محمد تاج الدینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی، کشاورزی حفاظتی در استان البرز از 2 سال پیش با 2 روش خاکورزی و بی خاکورزی با جدیت شروع شد.
وی اظهار داشت: امسال سهمیه روش خاکورزی کشت گندم برای البرز 615 هکتار ابلاغ شد که این رقم را به 2 هزارو911 هکتار افزایش دادیم.
همچنین سطح خاکورزی اراضی محصول جو 102 هکتار ابلاغ شد که یک هزارو886 هکتار اجرا شد و برای محصول کلزا سهمیه ابلاغی 51 هکتاررا به 142 هکتار رسید.
« کشاورزی حفاظتی در اصل مجموعه ای ازاقدامات از قبیل نگهداری بقایای گیاهی، به حداقل رساندن دست کاری خاک، اعمال تناوب زراعی، کاربرد کود سبز، کنترل عبور و مرور وسائل و ماشین های کشاورزی در سطح مزرعه و استفاده از بسترهایی با پشته های عریض است.»
تاج الدینی بیان داشت: با مد نظر قرار دادن کاهش قابل ملاحظه علف های هرز در خاکورزی، حفظ سطوح کافی از بقایای گیاه زراعی روی سطح خاک ( حداقل 30 درصد زمین پس از اتمام عملیات کاشت توسط از بقایا پوشیده باشد)، رعایت تناوب زراعی مناسب و اقتصادی بودن برای کشاورز محقق می شود.
وی افزود: این روش کشت دارای اهدافی چون بهبود حاصلخیزی خاک، استفاده بهینه از آب، به حداقل رساندن فرسایش آبی و بادی، تغذیه بهینه گیاه، تولید همراه با حفاظت از منابع، استفاده از فرآیندهای بیولوژیکی در خاک، کاهش آلودگی های زیست-محیطی، حداقل کردن انرژی مصرفی در واحد سطح و بهبود ساختمان خاک می باشد.
تاج الدینی گفت: عملیاتی شدن کشاورزی حفاظتی در قالب خاکورزی موجب کاهش تبخیر آب ، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش می شود.

وی اظهار داشت : در روش بی خاکورزی نیز از مجموع 94 هکتار سهمیه ابلاغی استان در سه محصول گندم، جو و کلزا سطحی معادل 120 هکتار به اجرا درآمده که دارای پیشرفت فیزیکی 127 درصد در سال زراعی 98-97 است.
تاج الدینی افزود: برای تحقق برنامه ابلاغی از مجموع ادوات کشت حفاظتی استان که 70 دستگاه و شامل چیزل پکر، خاکورز مرکب، خطی کار مستقیم و ... می باشد، استفاده شده است.
استان البرز دارای حدود 68 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.