به گزارش ایرنا، فرهاد نوری عصر دوشنبه در نشست فعالان اقتصادی کشورهای ایران و افغانستان در نخستین نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صنعتی البرز افزود: از مجموع مبادلات تجاری کشور تا مهر ماه امسال، 27 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 26 میلیارد دلار در حوزه واردات کالا بوده است.
وی اظهار داشت: با وجود هجمه های دشمنان و تحریم های ظالمانه علیه ایران اسلامی، این میزان واردات و صادرات از کشور صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تراز تجاری کشور بدون احتساب فروش قیمت نفت مثبت بوده است افزود: تنها در میزان صادرات صورت گرفته به کشور افغانستان طی هفت ماه گذشته شاهد رشدی 24 درصدی نسبت به سال گذشته بوده ایم.
نوری گفت: با هدف توسعه بازاریابی و صادرات کالا به این کشور از طریق ایران تدابیری اتخاذ تا از ورود کالاهای بی کیفیت به این بازار جلوگیری و کالاها بر مبنای استانداردهای تعریف شده روانه بازار هدف شوند.
وی با اشاره به اینکه تمرکز ما بیشتر بر روی کشورهای همسایه است ادامه داد: ایران با پنج بازار صادراتی 70 درصد صادرات خود را پوشش می دهد و اگر بتوانیم به 9 کشور پیرامونی این بازارها را توسعه بدهیم بیش از 80 درصد صادرات مان را پوشش داده ایم.
نوری گفت: تحقق این مهم خیلی متاثر از تحریم ها نیست و به دست آوردن آن امکان پذیر است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز ایران مشکلاتی در حوزه صادرات و واردات وجود دارد، اما 2 کشور افغانستان و ایران برای گسترش مرادوات تجاری و اقتصادی خود آنقدر انگیزه دارند که این مشکلات بر این روابط آنها تاثیر منفی نخواهد گذاشت.
نوری در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های استان البرز اشاره و خاطرنشان کرد: این استان در حوزه هایی از جمله صنایع غذایی، دارو و قطعات خودرو بسیار قوی است و در صورتی که بازرگان این استان بتوانند بازارهای همسایه از جمله افغانستان را به دست بیاورند باید با تمام قدرت و ظرفیت وارد شوند.
بزرگترین نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صادراتی و فرصت های سرمایه گذاری استان البرز از 26 تا 29 آبان ماه دایر در مجموعه نمایشگاهی گلشهر کرج دایر است.
در این نمایشگاه بیش از 100 واحد تولیدی و صادراتی، تولیدات خود را در دید عموم قرار داده اند.
هیات های تجاری 10 کشور در نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صادراتی صنایع کوچک و متوسط البرز شرکت کرده اند.
عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان از جمله کشورهایی هستند که در این نمایشگاه حضور یافته اند.
حدود 120 واحد صنعتی و تولیدی البرز در زمینه صادرات فعالیت دارند.
بیش از سه هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی در این استان مشغول به فعالیت هستند.
7414/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.