به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار روز چهارشنبه در حاشیه تمرین زلزله در دبیرستان دخترانه فاطمه پزشکی کرج، افزود: ایران یک کشور حادثه خیز است و مردم برای آمادگی بیشتر در مقابل با حوادث طبیعی و غیر طبیعی نیاز به فراگیری مهارت های امداد و نجات دارند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان امروز این مانور را با آمادگی بالا و با کیفیت در کشور اجرا کردند، گفت:
این قشر در انتقال پیام های آموزشی به کانون خانواده و اجتماع نقش مهمی داردو باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
نجار افزود: آموزش به مردم برای مقابله با زلزله باید از طریق رسانه ها مورد توجه قرار گیرد زیرا این آگاهی بخشی موجب کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از زلزله در کشور می شود.
وی با بیان اینکه در مانور امروز دانش آموزان در خروج اضطراری ، پناهگیری ، اسکان ، خدمات اورژانسی و اجتماعی ، اطفاء حریق ، امداد و نجات خوب عمل کردند، ادامه داد: این آمادگی بالا در همه مدارس با این کیفیت وجود ندارد و هر سال با مشارکت دستگاه های مسئول در این زمینه به دنبال افزایش آموزش ها در مدارس هستیم.
وی گفت: اولین قدم درن مانورهای زلزله این است که دانش‌آموزان مخاطره را بشناسد تا با مطالعه بیشتر بتوانند آمادگی روحی ، روانی ، فیزیکی ومهارتی خود را در مقابله با حوادث به خصوص زلزله بالا ببرند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: باید رفتار صحیح هنگام وقوع حوادثی چون زلزله را به مردم آموخت و مردم اولین کاری که در زمان زلزله باید انجام دهند پناهگیری صحیح است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: دانش آموزان سفیران امنیت ، ایمنی و آموزش مهارت ها در جامعه از جمله کانون خانواده هستند.
سالار قاسمی بیان داشت: آموزش مهم ترین نقش را در فرهنگ سازی ، پیشگیری از آسیب ها و حوادث طبیعی مانند زلزله دارد.
وی تصریح کرد: با افزایش مهارت ها در بین دانش آموزان ، خانواده ها نیزاز آمادگی مناسب برای مقابله با زلزله برخوردار می شوند و همچنین میزان خسارت ها کاهش می یابد چون اعضای خانواده آگاهانه و با آرامش عمل می کنند.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش در زمینه افزایش مقابله با زلزله نیاز به مقاوم سازی و بازسازی 35 تا 40 درصدی ساختمان های مدارس در کشور از جمله البرزدارد.
وی ادامه داد: تراکم دانش آموزی در برخی مدارس که نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارند بالااست.
رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله در این مانور با اشاره به اینکه امروز نمایندگانی از سازمان یونسکو حضور دارند، گفت: باید به آموزش افراد جامعه برای آمادگی بیشتر در مقابله با زلزله اهمیت بیشتری داد.
محمد کاظم جعفری بیان داشت: ازامسال تصمیم گرفتیم مانورهای کشوری زلزله را در استان ها برگزار کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تجربه این مانور کشوری در استان ها موجب می شود تا مسئولان و مردم به موضوع مهم زلزله از نگاه آموزشی توجه کنند.
مانور زلزله همزمان با سراسر کشور در مدارس البرز برگزار شد.
البرز 450 هزار دانش آموز دارد.
این استان بر روی 400 کیلیومتر گسل قرار گرفته است.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.