محمد تاج الدینی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استان البرز در سطح کشور جایگاه خاصی به لحاظ تولید نهال دارد.
وی اظهار داشت: سالانه بین 12 الی 15 میلیون نهال در البرز از گروه های مختلف نهال های هسته دار و دانه دار در استان توسط نهال کاران توانمند تولید می شود.
تاج الدینی با اشاره به اینکه عرضه نهال در فصل سرد سال انجام می شود، گفت: همه ساله در این فصول از سراسر کشور، افرادی که تمایل به ایجاد باغ دارند بخشی از نهال خود را از استان البرز تهیه می کنند.
وی افزود: به همین دلیل ضرورت همکاری دستگاه های مرتبط از جمله موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، فرمانداران، شهرداران و دستگاه های نظارتی بیشتر می شود تا ما یک ساماندهی را با هدف انتقال و عرضه نهال با کیفیت، رسمی و استاندارد در جهت ایجاد باغات خوب انجام دهیم.
وی اظهار داشت: ضرورت این همکاری و تعال این است که در آینده شاهد ایجاد باغات اقتصادی که مهمترین عامل ایجاد این باغات، نهال استاندارد است، باشیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی البرز اضافه کرد: در جلسه ساماندهی تولید و عرضه نهال، تصمیمات خوبی، از جمله برقراری نمایشگاه عرضه نهال های استاندارد با همکاری دستگاه های مربوطه در استان، ترویج استفاده نهال های استاندارد، تقویت نظارت توسط کمیته نهال با همکاری دستگاه های نظارتی و تعزیرات و حمایت از اتحادیه و تعاونی نهال کاران در سطح استان (از نظر حمایت مالی)، با عضویت در صندوق حمایت بخش کشاورزی گرفته شد.
تاج الدینی افزود: به دنبال آن هستیم تا اتحادیه و تعاونی نهال کاران ما تا حدی تقویت شود که تمام بحث ها و چالش هایی که در حوزه تولید و عرضه نهال داریم به دست تولید کنندگان و با پیشنهاد هایی که دارند، رفع شود.
اکنون استان البرز دارای 16 نهالستان دارای مجوز از موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر کشور است.
این نهالستان ها در قالب سه تعاونی، نهال های با کیفیت و دارای شناسه و گواهی بهداشت نباتی را تولید می کنند.
البرز با تولید سالانه بین 12 تا 15 میلیون اصله نهال شناسه دار یکی از سه استان برتر کشور در تولید نهال مثمر است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.