به گزارش ایرنا، ساوجبلاغ منطقه ای سرشار از ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری است که سالهاست با معضل تغییر کاربری اراضی از سوی سودجویان مواجه شده و به گفته فرماندار ساوجبلاغ، این مساله نیازمند مدیریت جدی تر بوده و با وضعیت کنونی نمی توان جلوی این هجمه ها را گرفت.
ساوجبلاغ، با تولید سالانه بیش از 27 هزار تن انواع میوه های هسته دار با قابلیت صادرات از قطب های کشاورزی و باغی البرز است.
از جمله این ظرفیت ها در بخش تولیدات دامی می توان به فعالیت 826 واحد گاوداری، 130 واحد مرغداری گوشتی و تخمگذار، 133 واحد پرورش زنبور عسل با تولید سالانه 39 تن محصول، 130 مزرعه پرورش ماهی‌های گرم‌آبی و سردآبی با ظرفیت 575 تن اشاره کرد.
فرماندار ساوجبلاغ روز چهارشنبه در نشست شورای کشاورزی در مرکز علم و فناوری البرز در این ارتباط گفت: تامین نیروی انسانی و تجهیزات از جمله نیازهایی است که برای مقابله با سواستفاده گران که به دنبال تغییر کاربری در اراضی این شهرستان هستند، انتظار داریم که وزارت جهاد کشاورزی تامین کند.
به گفته ابوالقاسم پالیزگیر، این اراضی همانند طلا هستند که روز به روز در حال از بین رفتن می باشند و نیاز است تا مدیریت جدی تر برای مقابله با این افراد صورت گیرد.
وی با اشاره به وجود 2 رودخانه فصلی در این شهرستان اظهار داشت: استفاده بهینه از این رودخانه برای توسعه کشاورزی و احیای سفره های زیر زمینی نمی شود، این در حالی است که قطره به قطره این آب ها ارزشمند هستند.
پالیزگیر افزود: پر کردن چاه های غیر مجاز یکی دیگر از مواردی است که باید تعیین تکلیف شوند.
«ساوجبلاغ حدود 26 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.»

**ظرفیت های کشاورزی نظرآباد و اشتهارد
فرماندار نظرآباد نیز در این نشست گفت: این شهرستان قطب کشاورزی استان است، چهار درصد شیر کشور از این شهرستان تامین می شود و سه نفر از نمونه های کشاورزی نیز از نظرآباد هستند.
محمد رضا فلاح نژاد با بیان اینکه 70 درصد زعفران استان، از نظرآباد تامین می شود افزود: نیاز است تا حق آبه تالاب صالحیه با هدف جلوگیری از تبدیل شدن زمین به شوره زارها تامین شود.
وی اضافه کرد: تامین حق آبه تالاب صالحیه یک ضرورت است چرا که در غیر اینصورت یک روز آب شهرستان شور و ریزگردها دیگر نقاط استان را نیز در بر می گیرند.
فرماندار اشتهارد نیز با توجه به صنعتی بودن این شهرستان گفت: کشت زعفران در اراضی کشاورزی این شهرستان به خوبی جواب می دهدد.
محمد کردی با بیان اینکه همچنین اراضی این شهرستان بهترین استعداد را برای پسته کاری دارند افزود: کشت های گلخانه ای را نیز هر چه بیشتر می توان در اشتهارد توسعه داد.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.