عزیزچابکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی در جامعه است که ارتقاء دانش و مهارت در این کانون مهم می تواند از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.
وی افزود: یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش البرز در سال تحصیلی 98-97 اجرای طرح آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در خانواده را تشکیل می دهد.
چابکی با اشاره به نقش مهم و تاثیر گذار خانواده در رویارویی با آسیب های اجتماعی ،خاطر نشان کرد: در قالب این طرح برای مدرسان آموزش خانواده در مدارس البرز نشست های آموزشی و کارگاهی با موضوع آسیب های اجتماعی برگزار شده تا این آموزه ها به خانواده ها انتقال یابد.
وی از انسجام درون خانواده به عنوان مهم ترین سد راه نفوذ آسیب های اجتماعی نام برد و بیان داشت: اکنون برخی از والدین به دلیل ناآگاهی و ضعف آموزشی در زمینه فرزندپروری نمی‌توانند با فرزندان خود ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنند.
چابکی گفت : این موضوع به تدریج در رفتار آنها با فرزندان تاثیر می‌گذارد و فرزند شان به سمت گروه دوستان نامناسب گرایش پیدا می کند که این خود اولین زنگ خطر در حوزه آسیب هاست.
وی یادآورشد: بی توجهی به مهارت‌های فرزندپروری در خانواده‌ها می‌تواند در گرایش فرزندان به سوی رفتارهای پرخطر و آسیب زا نقش داشته باشد.
وی تصریح کرد: سبک فرزند پروری برخی از والدین یا سهل‌انگارانه یا بسیار سخت‌گیرانه است که هر 2 روش‌ اشتباه است و به تنش‌های محیط داخل خانه و دوری فرزند از کانون گرم و امن خانواده منجر می‌‌شود.
وی با اشاره به اینکه والدین در امر تربیت فرزند نقش بسیار مهم و پر رنگی دارند، اضافه کرد: اولیای مدارس هم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان بسیار تأثیرگذار هستند.
وی ادامه داد: به منظور کاهش آسیب ها و همچنین افزایش سطح آگاهی دانش آموزان و والدین در این بخش ، طرح نماد تحت عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در دست انجام است.
رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش البرز خاطرنشان کرد: طرح توانمند سازی روانی اجتماعی دانش آموزان در این استان با هدف ارتقای سلامت روانی دانش آموزان و اولیا، کاهش آسیب های اجتماعی و بهبود وضع تحصیلی دانش آموزان در محله های پرآسیب نیز در حال اجراست.
چابکی افزود: به دانش آموزان و اولیا در قالب کارگاه های آموزشی 10 نوع مهارت زندگی آموزش داده می شود.
وی تاکید کرد: آگاهی والدین از مراحل رشد و نیازهای فرزندان در هر دوره و چگونگی ارتباط با آنها می تواند نقش بسزایی در حفظ آرامش، ایجاد نشاط و پویایی در کانون خانواده داشته باشد.
استان البرز 450 هزار دانش آموزدارد.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.