به گزارش ایرنا، علیمراد اکبری روز چهارشنبه در حاشیه نشست «بررسی ابعاد روند توسعه سامانه های نوین آبیاری با هدف پایداری منابع پایه و تولید» در کرج در جمع خبرنگاران افزود: بارها اعلام شده هرگونه برنامه ریزی برای آب کشور بدون توجه به خاک بی تاثیر خواهد بود.
وی اظهار داشت: حفظ منابع خاک از منابع آب مهم تر است به طوریکه در یکی از بیانات مقام معظم رهبری آمده که «مشکل آب داریم ولی مشکل خاک هم داریم و مساله خاک از آب مهم تر است».
اکبری گفت: خاک مخزن آب است یعنی اگر این مخزن را مدیریت نکنیم برای آب هم نمی توانیم مدیریت کنیم و باید توان حاصلخیزی خاک را با افزایش مواد آلی و کربن آلی خاک افزایش دهیم.
وی افزود: برای تامین منابع اعتباری این بخش پیگیر هستیم و از تمام صاحبنظران، صاحبان دانش و خرد در بخش خاک و از اصحاب رسانه می خواهیم برای فرهنگ سازی مساله خاک و عمق نفوذ بحث خاک در فرهنگ مردم و گفتمان جامعه کمک کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: باید برای جلوگیری از آلودگی خاک و تخریب و بالابردن افزایش حاصلخیزی خاک همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم.
اکبری گفت: یکی از راه های افزایش کربن آلی خاک با کمک تسهیلات و حمایت های دولت و کمک کشاورزان میسر می شود.
وی همچنین بحث کشاورزی حفاظتی را در افزایش کربن آلی خاک موثر دانست و افزود: کربن آلی خاک همان مواد آلی خاک و بقایای گیاهی در خاک است که نباید بقایای گیاه در خاک پس از برداشت محصول سوزانده و از بین برده شود زیرا هم به تقویت فیزیک خاک و هم توان ظرفیت نگهداری آب در خاک کمک می کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کربن آلی خاک بایستی در تمام اراضی کشور اعم از کشاورزی و ملی احیاء شود زیرا متاسفانه میزان کربن آلی خاک د ر 60 درصد خاک ایران زیر یک درصد است در حالیکه باید حدود 2 درصد باشد.
نشست بررسی ابعاد روند توسعه سامانه های نوین آبیاری با هدف پایداری منابع پایه و تولید با حضور صاحب نظران، اساتید دانشگاهی و فعالین بخش اجرا برگزار شد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.