به گزارش ایرنا، علی اصغر کمالی زاده روز شنبه در دومین همایش مدیریت سبز که به مناسبت روز ملی هوای پاک در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، افزود: امروزه در خصوص هوای پاک و توسعه پایدار سخنان زیادی است که البرز نیز شاخصه های مهمی را در کشور دارد.
وی اظهار داشت: البرز کوچکترین استان کشور است ولی تراکم 10 برابری متوسط کشوری را داریم و 18 درصد ترافیک عبوری کل کشور را در شاهراه های اصلی این استان داریم که به تبع آن شاهد افزایش آلودگی صوتی و هوا در این استان هستیم.
وی گفت: همچنین نیروگاه برق منتظر قائم فردیس و شهید رجایی قزوین اثرات خود را روی هوای این شهر می گذارند.
کمالی زاده ادامه داد: تالاب هایی نیز در حوزه جنوب غربی استان وجود دارند که در فصل خشکسالی شاهد انتشار ریزگرد از آن هستیم.
وی با اشاره به چالش ها و کنش های زیست محیطی در البرز، افزود: 38 درصد ناوگان تاکسیرانی و 100 ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است به طوریکه در 10 سال اخیر یک اتوبوس جدید خریداری نکرده ایم.
وی با بیان اینکه فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل از جمله چالش های محیط زیست شهری در البرز و کلانشهر کرج است، ادامه داد: در 24 ساعت شبانه روز بیش از 110 هزار خودرو از آزاد راه کرج- قزوین که یکی از شاهراه های اصلی و ترافیک کشور است، عبور می کنند.
شهردار کرج گفت: در اسناد بالادست، شهرها را خودرو محور طراحی می کنیم و به پیاده محوری و مردم مداری در جابجایی و حمل و نقل توجهی نداشته ایم که باعث شده مشکلات آلودگی و وارونگی هوا را در شهر داشته باشیم.
وی افزود: هوای باغ شهر کرج بعضی از روزها از هوای تهران آلوده تر است و به عنوان آلوده ترین شهر در کشور اعلام می شود که با اهداف و نگرشی که داریم بسیار متضاد است.
وی بیان داشت: به دنبال این هستیم که شهرمان را به عنوان یک برند و مقصد سفری در کشور معرفی کنیم که اگر بخواهیم به این اهدف برسیم باید به فکر رفع آلودگی هوای این استان باشیم.
کمالی زاده ادامه داد: متاسفانه هر کاری کردیم جا پایمان را در محیط زیست باقی گذاشتیم و دیدگاه محیط زیستی در پروژه های عمرانی وجود نداشته است ولی در سه چهارسال اخیر بهتر شده است.
وی گفت: در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اقدامات بسبیار شایسته ای با حمایت شورا در حال انجام است.
وی اضافه کرد: به طوریکه 100 دستگاه اتوبوس با استاندارد یورو 4 در حال اضافه شدن است و 100 دستگاه اتوبوس فرسوده را نیز در تلاش هستیم با بازسازی با استاندارد یورو 2 کار کنند.
وی افزود: همچنین در تاکسیرانی نیز اقدامات خوبی شده ولی در کل برای رفع مشکل حمل و نقل عمومی نیاز به یک نگاه ملی دارد ضمن اینکه در حوزه شهری هم نگاه ها به حوزه خدمات شهر در حال عوض شدن است.
وی اضافه کرد: با پیشنهاد شورای شهر اسلامی پنجم معاونت خدمات شهری به معاونت خدمات شهری و محیط زیست تبدیل می شود و اداره کل توسعه پایدار را در آن ایجاد می کنیم.
کمالی زاده با بیان اینکه از این به بعد نگرش ها پایه محیط زیست خواهد داشت، گفت: 2 چالش اصلی در آینده شهر یکی محیط زیست و یکی حمل و نقل است و اگر مسایل شهری را در 20 سال آینده احصاء کرده و بشماریم خارج از این دو موضوع نست.
وی افزود: به همین منظور ایجاد هزار هکتار کمربند سبز در شمال غرب شهرکرج در برنامه است که 400 هکتار آن کاشته شده و بقیه در حال کشت است تا سرانه فضای سبز افزایش و منجر به پالایندگی هوا شود.
هفته ملی هوای پاک در سال جاری با شعار «هوای پاک، مسئولان و مردم» برگزار می شود.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.