به گزارش ایرنا، فردین حکیمی روز شنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوا و کمیته مبارزه با گرد و غبار در استان البرز که در سالن کنفرانس باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: در 9 ماهه سال جاری شاهد 43 روز پاک، 213 روز سالم، 18 روز ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده ایم.
وی اظهار داشت: در حالیکه درمدت مشابه سال گذشته شاهد 25 روز پاک، 198 روز سالم، 52 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده ایم.
وی گفت: این آمار نشان می دهد که در سال جاری علاوه بر اینکه 77 درصد روزها سالم بوده، 16 درصد روزها پاک، 6 درصد ناسالم برای گروه های حساس و یک درصد برای تمام گروه ها ناسالم بوده است.
حکیمی به اقداماتی در خصوص کاهش آلودگی هوا اشاره کرد که از جمله این اقدامات را بازدید از مراکز معاینه فنی و انتقال واحدهای ریخته گری به خارج از محدوده شهری می باشد.
وی بیان داشت: تا کنون 23 واحد ریخته گری در استان به شهرک صنعتی اشتهارد منتقل شده و در آینده ای نزدیک تمام این واحدها به این شهرک صنعتی منتقل خواهند شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به تجهیز واحدهای تولیدی و صنعتی به سیستم کنترل آلودگی هوا، گفت: 2 نیروگاه منتظر قائم فردیس و شهید رجایی قزوین نیز به سیستم فیلتراسیون برای کاهش آلودگی هوا و سیستم پایش آنلاین لحظه ای مجهز شده اند.
وی همچنین به ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در ساعات روز از جمله کامیون در سطح شهر اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه ها برای کاهش آلودگی هوا استفاده از انرژی های نو است به طوریکه در سال جاری 2 هزار و 400 هکتار از اراضی ملی اشتهارد توسط منابع طبیعی برای ساخت نیروگاه های خورشیدی به بخش خصوصی اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: تاکنون 18 مجوز زیست محیطی برای نیروگاه های خورشیدی صادر شده است.
حکیمی گفت: همچنین البرز در اجرای طرح مپسا (طرح مدیریت پروژه های ساختمانی ایران) به عنوان پایلوت کشوری در جهت پایش و بهبود وضعیت صنایع آلاینده استان با همکاری دانشگاه ها انتخاب شده است.
وی یکی از تکالیف در کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج را استانداردسازی سوخت مصرفی عنوان کرد و افزود: شرکت پخش فراورده های نفتی مسئولیت این کار را بر عهده دارد و بر اساس گزارشات رسیده فقط کرج و فردیس سوخت یورو 4 برای خودروهای سبک استفاده می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز همچنین با اشاره به برگزاری همزمان کمیته مبارزه با گرد و غبار استان، گفت: 9 کانون گرد و غبار داخلی به مساحت 24 هزار هکتار در استان شناسایی شده است.
وی افزود: یکی از راهکارها برای کاهش گرد و غبار بحث تخصیص آب برای تالاب صالحیه است و این در حالی است که این تالاب ثبت نشده و هر سال پیگیری برای این حق آبه انجام می شود.
وی اظهار داشت: به صورت سالانه این آبگیری انجام می شود ولی بر اساس قانون تالاب وزارت نیرو وظیفه ای برای تامین حق آبه ندارد.
حکیمی اضافه کرد: همچنین تدوین برنامه عمل احیاء تالاب در دست اقدام است که 2 مطالعه توسط مشاور انجام شده و تامین اعتبار از سوی سازمان مرکزی به صورت مشترک با قزوین در حال انجام است.
وی گفت: در فصل تابستان 2 تالاب آلله آباد قزوین که هم مرز با البرز بوده و تالاب صالحیه نظرآباد خشک می شوند که منشاء گرد و غبار و ذرات نمک هستند که بیشتر البرز از این موضوع متضرر می شود.
وی افزود: از جمله اقدامات برای رفع این معضل تثبیت مرز تالاب و ایجاد کمربند سبز به طول 7 کیلومتر مشترک با قزوین و طرح بوته کاری در اراضی حاشیه تالاب صالحیه به میزان 35 هکتار انجام شد.
قبل از برگزاری کارگروه کاهش آلودگی هوا، همایش مدیریت سبز به مناسبت روز ملی هوای پاک در باشگاه میلاد کرج برگزار شد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.