به گزارش ایرنا، حامد فرضی روز دوشنبه در همایش روزجهانی خاک که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: از جمله این نا هماهنگی ها در اجرای پروژه هایی همچون کنارگذر جنوبی و پروژه بزرگراه تهران- شمال دیده می شود.
وی اظهار داشت: حدود 50 کیلومتر از پروژه کنارگذر جنوبی البرز و از داخل کانون ریزگرد می گذرد که منجر به مشکل در اجرای طرح های جنگل کاری در استان البرز شده است.
وی گفت: با وجود مشکلات حدود 500 هکتار در 2 سمت پروژه کنارگذر جنوبی البرزرا با نهال کاری عملیات بیابانزدایی اجرا کرده ایم.

***منابع آبی و خاکی البرز حال خوبی ندارد
فرضی ادامه داد: متاسفانه در کشور و البرز حال و روز منابع آبی و خاکی خوب نیست.
وی افزود: زمانی شهر کرج قبل از اینکه حالت کلانشهر را پیدا کند به عنوان یکی از باغ شهرهای خوب با قابلیت های تولیدی مختلف به شمار می رفت اما اکنون عمق سفره های زیرزمینی آن تا 240 متر رسیده که تراز مناطق بیابانی را دارد.
وی بیان داشت: همچنین در جنوب استان و در شهرستان اشتهارد و نظرآباد شاهد پیشروی مناطق بیابانی به سمت اراضی کشاورزی بوده که با شکل گیری 2 بحران عمده در استان روبرو هستیم .
مدیرکل منابع طبیعی البرز اضافه کرد: زنگ خطر به قدری جدی است که در کلام مقام معظم رهبری موضوع اهمیت خاک و پرداختن به خاک و مشکلاتی که خاک در آینده می تواند برای کشور داشته باشد دیده می شود.
وی گفت: اهمیت موضوع به حدی است که در سال 97 به دستور مقام معظم رهبری مبلغ 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های آبخیزداری برای 2 موضوع خاک و آب اختصاص یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: سهم البرز از این اعتبار حدود 180 میلیارد
ریال است که این اعتبار برای طرح های آبخیزداری در سطح 38 هزار هکتار از عرصه های آبخیز استان هزینه می شود.

***جمعیت میلیونی البرز نیازمند غذا وتفرجگاه است
فرضی با بیان اینکه البرز به عنوان کوچکترین استان کشور سه درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده، افزود: اکنون حدود سه درصد جمعیت کشور یعنی افزون بر 2 میلیون و 500 هزار نفر در البرز ساکن هستند.
وی بیان داشت: افرادیکه در این مساحت کم سکونت دارند نیاز به فضا، غذا و تفرجگاه دارند که باید حداقل ها در اختیار آنان قرار گیرد و اگر فکری عاجل در منابع آب و خاک استان نداشته باشیم چالش های جدی در آینده خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در غیر این صورت در آینده شاهد مهاجرت معکوس از کرج به دیگر استان ها خواهیم بود که در بعد اقتصادی اجتماعی و فرهنگی برای استان خطرساز خواهد بود.
فرضی گفت: میزان فرسایش خاک در استان بسیار بالاست بطوریکه در 2 حوضه آبخیز سد کرج و سد طالقان با حدود 13.5 تا 14 تن در هکتار رسوب در مخازن سدها روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه از 517 هزار هکتار وسعت استان 440 هزار هکتار را عرصه های ملی و طبیعی تشکیل می دهد، افزود: یکی از اقدامات خوب در بحث حفاظت خاک، ظرفیت سازی تعداد دام با ظرفیت مراتع بود که حدود 4 سال است با همکاری جهاد کشاورزی و محیط زیست در حال انجام است.
وی یاد آور شد که تمام دستگاه های دولتی عزم جدی در کاهش معضلات منابع طبیعی دارند و از تمام ظرفیت خود استفاده می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز وجود مراکزی علمی تحقیقاتی همچن پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه امام خمینی (ره)، موسسه خاک و آب و نهالستان بزرگ کشور در کرج را از جمله این ظرفیت ها برشمرد.
وی اظهار داشت: 2 سد مخزنی امیرکبیر و طالقان را در البرز داریم که اگر قرار باشد سالانه یک میلیون تن رسوب ناشی از فرسایش خاک در حوضه های آبخیز را کنترل و مانع از وورد آن به مخازن سدها باشیم نیازمند اجرای پروژه هایی است.
وی گفت: اجرای این پروژه ها نیازمند تامین منابع مالی است که به جز سال جاری که اعتبار خوبی با دستور رهبری به این امر اختصاص یافته در سال های گذشته با مشکل جدی برای تامین اعتبار مواجه بودیم.
فرضی افزود: دستگاه های مرتبط همچون آب منطقه ای باید بخشی از بودجه خود را به اجرای پروژه های آبخیزداری اختصاص دهند علاوه بر اینکه در حوضه های آبخیز شهری نیز با مشکل جدی در مواقع بارش های شدید روبرو هستیم که باید شهرداری نیز پروژه های محوله را با خوبی اجرا کند تا دیگر شاهد حوادثی همچون سیل سیجان در سال 94 نباشیم.
وی اظهار داشت: به دلیل اجرا نکردن پروژه ها در حوضه های شهر در سالیان مختلف در مناطقی همچون کوه نورالشهدا، پارک جهان نما، دره وسیه و شهرک طالقانی با سیل روبرو بودیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: در بیش از 80 درصد از مساحت استان و حدود 10 درصد از آن عملیات طرح های مطالعاتی آبخیزداری صورت گرفته و بستر برای اجرای طرح های آن آماده است.
وی دلیل اصلی این حوادث را عدم اجرای پروژه های آبخیزداری در حوضه های بالادست عنوان کرد و افزود: دوره های بازگشت برای مدیریت سیل به واسطه دخالت هایی که در عرصه طبیعی داشته ایم زمانش خیلی کوتاه شده است.
فرضی یکی از بحران های پیش روی البرز و استان های همجوار را بحث کانون های ریزگرد داخلی به دلیل برداشت های بی حد از سفره های زیرزمینی برشمرد و اظهار داشت: از 45 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان 25 هزار هکتار کانون ریزگرد داخلی است.
وی افزود: در سفر رئیس جمهور 200 میلیارد ریال برای بیابانزدایی اختصاص یافت ولی عمق فاجعه به قدری است که با این ارقام جوابگوی این بحران نخواهیم بود.
وی اضافه کرد: ریزگردها مشکلات اقتصادی زیادی را به دنبال دارد و تاثیری که در سنتز گیاه می گذارد، شاهد کاهش تولید در اراضی کشاورزی هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآور شد که در سال گذشته 12 هزار هکتار عملیات بیابانزدایی در اشتهارد و نظرآباد انجام شد.
روز 12 آذرماه به عنوان روزجهانی خاک از سوی فائو نامگذاری شده است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.