به گزارش ایرنا،حاجی رضا شاکرمی روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاک که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: 96 درصد تغذیه انسان از خاک به دست می آید و خود انسان نیز از خاک آفریده شده است.
وی اظهار داشت: تمام گیاه هان و حشرات در تلاش هستند تا غذای سالم از خاک به دست بیاورند لیکن ما انسان ها ، خاک را آلوده می کنیم.
وی گفت: حتی پاکی آب از خاک است لیکن اگر خاک آلوده شود، شرایط زیست دشوار خواهد شد.
شاکرمی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرهای بزرگ آلودگی های زیست محیطی است و وجود نیترات و اقداماتی که با تخریب مزارع و گیاهان در حال انجام است ، سلامت ساکنان شهرها را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها را به عنوان دغدغه ای جدی در استان دانست و افزود: با این روند محصولات استراتژیک و باغ های استان البرز در حال از دست رفتن است و این در حالی است که تا چند سال پیش ساوجبلاغ، کرج، شهریار و ملارد باغات بزرگی داشتند.
شاکرمی اظهار داشت: از بین رفتن خاک سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی می شود و
بحث آلودگی زمین و ویلاسازی های روند افزایشی دارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: برای روزهای تعطیل و استراحت موقتی چاه های غیرمجازی زده می شود که مشکل فرونشست زمین را بیشتر و آبی که طی میلیون ها سال جمع آوری شده به هدر می رود.
وی افزود: اگر برای محیط زیستی که فقط برای حیات بشر نیست، ارزش قائل هستیم باید همراه با حق طبیعی خود از این داشته ها به درستی استفاده کنیم.
شاکرمی به موضوع قوانین تغییر کاربری اراضی اشاره کرد و اظهار داشت: با قوانین جدید که مرور زمان نیز به آن خورده خیلی از افراد می توانند این بحث را به راحتی مدیریت و از مجازات آن فرار کنند.
وی گفت: ضعف های قانون اگر باز شود مشکلاتی خواهد داشت و بحث بهره وری و استمرار کشاورزی در اراضی نیازمند به اصلاح است .
وی یکی از مشکلات جدید استان را آلودگی میحط زیست توسط پسماند در حلقه دره عنوان کرد و ادامه داد: شیرابه های این پسماند ها آب های زیرزمینی را آلوده می کنند زیرا نحوه دفن زباله مشکل دارد ولی اصل جدی برای این موضوع وجود ندارد و زباله های کل استان در آنجا دپو می شود.
وی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان خواست اگر هر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکند برای آن اعلام جرم شود .
شاکرمی گفت: آماده ایم پرونده قضایی برای افراد سهل انگار بازکنیم.
دادستان کرج همچنین خواستار اتمام کار تصفیه خانه فاضلاب شهری در ماهدشت شد تا ضمن برگرداندن چرخه آب سالم ، از این آب برای کشاورزی استفاده شود.
در پایان این همایش از دادستان عمومی و انقلاب استان البرز به عنوان یکی از خادمین خاک استان تجلیل شد.
12 آذرماه به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.