به گزارش ایرنا، بهره گیری مفید و جلوگیری از هدر رفت زمان در عصر استفاده از تکنولوژی مبتنی بر بستر اینترنتی و فضای مجازی امروزه به عنوان مهمترین خواسته بشر و مشتریان خدمات در زندگی روزمره شده است.
در این بین نیازهای روزمره زندگی از قبیل ارتباطات، سفر و حمل و نقل به عنوان مهمترین بخش برنامه ریزی زمان شهروندان بسیار حائز اهمیت بوده و این نیاز در صدر ایده های نوآورانه و تفکرات دانش بنیان برای تدوین بستر و راهکاری برای اشتغالزایی و درآمدزایی در این حوزه قرار گرفت.
تاکسی اینترنتی یا تاکسی آنلاین موضوعی بود که در کشور در 2 سال گذشته و در برخی شهرها بروز و ظهور پیدا کرد و با همه مخالفت‌های آغازین با اقبال زیاد افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه حمل و نقل و راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی و به تعبیری استارتاپی مواجه شد.
اکنون اغلب نقاط کشور با تعداد قابل توجهی از به اصطلاح برندهای تاکسی اینترنتی در فضای حمل و نقل شهری مواجه شده است که در اغلب معابر و گوشه و کنار خیابانها شاهد فعالیت و عضو گیری نمایندگان این قبیل شرکت ها برای تکمیل کادر راننده خود هستیم.
تبلیغات این قبیل فعالیت های صنفی گسترده و تا بدانجا رسید که از کارکرد تبلیغی برخی چهره های نام آشنا ملی و بین المللی نیز در معرفی برخی از برندها در این قبیل تاکسی های اینترنتی نیز استفاده شد.
در این میان رقابت قارچ گونه این قبیل شرکت های حمل و نقلی در 2 سال اخیر بدانجا کشیده شده که در صورت عدم نظارت مستقیم بر کارکرد آنها، پیامدهای ازدیاد بدون حساب و کتاب آنها می تواند در کنار همه مزیت های اقتصادی و کم هزینه آن، تهدیدی برای امنیت اجتماعی، بی ثباتی و رکود در برخی صنوف حمل و نقل عمومی پیشینه دار و یا تزلزل اشتغال یک قشر از فعالان حمل بار و مسافر باشیم.
این در حالی است که دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور چندی پیش اعلام کرد که وزارت کشور مخالف فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیست و قصد دارد فعالیت این تاکسی ها را ضابطه مند کند.
پوریا محمدیان یزدی در عین حال تاکید کرد که این شرکت‌های اینترنتی نباید در کنار خیابان عضوگیری‌ کنند و تأیید صلاحیت اعضا، تنها با استعلام صورت گیرد.
وی معتقد است همانطور که تاکسیرانی برای رانندگان سختگیری می‌ کند و تنها با ارائه یک شماره پلاک هویت فرد، تخلفات وی، تعداد کمیته‌های انضباطی و نوع مشکلاتش مشخص می‌شود، برای تاکسی های اینترنتی نیز این اقدامات باید انجام شود.
یک شهروند البرزی در رابطه با کارکرد تاکسی های اینترنتی به خبرنگار ایرنا گفت: دسترسی آسان به تاکسی های اینترنتی، پائین بودن نرخ آنها نسبت به تاکسی های تلفنی و پرداخت اینترنتی هزینه جابه جایی مسافر از مهم ترین مزیت های تاکسی های اینترنتی است.
وحیده عسکری شهروندی که گاهی از این قبیل تاکسی های آنلاین برای رفت و آمد خود استفاده می کند، ناآشنایی رانندگان با مسیرها و قوانین تاکسی های اینترنتی را عمده ترین مشکل فعالان این حوزه عنوان کرد.
وی اظهار داشت: از طرفی در برخی موارد رانندگان این صنف به بهانه اینکه کرایه پرداختی از طریق اینترنت دیر به حساب آنها واریز می شود، مسافر را مجبور می کنند برای دریافت کرایه نقدی پای دستگاه عابر بانک پیاده و یا از دیگر سیستم های اینترنتی که سبب پرداخت هزینه اضافی برای مسافر می شود، اقدام کنند.
او گفت که برخی از موسسان تاکسی های اینترنتی نسبت به گزینش رانندگان خود به خوبی اقدام نمی کنند و در پاره ای موارد شاهد هستیم که از سوی این رانندگان رفتارهایی ناشایست صورت می گیرد.
