به گزارش ایرنا، کمبود زیر ساخت ها و در پاره ای موارد نبود زیرساختها مشکلی است که سال ها البرز را رنج می دهد و سبب شده تا در برخی از بخش ها از جمله ورزشی، فرهنگی و هنری شاهد کوچ ورزشکاران و هنرمندان از این استان به دیگر مناطق کشور باشیم.
یکی از بخش هایی که به شدت تحت تاثیر این مساله قرار گرفته، حوزه فیلم سازی است که موجب گردیده تا فعالان این بخش برای جلب حمایتهای بیشتر از استان خارج و به دیگر مناطق برخوردار از جمله تهران کوچ کنند.
این در حالی است که این هنرمندان به عنوان ذخیره های فرهنگی در البرز پرورش و تربیت می شوند اما به دلیل نبود حمایت لازم و نبود زیر ساخت ها ، به زیر سایه دیگر مناطق از جمله استان تهران می روند و افتخار آفرینی هایشان در صحنه های ملی و بین المللی به نام دیگر استانها از جمله تهران ثبت می شود.
پای درد دل هایشان که بنشینی تنها از نبودها و دیده نشدن ها و مشکلات سخن به میان می آورند، این در حالی است که البرز تاکنون توانسته مهد پرورش هنرمندان زیادی باشد و بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر، موسیقی و فیلم از دل این استان پا گرفته اند.
برای شناسایی و حل راهکار رفع مشکلات فیلم سازان البرزی، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مرکز البرز در قالب میزگردی با حضور مسئول امور سینمایی و رئیس ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری و رئیس انجمن سینمایی البرز به واکاوی این موضوع پرداخت.
رئیس انجمن سینمای جوان البرز در این میزگرد خبری گفت: فیلم سازان بسیار خوبی در استان داریم که توانسته اند در جشنواره های داخلی و بین المللی حضور پیدا کرده و افتخار آفرینی کنند.
محمد حسین عابدی گفت: اما بسیاری از این فیلم سازان به دلیل نبود امکانات و حمایت ها از البرز خارج و به استان تهران پناهنده می شوند که این مساله یکی از آسیب های جدی است و فیلم سازان البرزی با آن درگیر هستند.
وی ادامه داد: زمانی که به سراغ برخی از ادارات و دستگاه های اجرایی برای ساخت فیلم های مشارکتی می رویم عنوان می کنند که مگر ما قلک هستیم و حمایتی از سوی متولیان فرهنگی از انجمن نمی شود و این مساله یکی از دلایل کوچ فیلم سازان ما به تهران برای دریافت حمایت است.
عابدی با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوان البرز پس از 34 سال به مدد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان صاحبخانه شده است، بیان داشت: در صورتی که فیلم سازان استان را مورد حمایت های مالی و تجهیزاتی قرار دهیم ، این افراد به تهران و خارج از کشور گسیل نمی شوند و در این بین کم نیستند افرادی که رفته اند.
وی افزود: برای تولید یک فیلم به طور متوسط بین 150 تا 200 میلیون ریال هزینه نیاز است، این در حالی است که انجمن تنها می تواند بخش اندکی از این هزینه را به فیلم سازان پرداخت کند که با نبود این حمایت ها فیلم سازان ما به دیگر مناطق می روند که با حمایت آنها بتوانند برنامه های خود را پیش ببرند.
رئیس انجمن سینمای جوان البرز گفت: شورای شهر، شهرداری، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان های مرتبط می توانند از هزینه های جانبی و پیشگیرانه خود برای تولید فیلم های کوتاه در حوزه های مرتبط با خودشان از فیلم سازان البرزی استفاده و بدین طریق به نوعی از آنان حمایت کنند.
عابدی ادامه داد: این حمایت ها می تواند فیلم سازان البرزی را در استان نگه داشته و مانع خارج شدن آنها از البرز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه دفاتر انجمن در دیگر شهرستان های استان اشاره و خاطرنشان کرد: کم نیستند افرادی که در کلاس های آموزشی از سایر شهرستان های البرز به کرج می آیند و بنا داریم تا شعبه ای از نمایندگی انجمن را در دفاتری که شرایط را دارند ایجاد کنیم.
عابدی در ادامه با اشاره به نقشه راه انجمن سینمای جوان البرز گفت: در فراخوان و حمایت از فیلم سازان موضوعات را آزاد می گذاریم، اما گاهی اولویت های ما آسیب های اجتماعی، طلاق و فقر و البته نه با نگاه سیاه نمایی است.
وی افزود: بسیاری از فیلم های امروز به سمت مسایل نقد جامعه می رود، که این مساله نیازمند یک آسیب شناسی است که چرا همه به دنبال این هستند که حول این مسایل فکر کنند.
رئیس انجمن سینمای جوان البرز ادامه داد: یکی از مسایل مهمی که سبب شده تا ما ضربه بخوریم، تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف است.
