به گزارش ایرنا، سخن از تربیت دینی در خانه و مدرسه است 2 کانون مهم که انسان علاوه بر رشد جسمی ، فطرت دینی هم با علم و آگاهی درست در آنها بارور می شود.
سخن از پاکیزه ماندن روح و روان دوران کودکی است که باید با تربیت درست دینی آن را شکوفا کرد و عشق به خالق خوبی ها را در فطرت زیباجوی نشاند.
سخن از گفتار ، کردار و رفتار است که در دنیای سراسیمه مجازی باید به گل نیکویی سرشته شود و فرزندانی پاک منش برای آینده کشور به درون جامعه هدایت کرد.
روی صحبت با پدران و مادران ، مدیران و آموزگاران است که تربیت دینی و آموزه های الهی را شکوفه نهال های باغ امید قرار دهند و وجود پاک آینده سازان را با فرایض دینی جلا دهند.
سخن از عشق به خوبی ها است که باید در همان دوران کودکی در سرشت پاک انسان جای
گیرد که با انس با نماز و راز و نیاز با خالق این فطرت پاک همچنان پاکیزه خواهد ماند.
صحبت از نماز است که کلیدواژه و سرآغاز پای نهادن به همه خوبی هاست که اگر با اخلاص ، خضوع همراه شد دل پاک و فطرت خداجوی به جای لذت های زودگذر دنیایی با سرچشمه خوبی ها متصل می شود.

** راه های جذب دانش آموزان به نماز
مدیرکل آموزش و پرورش البرز می گوید: بررسی راه های جذب دانش آموزان به نماز نشان می دهد که شرایط محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان در روی آوردن به این فریضه تاثیر گذار است.
سالارقاسمی اظهارداشت: در این فرآیند دانش آموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان، خانواده ، دوستان، مدیران حکومتی، تربیتی، معلم و مربی، مسجد و روحانیت، تحت تاثیر رفتارها و پیام های آنان قرار می گیرد.
وی بیان داشت: شکل گیری شخصیت معنوی واجتماعی دانش آموز ازابتدا در خانواده بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طریق دیگران صورت می گیرد بنا براین هر کدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانش آموز است و تحت تاثیر آن رفتارها می باشد.
قاسمی تصریح کرد: تک تک ارزش های موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه های مثبت و چه در جنبه های منفی، شخصیت نوجوان و جوان را پی ریزی نموده و نگرش مثبت یا منفی در او رقم می زند.
وی اضافه کرد: تربیت و پرورش فرزندان سالم از حیث اعتقادی و منش های پسندیده در گرو توجه کافی به مسائل محیطی و رفتاری است.
قاسمی خاطرنشان کرد: تجربه خوشایند و احساس رضایتمندی از رفتارهای بروز داده شده کودک و نوجوان را به سوی اهداف و آرمان های تربیتی جامعه هدایت خواهد کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش البرزافزود: همراهی مدیران، معلمان و مربیان در نماز جماعت مدرسه
نقش موثری در تشویق و ترغیب دانش آموزان به خواندن نماز دارد.
قاسمی گفت: پیوند مدرسه، اولیا و مساجد ضروری است تا برنامه های ما به نتیجه برسد و دنبال ایده های جدید هستیم تا این پیوند به خوبی شکل بگیرد.
وی تصریح کرد: در مقطع ابتدایی کودکان با شور و حال خاصی نماز می خوانند اما در مقاطع دیگر نگران هستیم و باید برای آن تدبیر کنیم.
وی اظهارداشت: اگر والدین به نماز در منزل اهمیت دهند دانش آموزان هم الگو می گیرند و کار معلمان در مدارس آسان می شود.

