به گزارش ایرنا، تربیت علمی- پژوهشی در دانش آموزان به عنوان یک ضرورت اساسی در نظام آموزش مطرح است که باید از همان سال های ابتدای تحصیل مورد توجه قرار گیرد.
خمیرمایه روحیه علمی- پژوهشی دانش آموزان از دوران کودکی و نوجوانی و عمدتا در محیط آموزشی شکل می گیرد و در دوره های بعدی به شکوفایی و باروری می رسد.
رسالتی که مدارس برای پرورش این دانش آموزان پژوهشگر دارند، هدایت و مدیریت روحیه کنجکاوی و جست وجوگری آنان است تا در مسیر دستیابی به انسان توسعه یافته و برای ساختن جامعه توسعه یافته قدم بردارند.
نمونه ای زیبا و بارز از این دانش آموزان پژوهشگر را می توان در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز مشاهده کرد.
این نوجوانان بدون هیچ ریا و با شوقی فراوان در کنار دست سازه های خود حضور یافته اند تا ضمن ارایه توضیحات لازم شاید بتوانند برای نجات کشور و آینده ای زیبا نظر انسانی دلسوز را جلب کنند تا بر روی پروژه های آنان سرمایه گذاری کند.
دانش آموزان بر این باورند که با سرمایه گذاری بر روی این پروژه ها می توان از خروج این ایده ها از کشور جلوگیری کرد.
محمدپارسا رستمی یکی از این دانش آموزان پژوهشگر در دوره اول متوسطه دبیرستان شهید باهنر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج از جمله افرادی است که با طراحی و ساخت نوعی زباله سوز بیمارستانی در این نمایشگاه شرکت کرده است.
این مخترع کوچک می گوید که با ساخت این زباله سوز ضمن اینکه یکی از مشکلات جامعه امروز که همان زباله ها به خصوص زباله های خطرناک بیمارستانی هست برطرف می شود، این دستگاه قابلیت تولید گاز اکسیژن نیز دارد.
رستمی در خصوص دستگاهی که با همراهی یکی از دوستانش آن را ساخته، افزود: داخل دستگاه یک کوره زباله سوز طراحی شده تا با استفاده از آن زباله های داخل محفظه سوزانده شده و گازهای تولیدی ناشی از سوخت زباله ها با استفاده از پمپ های تعبیه شده هوای آلوده به سمت محفظه ای که دارای گاز ازن است، منتقل می شود.
وی ادامه داد: برای تولید گاز ازن از یک فرایند با استفاده از ولتاژ ترانس هایی آن را تولید می کنیم که این گاز توانایی تجزیه کنندگی و تصفیه کنندگی به شدت قوی دارد به طوریکه گازهای آلاینده تولیدی را تجزیه می کندو گاز اکسیژن تولید شده را به وسیله پمپ هایی وارد محیط می کند.
این پژوهشگر با بیان اینکه این دستگاه از سازمان حفاظت محیط زیست هم تائیدیه گرفته، افزود:
با وجود مزایای این دستگاه هنوز هیچ حمایتی از آن نشده است زیرا باید به نوعی دستگاه را ثابت کنم تا به تولید انبوه برسانم.
وی با اشاره به اینکه این اختراع مراحل ثبت خود را می گذراند، گفت: از مسئولان می خواهیم که به این طرح ها اهمیت بیشتری بدهند و سعی کنند به نحوی این طرح ها را تجاری سازی کنند تا خیلی از مشکلات جامعه امروزی ما را حل کنند.
علیرضا اکبری دیگر دانش آموز پژوهشگر که در پایه هشتم دبیرستان شهید باهنرآموزش و پرورش ناحیه سه کرج مشغول به تحصیل است با ساخت یک گلخانه هوشمند در این نمایشگاه شرکت کرده است.
این دانش آموز در خصوص اختراع خود می گوید: این گلخانه هوشمند یکسری شرایط را برای رشد گیاه فراهم می کند تا گیاه به صورت منطقه ای و یکنواخت و صحیح رشد کرده تا هیچ وقت گیاه خراب نشود.
وی در خصوص این شرایط، گفت: یکی از اشتباهات ما ایرانیان این است که یک دفعه آب را وارد گلدان می کنیم که باعث می شود منفذهای ورود هوا برای رسیدن هوا به ریشه بسته شود.
اکبری ادامه داد: با توجه به مخزن کوچکی که تعبیه کرده ایم، آبیاری قطره ای را داریم که می تواند به مدت 12 ساعت این کار را انجام دهد و با هر بار پرشدن مخزن به مدت 12 ساعت گل را آبیاری می کند و هر بار برای سه روز آبیاری کافی است.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور ما و به خصوص کشورهای آسیایی گرم بودن هوا در تابستان و داشتن مناطق خشک و کویری است؛ در این مناطق به دلیل گرم بودن هوا نمی توانند گیاه زیادی رشد کنند که یکی از دلایل آن گرم بودن هواست که باعث تبخیر آب روی برگ ها و خشک شدن آن می شود.