علی جعفری شهروند دیگری در این زمینه گفت: تاکسی های اینترنتی چند سالی است راه اندازی شده و کار را برای بسیاری از مردم از لحاظ دسترسی به ماشین و در هر زمانی راحت کرده و این در حالی است که تاکسی داران و آژانس های کرایه اتومبیل گلایه های زیادی دارند.
وی افزود: از زمان راه اندازی این تاکسی ها که اسامی مختلفی دارند در گوشه کنار خیابان ها و میادین شاهد حضور افرادی برای جذب راننده هستیم.
وی خاطرنشان کرد: جذب راننده برای این تاکسی ها بهتر است تحت نظارت شرکت خاصی صورت گیرد تا نظم و نظام خاص خود را همراه با طی کردن مراحل قانونی داشته باشد.
وی گفت: این روند باید به بهترین نحو صورت گیرد تا اعتماد مردم و بویژه بانوان که یکی از مشتریان اصلی این تاکسی ها هستند را جلب کند.
یک کارشناس اجتماعی درباره فعالیت تاکسی های اینترنتی عنوان کرد: شرکت های تاکسی اینترنتی یکی دیگر از فراورده های جدید تکنولوژیکی است و تحولی بزرگ در تسهیل زندگی مردم در حوزه های مختلف ایجاد کرده است.
احمدعلی جبارزاده افزود: سرعت انتقال و جابه جایی مردم در کوتاه ترین زمان ، هزینه های بسیار کم ، ایجاد اشتغال در سطح وسیع ، چند شغله بودن همزمان ، کار در محدوده جغرافیایی وسیع و غیر متمرکز و در واقع این انقلاب تکنولوژی بدون تردید مشکلاتی را برای آژانس ها و تاکسی تلفنی ها فراهم کرده و موجب اعتراض آنان شده است.
وی اضافه کرد: این عاقلانه نیست بخاطر این مشکلات، فناوری نوین و کاربردی را تعطیل کنیم چرا که بازار و علم و تکنولوژی قاعده بازی خود را دارد و رقابت و کم کردن هزینه ها یکی از این قواعدی است که تاکسی های اینترنتی بر اساس آن در مسیر رقابت و کم کردن هزینه ها از رقیب های پیشین خود جلو افتاده اند.
جبارزاده افزود: قطار درون شهری در مقایسه با تاکسی و اتوبوس تعداد بیشتری مسافر و با هزینه کمتر را جابه جا می کند و این امر در کم کردن درآمد رانندگان اتوبوس و تاکسی موثر است.
وی افزود: تاکسی اینترنتی در واقع یک فرصت است و زاییده ذهن متفکر بشری با تاثیراتی اقتصادی برای عموم مردم که باید در مسیر زندگی همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد.
وی بیان داشت: تاکسی های اینترنتی همانند هر پدیده نو ظهور دیگر باید تحت کنترل ، نظارت و راهنمایی قرار گیرد و به تجربه دیده ایم که قدرت بدون نظارت و تغییر بدون پایش و آسیب شناسی و ارائه راهکارهای تطابقی می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.
وی پیشنهاد کرد که سازمان و نهادی دولتی متولی نظارت و کنترل بر این فناوری مدرن، دستور العمل ها و قوانین شفاف، کاربردی و به روز طراحی شده و آموزش رانندگان پیش از شروع بکار را در اولویت قرار دهند.
جبارزاده افزود: ارزیابی های اخلاقی و سلامت روانی رانندگان این حوزه باید در اولویت قرار گرفته و کنترل قانونی و اخلاقی رانندگان و همچنین ضوابط اجرایی در این بخش عملی شود.

** لحاظ حقوق صنف تاکسی داران
رئیس اتحادیه تاکسی سرویس های استان البرز در این خصوص گفت: فعالیت شرکت های تاکسی اینترنتی حدود 2 سال است که در کلانشهرهای کشور بویژه کرج و تهران آغاز شده است.
عباس قاسمی افزود: مجوز فعالیت این شرکت ها با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده که توقع می رود این وزارتخانه که مجوزهای مشاغل کاری در بستر فضای مجازی را صادر می کند این امتیازها را ابتدا به کسبه ای که سابقه و تجربه این فعالیت را دارند، ارائه کند.
وی اضافه کرد: در این زمینه حقوق صنفی اعضا در نظر گرفته نشده است و سازمان صنعت و معدن باید قبل از صدور مجوز با اتحادیه و صنف مرتبط هماهنگی لازم را انجام دهد که حقوق افرادی که بیش از 40 سال در این حوزه فعالیت می کنند ضایع نشود.
