به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر شاپوررضا شجاعی شامگاه دوشنبه در نشست هم اندیشی با رئیس موسسه رازی و معاونان این مجموعه، موسسه رازی را سرمایه ملی خواند و اظهار کرد: برای رشد و ارتقای این مجموعه بی نظیر کشور همه باید دست به دست هم دهیم و بستر شکوفایی بیش از پیش آن را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: این در حالی است که دست اندرکاران و تصمیم گیران کمتر این موضوع مهم را مدنظر قرار داده اند.
وی گفت: واقعیت این است که نگاه تولیدکنندگان واکسن در سراسر دنیا، اقتصادی و رقابتی است و اگر روزی در این بخش با مشکل مواجه شویم، صرف نظر از تحریم، به ما کمک نخواهند کرد.
رئیس جامعه دامپزشکان ایران همچنین فقدان سیاست گذاری های کلان و یکپارچه را مهم ترین ضعف مدیریتی کشور دانست و تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته امکان ندارد پژوهش های تکراری انجام شود و همه وزارتخانه ها نیز تابع سیاست های کلانی هستند که با هدف ارتقا و رشد کشور طرح ریزی می شود.
وی افزود: برای کاهش مشکلات چاره ای نداریم جز اینکه تمام ارکان تصمیم ساز در حوزه های بنیادین کشور متمرکز شوند و با یکدیگر در هماهنگی باشند.
رئیس جامعه دامپزشکان ایران با تاکید بر اینکه مسئولیت ما در حوزه بهداشت خطیر است، گفت: موسسه رازی از 94 سال پیش تا کنون با فعالیت های تحقیقی و تولیدی گسترده زمینه ساز ریشه کنی بسیاری از بیماری های مهلک دامی و انسانی بوده و لازم است از این نهاد قدیمی و برجسته کشور حمایت کنیم.
وی افزود: جامعه دامپزشکی ایران حمایت از موسسه رازی را برای اعتلای کشور وظیفه خود می داند زیرا باور داریم حمایت از این موسسه حمایت و مراقبت از کشور است.
شجاعی گفت: موسسه رازی با تامین بیش از 85 درصد واکسن های پزشکی و 95 درصد واکسن های دامی نقشی ویژه در عرصه سلامت کشور دارد.
وی وجود متخصصان مجرب و برخورداری از دانش فنی تولید بیش از 80 فرآورده بیولوژیک را حاصل حدود یک قرن فعالیت این موسسه نام برد و آن را ارزشمند خواند و بر لزوم حل مسائل و چالش های پیش روی آن تاکید کرد.

**همتی به بلندای یک قرن
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این نشست با اشاره به نزدیک به یک قرن فعالیت موسسه رازی گفت: محققان و کارکنان این مجموعه بیش از 9 دهه، بی ادعا به امر مهم تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک همت گمارده اند.
دکتر علی اسحاقی افزود: موسسه رازی مجموعه ای شخصی نیست که عده ای خاص از منافع آن سود ببرند بلکه این مجموعه متعلق به تمام کشور است و تمام مدیران آن نیز هدف شان اعتلای نام کشور و حفظ سلامتی جامعه است تا خطری آن را تهدید نکند.
اسحاقی یادآور شد: محققان و کارکنان این مجموعه در طول یک قرن گذشته، بی ادعا به امر مهم سلامت و تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک همت گماردند و هدف شان ارتقای سلامتی انسان و دام و طیور در کشور بوده است.
رئیس موسسه رازی افزود: اکنون 85 درصد واکسن های مورد نیاز کشور در حوزه پزشکی توسط موسسه رازی تامین می شود و کدام مجموعه کشور چنین حضور برجسته و تاثیرگذاری دارد.
وی اضافه کرد: این وضعیت در حوزه دام چشمگیرتر است و بیش از 95 درصد واکسن های دامی کشور در این موسسه تولید می شود و اگر واردات اجازه دهد در حوزه واکسن های طیور نیز ظرفیت تامین 70 درصد نیاز کشور را داریم.
اسحاقی در ادامه گفت: علاقه مند هستیم دانش فنی محصولاتمان را که حاصل سال ها تحقیق و تلاش است به بخش خصوصی بسپاریم تا پایه های صنعت واکسن سازی کشورمان گسترده تر شود.
رئیس موسسه رازی در پایان بازسازی و نوسازی ساختمان ها و تجهیزات موسسه مرکز و شعب 6 گانه، توسعه تحقیقات بخش R&D و تکمیل طرح های تحقیقباتی کاربردی را از برنامه های در دست انجام این موسسه برشمرد.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال 1303 تا کنون در منطقه حصارک کرج فعالیت می کند.
6156/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.