** نماز و کاهش آسیب ها
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: نماز در کاهش آسیب های اجتماعی نقش مهمی دارد و برکات مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی را در عرصه تعلیم تربیت برای معلمان، دانش آموزان و اولیاء به همراه دارد.
مسعود مهرانی نیا به برکات نماز در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و اظهارداشت: نماز رشته وصل انسان با معبود است و برکاتی برای فرد و جامعه ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون به برکت برگزاری اجلاس نماز دوره های آموزشی نماز برای آموزگاران سال سوم ابتدایی فعال در مدارس ، مدیران و معاونان پرورشی استان تحت عنوان آموزش عملی نماز برگزار می شود.
مهرانی نیا گفت: برای مدیران یک هزار و 332 کد مدرسه فعال در البرز طرح مبین اجرا یی شده در حالی که در سال های گذشته تعداد کمی از مدیران مدارس تحت پوشش این طرح آموزشی سراسری قرار می گرفتند.
وی برگزاری جشن تکلیف ، نشست های پرسش و پاسخ برای دانش آموزان با عنوان نماز در مدارس، مسابقات کتابخوانی ، کارگاه آموزشی نماز و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی ، تربیت دینی فرزندان برای اولیاء دانش آموزان ، مسابقه انشاء نویسی با موضوع نماز و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی را از دیگر برکات اجلاس سراسری نماز برای آموزش و پرورش البرز برشمرد.
وی زنگ نماز در برنامه کلاسی مدارس ،ساماندهی نمازخانه ها ی مدارس ، حضور روحانیون برای اقامه نماز جماعت و یا حضور دانش آموزان در نماز جماعت مساجد و نماز جمعه را از دیگر برنامه های فرهنگی با محوریت نماز در مدارس البرز عنوان کرد.

** اقامه نماز جماعت در75 هزار مدرسه کشور
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: فریضه نماز جماعت با هدف تقویت بنیه معنوی دانش آموزان در 75 هزار مدرسه کشور برگزار می شود.
محمد رضا مسیب زاده افزود: نماز جماعت در 20 هزار مدرسه با حضور طلاب و 55 هزار مدرسه توسط معلمان و فرهنگیان برگزار می شود که نقش موثری در تقویت باورهای دینی داشته است.
وی با بیان اینکه اکنون حدود 105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: 35 هزار مدرسه به دلیل تعداد کم دانش آموزان و تعطیلی مدارس به ویژه دبستان ها همزمان با افق شرعی ، نماز جماعت برپا نمی شود.
مسیب زاده با اشاره به اینکه در برنامه هفتگی مدارس کشور زنگ نماز گنجانده شده است،اظهار داشت:
برپایی نماز جماعت در مدارسی که دارای شرایط لازم هستند اجباری بوده اما حضور دانش آموزان اختیاری است.
وی هدف ازاقامه نماز جماعت در مدارس را ایجاد انگیزه و هدایت دانش آموزان در برپایی نماز در مدرسه و خانه ذکر کرد.
مسیب زاده با بیان اینکه یکی از بخش های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش نیروی انسانی است، ادامه داد: طرح مبین برای گسترش آموزش در حوزه نمازاجرا شد که در آن سه هزار مدیر مدرسه آموزش تخصصی نماز دیدند.
وی یادآورشد: بیان مسائل شرعی و احکام از برنامه های اقامه نماز در مدارس کشور است و توسط کارشناسان علوم دینی و طلاب حوزه علمیه سئوالات دینی دانش آموزان پاسخ داده می شود.
وی تاکید کرد: امسال یکی از برنامه های محوری مدارس، برگزاری نشست های آموزشی با محوریت نقش نماز در سلامت انسان و نزدیکی به معبود است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اضافه شدن زنگ نماز به مدارس سراسر کشور، بیان داشت : بر اساس طرح جامع توسعه و فرهنگ اقامه نماز در مدارس و مراکز آموزشی یک سند نظام جامع مهندسی فرهنگی، توسط ریاست جمهوری به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و این سند در شورای عالی آموزش و پرورش نیز به تصویب رسیده است که نیم ساعت به زمان «اقامه نماز» اختصاص داده شود .