قاسمی خاطرنشان کرد: به هرحال این شغل ساده نیست و مسئولیت این حرفه را باید در اختیار صنف مربوطه ای قرار داد که سالها بیمه و مالیات این حرفه را پرداخت کردند.
وی گفت: تفاوت فعالیت این شرکت ها با آژانس ها این است که نظارت کافی در این زمینه انجام نمی شود در حالی که برای فعالیت در تاکسی سرویس ها باید آنالیزهای لازم برای همکاری صورت گیرد.
قاسمی افزود: در عین حال ما نیز با فعالیت شرکت های تاکسی اینترنتی مخالفتی نداریم اما باید در قالب مجوزهای لازم و در چارچوب قانون زیر مجموعه اصناف فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون در استان البرز بیش از 700 تاکسی سرویس فعالیت می کنند که با برنامه ریزی مناسب می توان از این ظرفیت با پیشرفت تکنولوژی استفاد کرد.

**ضرورت ارتقا فرهنگ استفاده از خدمات آنلاین
معاون پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان البرز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مزایای ارتباطات آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی، سرویس های اینترنتی ارسال راننده و جابه جایی مسافر است که چند وقتی است به صورت روزافزون در حال رشد است.
مهدی جوهری افزود: با استفاده از این نرم افزارهای موبایلی، مسافران می توانند سفارش خود را ثبت کنند و از جمله مزایای این تکنولوژی، افزایش سرعت، کاهش هزینه ها و سهولت در سفارش تاکسی است و این مزایا سبب شده تاکسی های اینترنتی با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شوند.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود تمام موفقیت هایی که امروزه تاکسی یاب های آنلاین بدست آورده اند، باید بر فرهنگ استفاده از این تکنولوژی و نظارت دقیق بر اجرا و عملکرد آن هم دقت داشت.
جوهری افزود: به طور حتم استفاده از تکنولوژی های نوظهور در عصر معاصر اجتناب ناپذیر است ولی شهروندان باید دقت داشته باشند که مجوزهای تاکسی یاب های آنلاین، اینترنتی است و هیچ مجوزی از سوی ارگان و سازمان های رسمی ندارند و در صورت بروز مشکل احتمالی، نهاد مشخصی پاسخگوی مسافران نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: نظارت کافی برای سنجش سلامت رانندگان اینترنتی و کنترل بر نحوه عملکرد آن ها وجود ندارد و در این موارد می طلبد که خانواده ها در زمینه استفاده از این خدمات، دقت و توجه لازم را داشته باشند.
جوهری همچنین به برخی از مخالفت های صنفی آژانس ها و تاکسی های سنتی در این زمینه اشاره کرد و افزود: تاکسی های آنلاین می توانند تأمین مخارج رانندگانی را که مسافرکشی شغل اولیه و اصلی آن ها می باشد، تحث تأثیر قرار دهند چرا که رانندگان اینترنتی اغلب به صورت متفرقه و به عنوان شغل چندم به این کار می پردازند.
وی افزود: لازم است نهادهای متولی در این خصوص وارد عمل شوند و از بیکار شدن فعالان صنف آژانس و تاکسی پیشگیری کنند.
معاون پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان البرز یادآور شد: باید ترتیبی اتخاذ شود تا مسافران بدون دغدغه و با امنیت کامل به مقصد خود برسند و شبکه های حمل و نقل ارزان قیمت، بستری برای ایجاد ناامنی و ارتکاب جرائم نشوند.
وی به مسافرانی که از خدمات تاکسی های اینترنتی استفاده می کنند توصیه کرد: تاکسی های آنلاین نیز همچون هر سرویس دیگر قوانین خاص خود را دارد که لازم است مسافران قبل از استفاده، از این قوانین آگاهی کامل پیدا کنند.
جوهری افزود: خانم ها، کودکان و سالمندان در ساعات پایانی شب و برای مقصدهای بین شهری و مسافت های طولانی از این خدمات استفاده نکنند.
وی گفت: مسافران دقت کافی داشته باشند که تنها راننده سوار بر خودرو باشد و به بهانه هایی مانند مسیر مشترک با شخص دیگر یا مسافر دیگری سوار بر خودرو نباشد.

**تاکسی آنلاین نمونه نوگرایی
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان البرز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیشرفت تکنولوژی بویژه در سیستم خدمات رسانی در حمل و نقل کشور، روزانه میلیون ها شهروند را درگیر خود کرده است.
