حامد فرضی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری بر اساس دستور مقام معظم رهبری 200 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح کشور اختصاص یافت.
وی اظهار داشت: این اعتبار با هدف تقویت سفره های زیرزمینی، ایجاد امنیت شغلی کشاورزان و جلوگیری از پر شدن سدها تخصیص داده شده است.
وی با بیان اینکه راحت ترین راه برای حفظ پایین دست حوضه های آبخیز، اجرای پروژه های آبخیزداری است، گفت: با اینکه البرز کوچکترین استان کشور است ولی از محل این اعتبار به البرز همتراز با استان های بزرگ سهمیه اختصاص یافته است.
فرضی میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای البرز را 180 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پروژه های تعریف شده برای این اعتبارات با مشارکت مردمی اجرا شده و تاکنون با 85 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.
وی اضافه کرد: اولویت اجرای این پروژه ها در حوضه های آبخیز بحرانی همچون مناطق کندر، سیجان، تکیه سپهسالار، آزادبر و طالقان بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: یکی از اهداف اجرای این پروژه ها کاهش فرسایش خاک و رسوب در سدها می باشد زیرا در البرز سالانه 13.5 تن رسوب ناشی از فرسایش خاک داریم.
وی با بیان اینکه فرسایش خاک جز مصیبت برای پایین دست و افزایش میزان خسارت سیل اتفاقی نمی افتد، گفت: در استان البرز 20 نقطه بحرانی در حوضه های آبخیز به مساحت 38 هزار هکتار شناسایی شده که اعتبار صندوق توسعه ملی در سال جاری در این حوضه ها هزینه شده است.
وی اضافه کرد: در این حوضه های آبخیز تمام فعالیت های مربوط به منابع طبیعی و آبخیزداری همچون جنگل کاری، مرتعداری، حفاظت، قرق، بوته کاری و... در حال انجام است.
استان البرز دارای 430 هزار هکتار عرصه های ملی است که 370 هزار هکتار آن را عرصه های مرتعی، 45 هزار هکتار عرصه های بیابانی و 15 هزار هکتار را عرصه های جنگلی تشکیل می دهد.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.