به گزارش ایرنا، نصرالله شمس آذر روز دوشنبه در همایش روزجهانی خاک که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: واگذاری اجاره ای اراضی به برخی بهره برداران و استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی سبب آسیب به ساختار و سلامت خاک اراضی استان البرز شده است.
وی گفت: آلوده شدن تولیدات کشاورزی و تکفیک نامناسب پسماندها از مواردی است که برآلایندگی خاک افزوده است.
شمس آذر در ادامه از ساخت وسازهای بی رویه در گوشه و کنار استان البرز به عنوان دیگر مخرب های اراضی کشاورزی نام برد.
این مسئول تاکید کرد که با پدیده اجاره اراضی کشاورزی باید با ساز و کار قانونی برخورد و مقابله کرد.
وی اضافه کرد: سالانه 16.45 تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم که بخشی از فرسایش به دلیل اجرای پروژه های عمرانی و بخشی باید از طریق زراعت نامناسب است.
رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز با اشاره به تصویب لایحه خاک در مجلس شورای اسلامی گفت: این لایحه یک گام جدی و رو به جلو برای خاک کشورمان است.
وی همچنین با پیشنهاد اجرای بعضی طرح ها توسط دستگاه ها، افزود: اجرای یک برنامه جامع زیست محیطی، مدیریت استفاده از سموم، وسعت اجرای طرح های آّبخیزداری با رویکرد مشارکت مردمی، تثبیت شن های روان، جلوگیری از چرای بیش از اندازه دام در مراتع و توسعه قرق در مراتع از جمله این طرح ها است.
در پایان این همایش از خادمین خاک در استان البرز همچون دادستان عمومی و انقلاب استان البرز، مدیرکل حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی البرز و جمعی از کشاورزان تجلیل شد.
روز 12 آذرماه به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.