وی اظهار داشت: بسیاری از مردم از فعالیت های انجمن سینمای جوان این استان خبری ندارند، این در حالی است که بارها گفته ایم که یک فضا و بیلبوردی برای تبلیغ فعالیت های انجمن در نظر بگیرند.
عابدی گفت: برنامه و کلاس های آموزشی رایگان، برگزاری پاتوق فیلم و کلاس های آموزشی برای هنرمندان فیلم و عکس از سوی این انجمن برگزار می شود که نیاز است تا اطلاع رسانی بیشتری برای جلب علاقمندان و کشف استعدادها صورت گیرد.
وی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: نمایش فیلم های کوتاه با موضوع انقلاب اسلامی کم نیستند که در این سال ها تولید شده اند و این آمادگی از سوی انجمن وجود دارد که در دهه فجر امسال نسبت به اکران این فیلم ها در پایگاه های بسیج و حوزه های مختلف اقدام کند.
این انجمن از سال 64 کار خود را آغاز کرده و به عنوان قدیمی ترین انجمن هنری در این استان مشغول به فعالیت بوده و تاکنون بیش از یک هزار فیلم کوتاه در این استان تهیه و تولید شده است.
عابدی با بیان اینکه هم اکنون بیش از پنج هزار نفر عضو این انجمن هستند، افزود: آموزش دوره های فیلم سازی بلند مدت، استعداد یابی، شناسایی ، حمایت از تولید فیلم بویژه در بخش کوتاه به صورت مادی و معنوی از جمله فعالیت های انجمن سینمای جوان البرز در طول سالیان گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره ها، هفته های فیلم و عکس با هدف ایجاد انگیزه هر چه بیشتر برای فیلم سازان از دیگر فعالیت هایی بوده که این انجمن انجام داده است.
عابدی با اشاره به اینکه اردیبهشت ماه 98 هفته فیلم و عکس البرز برگزار می شود، اظهار داشت: یکی از برنامه های انجمن برای تقویت هر چه بیشتر علاقمندان به فیلم سازی، برگزاری کارگاه های آموزشی است که با حداقل قیمت و گاهی تا 80 درصد رایگان برای این افراد برگزار می شود.
وی ادامه داد: موضوع دیگر سینما سیار است، که به این منظور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستگاه سینما سیار برای مناطق و شهرستان های استان که فاقد سینما هستند در نظر گرفته شده و با تخفیف 60 درصدی برای این افراد به نمایش گذاشته می شود.
مسئول امور سینمایی و رئیس ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری البرز نیز در این میزگرد خبری با بیان اینکه سینما حوزه وسیعی است گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون در قالب یک تفاهم نامه با سازمان سینمایی، 6 برنامه با همکاری دفتر انجمن سینمایی استان در حال انجام است.
علی نوروزی افزود: حمایت از فیلم های کوتاه با موضوع های آسیب های اجتماعی، حمایت از فیلم های آموزشی، کمک به ایجاد پاتوق فیلم کوتاه، کمک به برگزاری هفته فیلم و عکس در استان و کمک به برگزاری همزمان جشنواره فیلم کوتاه از جمله مواردی است که در این تفاهم نامه ذکر شده است.
وی با بیان اینکه نقش ما بیشتر نظارتی و حمایتی است اظهار داشت: برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که تا جایی که می تواند کارها را به بخش خصوصی، انجمن ها و مراکز واگذار کند و خود بیشتر کار نظارتی را ایفا کند، اما وزارت هدف تمامی انتقادها قرار می گیرد و این در حالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی استفاده کننده از تمامی اعتبارات فرهنگی در کشور نیست.
نوروزی ادامه داد: زمانی که به برخی از ادارات شهرستانی در استان مراجعه می کنیم، بیان می کنند که چندین سال است که به دلیل نبود اعتبارات نتوانسته اند فعالیتی داشته باشند.
وی تاکید کرد: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین هزینه های جاری دچار مشکل است و چگونه می تواند کارهای فرهنگی را آنگونه که مورد انتظار است انجام دهد.
وی با بایان اینکه فرهنگ در سطح کلان نیازمند توجه جدی است افزود: در این بین فیلم سازان ما با دست خالی چگونه می توانند کارها را انجام دهند، این در حالی است که برای رفع مسایل بویژه در بخش آسیب های اجتماعی تاثیری که یک فیلم می تواند داشته باشد کارهای دیگر ندارد.
نوروزی با دعوت از دستگاههای اجرایی و دولتی برای حمایت از هنرمندان افزود: دستگاه ها می توانند در فراخوان های خود برای فیلم های کوتاه و بلند از ظرفیت انجمن سینمای جوان استان بهره گیرند تا علاوه بر حمایت از این بخش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر تنها نماند.
مسئول امور سینمایی و رئیس ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری البرز ادامه داد: دستگاه ها همه باید پای کار بیایند تا از دل همین فیلم سازان جوان امروز بتوان در آینده فیلم سازان قوی ایجاد کرد.
نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود به بیمه هنرمندان اشاره و خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته، 996 نفر از هنرمندان البرزی توانستند تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرند و طبق قوانین پرونده متقاضیان بررسی و می توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه برنامه فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینمای جوان دفاع از سینماگران و حمایت از آثار آنان در حوزه فیلم کوتاه است گفت: بسیاری از هنرمندان در استان آینده درخشانی دارند اما به دلیل نزدیکی کرج به تهران و اگر حمایت های مادی نباشد، این افراد به سمت تهران کشیده می شوند.
نوروزی افزود: فیلم سازان در البرز تربیت می شوند اما به دلیل کمبود اعتبارات و نبود حمایت ها تولیدات خود را به تهران می برند و در آینده به عنوان تربیت شدگان حوزه سینمایی در تهران معرفی می شوند.
وی ادامه داد: اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی و انجمن سینمای جوان البرز این ظرفیت را دارد که بتواند از این کارهای ارزشمند در توان خود حمایت کند.
مسئول امور سینمایی و رئیس ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری البرز در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های حوزه سینما اشاره و گفت: یکی از این چالش ها این است که به دلیل علاقمندی مردم و اینکه شاید خیلی از افراد اطلاعات دقیقی نداشته باشند مورد سوء استفاده های مالی و در پاره ای موارد و مسایل اخلاقی قرار می گیرند.
نوروزی با بیان اینکه 14 آموزشگاه سینمایی مجوز دار در استان وجود دارند افزود: لیست آموزشگاه ها و شرکت های سینمایی که به صورت غیر قانونی در حال فعالیت هستند و مدعی داشتن مجوز هستند را در اختیار نیروی انتظامی قرار داده ایم.
وی اضافه کرد: گزارش هایی مبنی بر سوء استفاده های مالی و مسایل اخلاقی از این به اصطلاح شرکت های سینمایی غیرمجاز دریافت شده است.
نوروزی عنوان کرد: کسانی که از این موسسات غیر مجاز اطلاعاتی دارند، به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز اطلاع دهند تا برخورد جدی صورت گیرد.
رئیس ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری استان البرز ادامه داد: انتظار ما از علاقمندان به این حوزه این است که ابتدا مجوز آموزشگاه مورد نظر را بررسی کنند و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان استعلام بگیرند.
نوروزی افزود: حضور افراد دلال، سودجو و سوء استفاده گر می تواند به حیثیت افرادی که آبرومندانه در حوزه سینما در حال فعالیت هستند، آسیب برساند.
مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: پس از بررسی ها مشخص شده که برخی از این شرکت ها وظیفه تهیه سیاهی لشکر برای فیلم های سینمایی دارند، اما به صورت غیر قانونی در حوزه های دیگر فعالیت می کنند.
نوروزی افزود: اگر چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین تعریفی برای این شرکتها نداریم و در این رابطه خلاء قانونی وجود دارد، اما اینکه شرکتی بدون داشتن مجوز و ضوابط واردحوزه دیگران شده و ادعای آموزش بکند، برای ما قابل قبول نیست و این موضوع پیگیری و برخوردهای لازم نیز از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های ما در حوزه سینما این است که تهیه کنندگان تلاش می کنند تا آثار خود را به صورت اصلی در اختیار مردم قرار دهند تا با سود حاصل از فروش این آثار بتوانند فیلم های بعدی خود را تهیه و تولید کنند، این در حالی است که بازار ما مملو از آثار غیر مجاز شده و این می تواند به صنعت سینما آسیب جدی بزند.
نوروزی گفت: در صورتی که مردم نسبت به این مساله بی تفاوت باشند، صنعت سینما رو به نابودی می رود و شاهد ترویج فیلم های خارجی و مغایر با ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه می شویم، که در این خصوص نیاز است تا کارهای تبلیغاتی و رسانه ای بیشتری صورت گیرد.
مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز افزود: انتظار ما از رسانه ها این است که نسبت به این مساله به مردم آگاهی داده تا مردم نیز در خرید فیلم های اصلی برای خود و خانواده هایشان دقت کافی داشته باشند.
نوروزی همچنین به وضعیت زیرساختهای سینمایی اشاره و با بیان اینکه 2 پروژه پردیس سینمایی در استان در حال اجرا است خاطر نشان کرد: یکی از این پروژه ها در حال افتتاح و دیگری تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، که ظرفیت این پردیس ها 980 صندلی است و می تواند بخشی از کمبودهای البرز را در بخش سینمایی مرتفع کند.
وی ادامه داد: پروژه پردیس سینمایی اکومال که تمامی تلاش ما بر این است که در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد در غیر اینصورت قبل از تعطیلات نوروزی راه اندازی می شود و پردیس البرز مال نیز که تا پایان سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.
7414/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.