ایجاد شد، نقش موثری در جلوگیری از ریزگرد و اشتغال خواهد داشت.
فرضی به اقدامات انجام شده در سال جاری اشاره کرد و افزود: 2 فعالیت شاخص در سال جاری داشتیم که یکی از آن ها از طریق اعتبار صندوق توسعه ملی بوده است.
وی اظهار داشت: برای جذب اعتبار از صندوق توسعه ملی، تفاهم نامه ای در گذشته به مبلغ 170 میلیارد ریال با استانداری منعقد کردیم که در نهایت 180 میلیارد ریال پروژه تعریف شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: با اینکه البرز کوچکترین استان کشور هست ولی در جذب اعتبار صندوق توسعه ملی در ردیف پنج استان برتر کشور قرار گرفت.
وی بیان داشت: این ردیف اعتباری محقق شد تا چالش جدی استان با اجرای عملیات آبخیزداری در 38 هزار هکتار عرصه های بحرانی استان برطرف شود.
فرضی به اقدامات بیابانزدایی نیز اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان 200 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد تا پروژه های بیابان زدایی در اشتهارد و نظرآباد اجرا شود.
وی تاکید کرد: ولی این ردیف های اعتباری باید تداوم داشته باشد به طوریکه اگر وقفه ای در برنامه ها ایجاد شود به هدف نمی رسیم.
وی به لزوم نگاه ویژه استان به منابع طبیعی در خصوص تامین اعتبار اشاره کرد و افزود: اعتبارات ملی این بخش حدود 250 میلیارد ریال بوده ولی اعتبار استانی هشت میلیارد ریال بوده است.
وی اظهار داشت: یک دستگاه حاکمیتی با این ظرفیت و پتانسیل و اقدامات صورت گرفته و وجود 2 سد بزرگ طالقان و کرج که نقش استراتژیکی منبع آب برای سه استان البرز، تهران و قزوین را دارد، اختصاص این میزان اعتبار استانی نمی تواند اثربخشی لازم را داشته باشد.
فرضی به اقدامات حفاظتی نیز اشاره کرد و گفت: در سال 97 یک هزار و 150 هکتار در شهرستان های ساوجبلاغ و نظرآباد شناسایی شد که بر اساس احکام قضایی 150 هکتار رفع تصرف بر اساس تبصره یک ماده 55 انجام شده است.
وی به نقش مردم در اجرای پروژه ها اشاره کرد و افزود: وجود 25 هزار همیار طبیعت در استان ظرفیت بزرگی برای کمک در اجرای اقدامات و پروژه های این بخش است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت: تفاهم نامه های متعددی بادستگاه های مختلف همچون شهرداری داشته ایم که در سال 97 در حوضه آبخیز شهری 10 میلیارد ریال برای اجرای آبخیزداری در تپه نورالشهدا هزینه شده که این رقم برای سال 98، 50 میلیارد ریال تعیین شده است.
وی یاد آور شد که استفاده منابع طبیعی البرز از تمام ظرفیت ها و اجرای به موقع و مناسب پروژه ها باعث شد تا بتوانیم رتبه اول را در کشور کسب کنیم.
فرضی همچنین به توزیع 500 هزار اصله نهال رایگان گونه های بومی استان از اول اسفند ماه تا پایان هفته منابع طبیعی اشاره کرد.
در دیدار مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان البرز با استاندار البرز، معاونت ها و جمعی از پرسنل این اداره کل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونت های این سازمان و همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان حضور داشتند.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.