سرهنگ محمد اقبالی افزود: یکی از این تکنولوژی های روز افزون فعالیت تاکسی های اینترنتی است که با توجه به سهولت در استفاده و قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با تاکسی های شهری موجب شده تا بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی و به روز شدن ثانیه ای تکنولوژی و ورود آن به کل جوامع در دنیا می طلبد قبل از آزمون آن، طریقه و روش درست استفاده کردن را بیاموزیم تا کمتر دچار مشکلات شویم.
وی خاطرنشان کرد: تاکسی های اینترنتی نمونه نوگرایی است که در چند سال اخیر در شهرهای بزرگ کشور بویژه کلانشهر کرج به صورت گسترده توسط چند شرکت به فعالیت پرداخته اند.
اقبالی افزود: کاربران متقاضی از تاکسی های اینترنتی موقع ثبت نام اولیه حتی الامکان به جای ورود شماره تلفن اصلی خود از شماره تلفن های اعتباری استفاده کنند.
وی گفت: متقاضیان تاکسی های اینترنتی برای پیشگیری از هرگونه تخلف و جرم احتمالی موقعیت مبدا و مقصد را به صورت تقریبی ثبت کنند.
رئیس پلیس فتا استان البرز تاکید کرد: باید عکس بارگذاری شده از راننده را در برنامه تاکسی اینترنتی با چهره راننده مقایسه کنید و در صورت مغایرت از سوار شدن خودروی مذکور پرهیز شود.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات در بروز جرائم در جامعه، دادن اطلاعات شخصی مانند نوع شغل، محل کار و شرایط زندگی است که توسط برخی کاربران ناآگاه صورت می گیرد، که البته باید از ارائه این اطلاعات خودداری شود.
وی خاموش کردن جی .پی .اس (GPS) گوشی همراه بعد از درخواست سفر و گرفتن عکس پس از درخواست سفر از صفحه مشخصات راننده را از دیگر موارد احتیاطی توسط کاربران تاکسی های اینترنتی ذکر کرد.
وی گفت: چنانچه راننده ای بدون در نظر گرفتن موازین رانندگی، موجب بر هم زدن نظم اجتماعی شد و اقدامی خلاف قانون انجام داد، باید مراتب را به پلیس و به شرکت مربوطه اطلاع دهید.
وی افزود: کاربران تا حد امکان از نقشه راه پیشنهادی مطلع باشند و به مسیریاب ها و نقشه های اینترنتی اکتفا نکرده تا به بهانه ترافیک در مسیر، راننده به بیراهه نرود .
اقبالی خطاب به کاربران تاکید کرد: باید به خاطر داشته باشید که تاکسی های اینترنتی هیچ مسئولیتی را عهده نمی‌گیرند، پس با احتیاط از این خدمات استفاده کنید.

** تاکسی آنلاین و مجوزهای لازم
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز با استناد قانون نظام صنفی گفت: تمام فعالان اقتصادی در حوزه ایی مانند تاکسی های اینترنتی که در بستر اینترنت فعالیت می کنند باید از طریق اتحادیه های کشوری کسب و کار مجازی پروانه صنفی اخذ کنند.
سیامک آقایی با بیان اینکه شرکت های تاکسی اینترنتی نیز اقدام به اخذ این مجوزها کنند، افزود: این مجوز مستند به آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی ( تبصره ماه 87 قانون نظام صنفی ) است .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پرداخت ها اغلب به صورت الکترونیکی می باشد، به موازات دریافت پروانه کسب کار، اقدام به اخذ گواهینامه نماد اعتماد ( ANAMAD ) از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت ، معدن و تجارت کنند.
آقایی گفت: این مهم بیانگر امنیت درگاه اینترنتی پرداخت وجه بوده که برای مشتری بازمی گردد.
روابط عمومی یکی از شرکت هایی مسافربری اینترنتی نیز درباره فعالیت این قبیل شرکت های اینترنتی گفت: درخواست ماشین در هر کجا و به راحتی، نرخ های به نسبت پایین تر ، قابلیت پرداخت غیر نقدی ، داشتن مشخصات ماشین و راننده در صورت بروز مشکل از مزیت های مهم این شرکت ها است.
مسئول این روابط عمومی که خواست نامش ذکر نشود همچنین به محدودیت های فعالیت این شرکت ها نیز اشاره کرد و افزود: قطعی یا کندی اینترنت و سختی استفاده برای افراد مسن از مشکلات عمده برای سفیران این شرکت ها است.
گزارش از مریم صوفی
2098/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.