مسیب زاده عنوان کرد: در سال های گذشته از زمان درس‌های دیگر یا از زنگ تفریح دانش‌آموزان برای برپایی نماز جماعت کسر می‌شد اما اکنون به عنوان یک تکلیف در آموزش و پرورش، نیم ساعت ویژه به عنوان زنگ اقامه نماز در نظر گرفته شده است و در واقع این نیم ساعت در افق شرعی قرار دارد که در استان‌های مختلف متفاوت خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: نیم ساعت، زنگ نماز در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است که همه مدارس موظف هستند شرایط را برای اقامه نماز مهیا کنند.
وی گفت: تلاش می کنیم تا فرهنگ اقامه نماز در مدارس و به خصوص از دوران دبستان در میان دانش آموزان ترویج و نهادینه شود.
وی ادامه داد: اگر از دوران کودکی و نوجوانی اهمیت نماز را برای افراد تبیین نماییم، نسبت به اقامه نماز بیشتر تشویق خواهند شد و آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی برعهده دارد.

** ترغیب دانش آموزان به نماز
رئیس ستاد اقامه نماز استان البرزگفت : انتظارمی رود در همه مدارس به موضوع اقامه نماز توجه ویژه ای شود.
حجت الاسلام سید علی اکبر موسوی اظهارداشت : برگزاری نماز با حضور خیل دانش آموزان سدی در مقابل توطئه های فرهنگی دشمن است .
وی خاطر نشان کرد: ائمه جماعات در واحد های آموزشی باید اهمیت اقامه نماز و نقش آن را تبیین کنند .
موسوی یادآورشد: ائمه جماعات مدارس باید با شیوه های جذاب انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی به دانش آموزان آشنا باشند .
وی تصریح کرد: نماز واقامه آن نقش اساسی در انتقال مفاهیم و مضامین دینی و الهی دارد که باید دانش آموزان را با آن آشنا و ترغیب کرد.
وی گفت: تأثیر نقش والدین و معلمان از یک سو و معرفی الگوی شایسته از بین همسالان از سوی دیگر در ترغیب کودکان و نوجوانان به نماز و اعمال دینی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
شخصیت معنوی دانش آموزان با نماز
علی ریحانی روانشناس و استاد دانشگاه گفت: شکل‌گیری شخصیت معنوی و اجتماعی دانش‌آموزاز ابتدا در خانواده و بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طریق دیگران صورت می‌گیرد، بنابراین هر کدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانش‌آموز است و تحت تأثیر آن رفتارها قرار می‌گیرند.
وی افزود: در بررسی راه‌های جذب دانش آموزان به نماز اولین مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.
وی بیان داشت: دراین فرآیند دانش‌آموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان، خانواده، دوستان، مدیران تربیتی، معلمان و مربی، مسجد و روحانیت، تحت تأثیر رفتارها و پیام‌های آنان است و منش‌های آنان را تحت نظر دارد و رفتارهای تعبدی و اخلاقی ایشان را پیگیر است.
وی اظهار کرد: یکایک ارزش‌های موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه‌های مثبت و چه در جنبه‌های منفی، شخصیت نوجوان و جوان را پی‌ریزی کرده و در نگرش مثبت و یا منفی او نسبت به محیط اطراف خود نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.
وی نقش الگویی والدین در پایبندی فرزندان به اعتقادات دینی را مهم دانست و ادامه داد: تربیت و پرورش فرزندان سالم از حیث اعتقادی و منش‌های پسندیده در گرو توجه کافی به مسائل محیطی و رفتاریی است.
وی با اشاره به اینکه چنانچه پدر و مادر خانواده به نقش الگویی خود توجه داشته باشند، یادآورشد: والدین باید در تنظیم روابط خویش با فرزندان همت گمارند و تعهد به اصول اخلاقی وانسانی و بالاخره مذهبی را پیشه خود سازند تا احساس خوب و ارزشمند و پایبند به مسائل معنوی را به فرزندان خود اهدا کنند.
وی افزود: به میزانی که رفتارهای سنجیده، الگوها و مسئولان تربیتی در شکل‌گیری شخصیت معنوی و سجایای انسانی کودک و نوجوانان تأثیرگذاراست، نمایش رفتارهای متضاد اخلاقی و مذهبی نیز در تخریب این شخصیت موثر است.
استان البرز 450 هزار دانش آموز و حدود 25 هزار معلم دارد.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.