علیرضا گفت: در این طرح یک سری فن های خنک کننده ها را به کار برده ایم که می تواند گیاه را خنک کند تا گیاه بتواند بهتر زندگی کند.
وی افزود: در این ایده، میزان نوری که می تواند به گیاه برسد تعریف شده است به طوریکه با تعبیه سنسورهایی نوری که به گیاه می رسد اطلاع داده می شود و ما از طریق این دستگاه متوجه کافی بودن نور می شویم و اگر کافی نبود لامپ هایی که طراحی شده روشن می شود و یا اگر زیاد می رسد یک نور خاصی زده می شود تا به صورت متعادل نور به گیاه برسد و باعث ضرر زدن به گیاه نشود.
وی با بیان اینکه این طرح در تولید انبوه 500هزار ریال هزینه می برد، اضافه کرد: تا کنون هیچ اقدام حمایتی نداشتم ولی دوست دارم حمایت شوم .
هستی علیمرادی یکی دیگر از پژوهشگران نوجوان دبیرستان فرزانگان ناحیه سه کرج با ساخت دستگاهی برای حمل و نقل افراد ناتوان در این نمایشگاه ،گفت: افراد ناتوان برای جابجایی همواره به کمک اطرافیان نیاز دارند و اطرافیان نیز به خاطر حمل بیمار طی سال های متوالی دچار بیماری هایی مثل آرتروز، دیسک کمر و دیسگ گردن می شوند.
وی افزود: افراد همراه بیماران ناتوان با درگیری شدن به این بیماری ها پس از مدت طولانی دیگر قادر به جابه جایی افراد ناتوان نیستند.
علیمرادی ادامه داد: این دستگاه به افراد ناتوان کمک می کند که از سطح های پایینی مثل سطح زمین به سطح های بالاتری دسترسی پیدا کنند حتی می تواند این دستگاه نقش ولیچر را هم داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه این دستگاه را با همراهی یکی از دوستانش ساخته، بیان داشت: این دستگاه مختص بیماران دیاپولوژی و پارپولوژِی و افرادی که قطع نخاع از کمر به پایین هستند می باشد.
وی با بیان اینکه نمونه آزمایشی آن حدود 10 میلیون ریال هزینه داشت، گفت: اگر بخواهیم از مواد اولیه سبک تر و ارزان تر استفاده کنیم هزینه ی پایین تری برای مصرف کننده دارد.
این دانش آموز پژوهشگر اضافه کرد: این دست سازه ثبت اختراع شده و یک سرمایه گذار هم پیدا شده لیکن هیچ دستگاهی ما را حمایت نکرده است.
وی گفت: قرار است این کار را به چند کشور خارجی ارایه کنیم اما دوست داریم آن را در کشور خودمان بومی سازی کنیم.
آناهیتا حیدری یکی دیگر از دانش آموزان پژوهشگر و مخترع دبیرستان فرزانگان ناحیه سه کرج نیز با ساخت یک زیردریایی با قابلیت ارتقا برای تشخیص نشتی لوله های نفتی زیر آب در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کرده است.
این نوجوان مخترغ می گوید: اگر در مسیر خطوط لوله های نفتی جایی نشتی داشته باشد این زیردریایی تشخیص می دهد و به ما اعلام می کند.
وی افزود: این پروژه برای اولین بار در ایران ساخته شده و اگر بتوانیم تولید انبوه کنیم بومی سازی می شود.
حیدری ادامه داد: این پروژه در آلمان به صورت یک ربات ساخته شده و زیر دریایی نیست و روی خطوط لوله نفتی حرکت می کند.
وی با بیان اینکه ساخت این زیردریایی کمک زیادی برای انجام تعمیرات خطوط لوله های نفتی می کند، گفت: اگر ما بتوانیم این زیردریایی را با ورود سرمایه گذار و کامل کردن طرح، تولید انبوه کنیم می تواند به اقتصاد کشور کمک کند و هم بومی سازی شود.
این دانش آموز افزود: ساخت نمونه آزمایشی این زیر دریایی 13 میلیون ریال هزینه داشته و در این نمایشگاه چند نفر اعلام آمادگی برای حمایت کرده اند تا سرمایه گذاری بکنند.
وی گفت: این طرح قابلیت ارتقاء دارد به طوریکه یک ایده دیگر برای این طرح اضافه کردن بازو برای جوشکاری است که نیازی به حضور غواص نباشد و در نمونه بزرگتر قرار است که از سنسور نفت ،مدارو دوربین استفاده کنیم.
وی از مسئولین خواست تا به دانش آموزان کمک کنند زیرا آن ها ایده های بزرگ دارند و ما می خواهیم پایه های این کشور را محکم کنیم.
پنجمین نمایشگاه استانی هفته پژوهش و فناوری البرز از 24 تا 28 آذرماه در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی واقع در منطقه حصارک کرج برگزار شد.
این نمایشگاه با 170 غرفه میزبان مخترعین، مبتکرین، ایده پردازان، صنعتگران و دستگاه های اجرایی بود.
6156
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.