به گزارش ایرنا،کاظم خاوازی روز چهارشنبه در آئین تجلیل از پژوهشگران و محققان برتر موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در البرز افزود: پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی با تولید قزل آلای فاقد بیماری به یک دستاورد ارزشمند علمی دراین بخش دست پیدا کرده اند.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از 70 هزار مولد قزل آلا در کشور برای واحدهای تکثیر و آماده بهره برداری شده است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: اگر تلاش محققان در بخش شیلات کشور نبود صنعت میگو دچار ورشکستگی می شد.
وی با اشاره به خدمات ارزشمند علمی موسسه خاک و آب کشور گفت: امروز این موسسه با ساماندهی مناسب توانسته وارد فضای علمی مناسبی شود.
خاوازی افزود: افزایش بیماری سرطان درکشور یکی از پیامدهای وجود آرسنیک درکودهای شیمیایی بود که با راه اندازی مرکز ثبت و کنترل کیفی کود ها و آرسینک، خدمت بزرگی به کشور شده است.
وی اظهار داشت: این حرکت باید روز به روز در حال تکامل و توسعه باشد و موسسه خاک و آب در کنترل کیفی به جایی رسیده که باید وارد پایش بازار شود.
معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به وجود تعداد زیادی فارغ التحصیلان بیکار رشته خاکشناسی و شیمی در کشور گفت: در پهنه ها و عرصه های تولیدی فضا برای فعالیت این افراد زیاد است .
وی دربخش دیگری از سخنانش بیان داشت: با تلاش پژوهشگران و محققان بخش کشاورزی اکنون90 رقم گندم آبی در کشور تولید می شود که حرکت ارزشمندی به شمار می رود.
خاوازی افزود: حاصل تلاش این محققان موجب شده تا سالانه مبالغ قابل توجهی سود نصیب کشاورزان کشور در بخش تولید گندم آبی شود.
وی بیان داشت: مطالعات نشان می دهد که مازاد اقتصادی 43 رقم گندم آبی آزاد شده در یک دوره 20 ساله کشور 120 میلیارد ریال بوده است.
«ارقام آزاد شده به ارقامی اطلاق می شود که توسط محققان تولید و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.»
خاوازی به اثرگذاری پژوهش و تحقیق در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در مسیر توسعه به نکته ای که کمتر به توجه می کنیم، توجه سیاست گذاری به منابع انسانی است که این بی توجهی ها سبب می شود تا روند توسعه به خوبی پیش نرود.
وی یکی از منابع انسانی ارزشمند در کشور را وجود سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دانست و گفت: این بخش به عنوان طراح اصلی و تحلیل کننده مسایل بخش کشاورزی همواره درکنار بخش اجرایی قرار دارد.
خاوازی افزود: امروز سازمان تحقیقات کشاورزی به بلوغ خود رسیده و د ستاور دهای علمی آن یکی پس از دیگری نمایان می شود.
وی بیان داشت: این سازمان فقط برای تحقیقات نیست و حداقل در 6 حوزه مختلف همچون پژوهش و فناوری، آموزش، ترویج، ذخایر ژنتیکی، ثبت و گواهی فعالیت می کند.
معاون وزیرجهادکشاورزی گفت: در مطالعه اقتصاددانان از مجموع دانش فنی سازمان تحقیقات، میانگین صرفه جویی ارزی 2 میلیون دلار در سال بوده و میانگین فرصت شغلی 142 نفر برای هر دانش فنی برآورد شده است.
تعدادی از محققان، پژوهشگران و کارمندان برتر موسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در البرز تجلیل شدند.
6156
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.