«گاو در فرهنگ سیستان علاوه بر اینکه نماد قدرت، باروری و زندگی است اما در تامین معیشت، غذا و چرخه زندگی مردمان این سرزمین نقش بسزایی دارد.
این گاو که به لحاظ شکل ظاهری متفاوت از همنوعان خود است از نژاد، گوشتی بوده که با شرایط تندبادها، کم آبی و طوفان های شن سیستان سازگار است.
این نژاد دامی از لحاظ کیفیت و طعم گوشت نیز تفاوت دارد به طوریکه بافت چربی آن باگوشت عجین شده است.»
سعید اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی ها تامین علوفه گاو گوشتی آسان تر از گاو شیری بوده زیر گاو گوشتی می تواند از مراتع به عنوان منبع تغذیه استفاده کند اما گاو شیری به لحاظ صنعتی بودن دارای هزینه است.
وی افزود: گاو سیستانی زمانیکه دریاچه هامون پرآب و نیزارهای خوبی در منطقه وجود داشت برای زیست این دام سنگین با زادآوری مناسب همراه شده بود.
اسماعیل خانیان گفت: در سال های پربارش گاو سیستانی هر سال بین یک تا 2 گوساله زادآوری می کرد اما امروز اکنون که هامون خشک شده این گاو سیستانی رو به انقراض است.
وی بیان داشت: به دلیل اهمیت این نژاد در معیشت سیستانی ها از حدود 10 سال پیش از سوی دفتر مقام معظم رهبری و کمک سازمان برنامه و بودجه، اعتباری برای نجات این دام سنگین در اختیار موسسه علوم دامی کشور قرار گرفته است.
اسماعیل خانیان گفت: موسسه تحقیقات علوم دامی کشو برای نجات، حفظ و نگهداری و پایداری اشتغال این نژاد دامی سه برنامه را طرح ریزی کرده است.
وی نخستین برنامه را حفظ و نگهداری گاوهای سیستانی اصیل در ایستگاه دامپروری زهک عنوان کرد و افزود: در این ایستگاه افزون بر نگهداری دام، جوانه های نر مازاد گاو سیستانی با 50 درصد تخفیف و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در اختیار دامداران منطقه قرار می گیرد.
وی ادامه داد: برنامه دوم در حفظ گاو سیستانی آموزش مدیریت تغذیه برای بهره وری بیشتر دامداران منطقه با امکاناتی که در منطقه هست، می باشد.
رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور بیان داشت: سومین برنامه هویت گذاری و شناسایی دام های اصیل سیستانی و اخذ اسپرم برای بانک ژن سرد این موسسه است.
وی گفت: اکنون فقط حدود 2 هزار راس گاو مولد سیستانی در منطقه وجود دارد و این در حالی است که هامون هر روز در حال خشک تر شدن است و عرصه برای نگهداری و حفظ این گاو تنگ تر می شود.
وی یکی از اقدامات را تامین آب آشامیدنی مورد نیاز این گاوها ذکر کرد و افزود: دراین زمینه یک میلیارد ریال برای خرید بشکه ها ی آب اختصاص یافته است.
اسماعیل خانیان اضافه کرد: قرار است تا این بشکه ها به منطقه تختک نشین ها (محل استقرار دامداران سیستانی در هامون) فرستاده شود که به مدیریت تغذیه این نژادها کمک می کند.
وی گفت : اگر در سال 1399 اعتبار ویژه برای نجات گاو سیستانی اختصاص نیابد این گونه بار ارزش دامی از بین خواهد رفت .
موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور از سال 1313 به منظور اصلاح نژاد دام کشور در محله حیدرآباد شهر کرج راه اندازی شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.