به گزارش ایرنا، رئیس مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور خاک و آب کشور در حاشیه آئین گشایش این مرکز گفت: مراکز رشد با اشتراک گذاشتن فضا، امکانات و تخصص ها با بخش غیردولتی نقش بسیار مهمی در کارآفرینی، نو آوری و خلاقیت، اشتغال دانش آموختگان و فناوران داشته و به اقتصاد مقاومتی و ثروت آفرینی نیز کمک می کنند.
علیرضا فلاح افزود: مرکز رشد تخصصی واحدهای فناور خاک و آب نخستین و تخصصی ترین مرکز رشد حوزه خاک و آب کشور می باشد.
وی اظهار داشت: تاکنون چهار هسته واحد فناور و شرکت در زمینه های «تولید بستر کشت» ، «کود زیستی میکوریزی»، «سامانه پایش رطوبت خاک و گیاه» و «تولید گوگرد مایع محلول» در این مرکز شروع به فعالیت کرده اند.
فلاح ادامه داد: در چند سال اخیر تعداد زیادی دانش فنی دارای توجیه اقتصادی در موسسه تحقیقات خاک و آب ثبت شده و محققان، دانشجویان و کارآفرینان این حوزه تحقیقاتی چه در داخل و چه خارج از این موسسه علاقه مند به استفاده از این فناوری ها و نهایی کردن فرایند تجاری سازی آن ها هستند.
وی افزود: از طرفی تغییر رویکرد این موسسه و تاکید بر پروژه های فناوری بنیان و با قابلیت تجاری سازی، نوید افزایش عرضه دانش های فنی در سال های آتی و استقبال کارآفرینان در عرصه مسایل پیرامون خاک و آب کشور را به دنبال خواهد داشت.
فلاح اضافه کرد: با توجه به پذیرش سالانه حدود 852 دانشجو در گرایش ها و مقاطع تحصیلی مختلف علوم خاک و آب، وجود مراکز آموزش عالی دارای تحصیلات تکمیلی و نیاز صنعت و با عنایت به نقش مراکز رشد فناوری به تجاری سازی تحقیقات و دستاوردهای علمی، افتتاح این مرکز می تواند کمک بسیار شایانی به تکمیل چرخه علم تا ثروت کند.
این محقق گفت: همچنین با توجه به وجود مزایای نسبی در حوزه تولیدات کودهای شیمیایی، زیستی و آلی در صورت ورود صنایع مرتبط و ایجاد شرکت های دانش بنیان، رشد اقتصادی مناسبی در منطقه ایجاد خواهد شد.
همچنین آزمایشگاه تخصصی کود نیز در موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.
کود یکی از مهم ترین نهاده های بخش کشاورزی است که از تاثیرگذاری فوق العاده ای بر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و سلامت جامعه برخوردار است.
آزمایشگاه تخصصی کود به عنوان تنها آزمایشگاه مرجع در زمینه آنالیز کود، مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های آنالیز انواع مواد کودی اعم از کودهای شیمیایی، آلی، مخلوط، محرک های رشد، بهسازی خاک و...در سطح منطقه می باشد که نقش موثری را در تدوین و بازنگری استانداردهای ملی و همچنین مشارکت در توسعه استانداردهای بین المللی مواد کودی دارا می باشد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.