به گزارش ایرنا، جابر انصار عصر دوشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و افغانستان که با محوریت صادرات غیر نفتی در نمایشگاه دستاوردهای تولیدی و صنعتی استان البرز برگزارشد، افزود: امنیت داخلی ایران
در دنیا زبانزد بوده و ایرانیان تنها ملتی بودند که در زمان تهاجم دشمنان به افغانستان همواره به ما لطف داشته اند.
وی اضافه کرد: یکی از آرزوهای ملت افغانستان همواره این بوده که ای کاش بیشترین مرزجغرافیایی را با ایران داشتیم.
انصار گفت: ایران و افغانستان در همه ابعاد دارای اشتراک هستند و جمهوری اسلامی ایران امن ترین سرزمین برای فعالیت های اقتصادی است.
وی هزینه های سرمایه گذاری در ایران را به نسبت سایر کشورهای جهان ارزان توصیف کرد وافزود: با این حال افغانستان در سال 2016، یک میلیارد و 70 میلیون دلار در ترکیه و یک میلیارد دلار در امارات متحده عربی سرمایه گذاری کرد اما به علت برخی موانع طی چهار سال گذشته حجم سرمایه گذاری افغانستان در ایران فقط 200 میلیون دلار بوده است.
رایزن اقتصادی افغانستان در ایران اظهار داشت: انتظار می رود مشوق های سرمایه گذاری ایران برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی بیشتر شود.
انصار افزود: لازم است در این زمینه آسیب شناسی صورت گیرد چرا که هر میزان کالای با کیفیت تولید شود به همان اندازه بازار افغانستان قابلیت پذیرش این کالاها را دارد.
وی اضافه کرد: امروز کالاهای ایرانی بیشتر در غرب و جنوب غربی افغانستان عرضه می شود، این در حالی است که در بازارهای شرق، جنوب شرق، مرکز و شمال این کشور کالاهای ایرانی به ندرت می توان پیدا کرد.
رایزن اقتصادی افغانستان ادامه داد: برای کالاهای ایرانی در قسمت های شرقی ، مرکزی و شمال افغانستان نیز بازار خوبی وجود دارد و در صورت ورود کالاهای باکیفیت به بازارهای این منطقه، مردم اجناس ایرانی را به کالاهای سایر کشورها ترجیح می دهند.
انصار گفت: بازار و بازرگان افغانستانی از معامله با برخی کشورهای منطقه به دلیل لوایح جدیدی که هر روز این کشورها اعمال می کنند، خسته شده اند اما همکاری های اقتصادی با ایران چنین نیست.
رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی افغانستان در ایران افزود: پیشنهاد ما به مسئولان ایرانی و از جمله استان البرز این بوده که می توانند نمایشگاهی در قالب تولیدات ایرانی در افغانستان برپا کرده تا بتوانند مشتریان جدید پیدا کنند.
انصار با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان البرز گفت: 150 برند ملی در این استان به ثبت رسیده و در افغانستان این آمادگی وجود دارد تا نیازهای تجار ایرانی تامین شود.
بزرگترین نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صادراتی و فرصت های سرمایه گذاری استان البرز از 26 تا 29 آبان ماه دایر است.
در این نمایشگاه بیش از 100 واحد تولیدی و صادراتی، تولیدات خود را در دید عموم قرار داده اند.
هیات های تجاری 10 کشور در نمایشگاه توانمندی های تولیدی و صادراتی صنایع کوچک و متوسط البرز شرکت کرده اند.
عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، ترکیه، آذربایجان و قزاقستان از جمله کشورهایی هستند که در این نمایشگاه حضور یافته اند.
حدود 120 واحد صنعتی و تولیدی البرز در زمینه صادرات فعالیت دارند.
بیش از سه هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی در این استان مشغول به فعالیت هستند.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.