حمید صفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی های کارشناسانه بخشی از اراضی دولتی مناطقی مانند خط چهار حصار، محمودآباد، جواد آباد، حسن آباد و کلاک کرج در سال های گذشته به صورت غیر مجاز تصرف شده و امروز پس گیری این اراضی به یک چالش تبدیل گردیده است.
وی ادامه داد: اراضی که طی سال های گذشته در مناطق مختلف استان به صورت غیر مجاز تصرف شده حدود 80 هکتار است.
مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت:علاوه بر تصرف غیر قانونی این اراضی، انجام ساخت و سازهای غیر مجاز و فاقد استحکام در این زمین ها یکی دیگر از چالش ها و پیامدهای خطرساز اجتماعی به شمار می رود.
وی ادامه داد: ساخت بناهای غیر مقاوم در این اراضی می تواند در زمان وقوع زلزله کمتر از 6 ریشتر خطرات غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد.
صفری ادامه داد: اکنون مناطقی مانند خط چهار حصار کرج به معضلی برای این کلانشهر تبدیل شده که اگر حادثه زمین لرزه شدید رخ دهد خسارات و آسیب های آن غیر قابل تصور است.
وی افزود: مناطق مختلفی از استان البرز دارای ساخت و سازهای غیر مجاز در سال های گذشته بوده که اداره کل شهرسازی با براساس قانون و مقررات با این گونه ساخت و سازها برخورد قاطع و قانونی انجام داده است.
صفری با اشاره به اینکه اکنون در استان البرز راهکارهای پیشگیرانه ای برای این معضل در دستور کار است، اظهار داشت: از جمله این اقدامات پیشگیرانه، فعال سازی یگان حفاظت از اراضی ملی توسط اداره کل راه وشهرسازی استان است.
صفری بیان داشت: این یگان حفاظت به عنوان ضابط قضایی با پنج کادر نیروی انتظامی، 10 نفر نیروی وظیفه و 45 نفر نیروی قراردادی شرکتی برای حفاظت از اراضی دولتی استان البرز فعال شده است.
وی خاطرنشان کرد: سالانه 20 میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از اراضی این استان اختصاص می یابد.
این مسئول به شکایات قضایی برای بازپس گیری و آزاد سازی اراضی دولتی و ملی در البرز اشاره کرد و گفت: طی 2 سال گذشته، به ارزش هفت هزار میلیارد ریال رای قضایی به سود دولت و 800 میلیارد ریال علیه دولت در این استان صادر شده است.
اکنون 18 هزار هکتار از اراضی ملی در کرج و شهرستان های دیگر استان البرز در مالکیت دولت قرار دارد.
7410/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.