به گزارش ایرنا، محمد مسعود تجریشی روز شنبه در دومین همایش مدیریت سبز که به مناسبت روز ملی هوای پاک در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: در کشور به غیر از مشکل آلودگی هوا بحران آب را داریم که متعاقب آن تالاب های خشک را داریم که 6 ماه از سال آلودگی هوا و گرد و خاک ناشی از خشکی آن هاست.
وی اظهار داشت: در این مطالعات مشخص شد که آلودگی هوا در 6 ماه گرم سال به دلیل فعالیت های انسانی و صنعتی و در 6ماه دیگر ناشی از فعالیت های انسانی ناشی از توسعه است.
وی گفت: ما نسلی شده ایم که همه چیز را برای خودمان خواسته ایم و برای نسل های بعد چیزی نگذاشته ایم.
تجریشی ادامه داد: آلودگی هوا یک موضوع پیچیده و گسترده است که نیازمند مشارکت سیاسیون است و نیاز به اراده و برنامه ریزی دارد تا در انتها با ریل گذاری بگوییم از مردم چه می خواهیم که با معرفی الگوی مصرف زندگی شرافتنمندانه ای داشته باشند.
وی افزود: برای این هدف بایستی از دانش، فناوری و تدبیر هم استفاده شود زیرا یک مساله جدی است که در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم و در کشور ما هم یک مساله ملی است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان داشت: در سال 95 کارگروهی در هیات دولت تشکیل شده که مدیریت هوای کلانشهرها را عهده دار باشد که از بهمن ماه سال گذشته به سازمان محیط زیست منتقل شد.
وی گفت: مصوبات خوبی در این کارگروه داشتیم این مصوبات مصادف با آلودگی هوا در کلانشهرها بود ولی با خوب شدن هوا این مصوبات نیز فراموش می شد.
تجریشی اضافه کرد: در این کارگروه 64 مصوبه داشتیم با 16 دستگاهی که متولی انجام آن مصوبات بودند که وقتی مصوبات را کنار هم می گذاشتیم یا با کمبود منابع مالی یا عدم تعهد سازمان ها و یا عدم هماهنگی دستگاه ها برای اجرا نکردن روبرو بودیم.
وی افزود: با فشار بر این دستگاه ها از این 64 مصوبه غیر از یک موردش توانستیم آن ها را عملیاتی بکنیم.
وی ادامه داد: بر اساس گزارشات موجود 62 درصد آلودگی هوای کلانشهر کرج ناشی از فعالیت منابع متحرک و 38 درصد از منابع ثابت است که این عدد در تهران 85 درصد برای منابع متحرک و 15 درصد برای منابع ثابت است.
معاون محیط زیست کشور بیان داشت: این رقم نشان دهنده این امر است که شهر کرج بیشتر تحت تاثیر صنعت قرار گرفته است.
وی گفت: در یک مطالعه 2 ساله در شهر تهران مشخص شد که حدود 44 درصد تا 56 درصد ذرات هوا ذراتی هستند که ناشی از سوخت هستند که در بسیاری از مراجع دنیا اشاره شده که هیچ شهر صنعتی در دنیا وجود ندارد که سهمش از 40 درصد بیشتر دارد که نشان می دهد در خودرو و سوخت مشکل جدی داریم.
وی با اشاره به بهبود وضع کیفی هوا در 6 سال اخیر، افزود: این امر نشان می دهد که در کرج مدیران در حال تلاش و سعی هستند ولی آنچیزی که مهم است این است که بتوانیم تعداد روزهای پاک خود را افزایش دهیم زیرا این آلاینده ها سم هستند که باعث ایجاد بیماری های زیادی می شود.
وی گفت: در سال جاری به عنوان اولین سال بعد از سال 90 متوجه شدیم در ابتدای سال 6 روز از روزهای ناسالم ازن افزایش یافته که در کشور شروع یک فعالیتی هست که نشان می دهد گاز کربنیک را توانسته ایم مدیریت کنیم ولی با رفع بعضی از آلودگی ها انتظار می رود بعضی از آلودگی ها افزایش یابد که ازن یکی از آن هاست که منجر به سرطان پوست می شود.
تجریشی به انجام مطالعاتی توسط دانشگاه ها در سطح کلانشهرها برای رفع آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: انتظار می رود به زودی نتایج این مطالعات اعلام شود تا بدانیم برای هر کلانشهر چه اقدامی داشته باشیم که کمترین هزینه ولی بیشترین اثربخشی را داشته باشد.
وی به موضوع معاینه فنی نیز اشاره و اظهار داشت: در سال جاری 500 هزار معاینه فنی در تهران افزایش یافته که با افزایش معاینه فنی ها اثرش دیده شد که هوای بهتری شاهد بودیم.
تجریشی همچنین با اشاره به موضوع گرد و خاک و افزایش آن در 6 ماه سال، گفت: با بارش بسیار خوبی که امسال در خوزستان شاهد بودیم انتظار می رود که در نیمه اول سال آینده کمتر شاهد گرد و غبار باشیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به نقش خودروسازها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: نصب قطعه کاتالیست بر روی خروجی دود خودروها توسط خودروسازان بسیار مهم است و این در حالی است که دیده شده کاتالیست هایی نصب کرده بوند که هیچکدام کارکرد واقعی نداشتند.
هر ساله 29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و از این روز به مدت هفت روز به عنوان هفته هوای پاک می باشد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.