به گزارش ایرنا، عباس زارع روز چهارشنبه در نشست «بررسی ابعاد روند توسعه سامانه های نوین آبیاری با هدف پایداری منابع پایه و تولید» که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در کرج برگزار شد، افزود: این طرح از سال 1369 در کشور آغاز شده و اکنون نیز ادامه دارد.
وی اظهار داشت: طرح توسعه شبکه های نوین آبیاری یکی از طرح های موثر و مفید برای مدیریت خوب منابع آب و خاک است.
زارع گفت: در اجرای این طرح می توانیم حفظ پایداری منابع آب وخاک را داشته باشیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجرا وتوسعه این طرح مورد تاکید مقام معظم رهبری، مجلس و دولت است و در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.
وی ادامه داد: این طرح یکی از مصوبات اقتصاد مقاومتی است که بر اساس مصوبه این ستاد مکلف هستیم این طرح را در کشور توسعه دهیم.
زارع بیان داشت: از 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی کشاورزی در کشور تا کنون در اراضی سنتی یک میلیون و 860 هزار هکتار و در اراضی مدرن هم حدود 200 هزار هکتار به شبکه های نوین آبیاری تجهیز شده اند که در مجموع 2 میلیون و 60هزار هکتار اراضی آبی کشورزیر پوشش طرح رفته است.
***رکوردشکنی اجرای طرح شبکه های نوین آبیاری در سال 96
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته در اجرای شبکه های آبیاری نوین شاهد رکوردشکنی بودیم به طوریکه در اراضی سنتی 302 هزار هکتار با 18 هزار و 215 پروژه طرح اجرا شد.
زارع گفت: 180 هزار هکتار از این میزان تا پایان سال گذشته به بهره برداری رسید و 120 هزار هکتار آن به سال جاری موکول و انجام شد.
وی افزود: این عدد نشان دهنده این است بر اساس دستور العمل ها و ضوابط فنی و مهندسی طرح را اجرا کردیم ولی بایستی یک بازنگری در آن نیز داشته باشیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با توجه به ضرورت کشور در ارتباط با استفاده بهینه از منابع آب و خاک نشستی را با حضور اساتید دانشگاه های معتبر سراسر کشور، محققان، صاحبنظران، مشاوران و دستگاه هایی که به نوعی با آب و یا برنامه ریزی آب سر و کار دارند، ترتیب دادیم.
وی گفت: در این نشست روند فعلی طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری را مورد بررسی قرار دادیم تا اگر راهکارهای تکمیلی و یا نقایصی وجود داشته از نقطه نظرات و تخصص و توانمندی دانشگاهی برای برطرف کردن آن استفاده کنیم و در آینده نقشه راه را بر اساس اصول علمی و تحقیقاتی کامل بحث توسعه را داشته باشیم.
مجری طرح شبکه های نوین آبیاری ادامه داد: طبق مصوبه فرماندهی اقتصاد مقاومتی سالانه 250 هزار هکتار از اراضی آبی کشور بایستی به این شبکه ها تجهیز شوند به شرطی که سهم کمک دولت که طبق قانون مشخص شده تامین اعتبار شود.
زارع گفت: امسال تجهیز 217 هزار هکتار اراضی آبی کشور به شبکه های آبیاری در دستور کارقرار گرفته که تاکنون 87 هزار هکتار آن محقق شده ومابقی تا پایان سال اجرا می شود.
وی همچنین به تسهیلات ارایه شده دولتی به کشاورزان برای اجرای این طرح ها اشاره کرد و افزود: در سال جاری یک هزار و 500 میلیارد تومان مصوب شده است که 43 درصد آن تا کنون تخصیص داد شده است.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری اضافه کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه اجرای سالانه 400 هزار هکتار از این طرح پیش بینی شده ولی در همان برنامه 85 درصد هزینه اجرا توسط دولت باید پرداخت شود.
وی گفت: تامین این اعتبار مقداری برای دولت سنگین است ولی خوشبختانه در کشور توان فنی و اجرایی کشور سالانه 400 هزار هکتار با وجود هزار و 650 پیمانکار صلاحیت دار و 350 مشاور صلاحیت دار و 400 تولید کننده مجاز در کشور وجود دارد که هیچگونه نگرانی از نظر ظرفیت فنی و اجرایی وجود ندارد.
زارع افزود: خوشبختانه در ارتباط با متقاضی با توجه به شناختی که بهره برداران پیدا کرده اند و با محدودیت های منابع آب باعث شده که به اندازه کافی متقاضی برای اجرا داشته باشیم.
ایران حدود 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبی و دیم دارد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.