به گزارش ایرنا، اگرچه مهاجرت های بی رویه را عاملی در افزایش قیمت زمین یا تغییر کاربری اراضی ملی ، کشاورزی و باغی می دانند اما واقعیت این است که ضعف نظارتی و کنترلی سبب شده تا دامنه ساخت وساز غیر مجاز پا را از زمین ، مسکن ، ویلا یا هر بنای دیگر فراتر گذاشته و سرمایه های عمومی هم از تیررس آن ها در امان نماند.
آنطور که برخی مسئولان و کارشناسان می گویند: امروزه بخش عمده ای از زیر ساخت های عمومی مانند شبکه های برق، گاز، آب و سایر خدمات در خارج از قاعده و قانون اداری به کام غیرمجازها رفته که خود خسارتی عظیم و گاهی حادثه بار است.
دسترسی درقالب انشعاب های غیرمجاز آب ، برق و حتی تلفن با اینکه خسارت عمومی تلقی می شود لیکن به لحاظ فنی تاحدود زیادی می تواند سهل الوصول باشد اما اتصال به شبکه های گاز که به قول برخی کارشناسان می تواند باروت و بمب های انفجاری بالقوه محسوب شوند خود حکایتی قابل تامل است.
به هر حال دسترسی با مخاطره یا بی مخاطره به اموال عمومی آن هم در قالب ساخت وساز غیر مجاز به طور کلی غیر قانونی و پذیرفتنی نیست موضوعی که با یک نظارت دقیق می توان از فهرست بلند پیامدها کاست.
از دیگر سو مضاف بر خسارات اقتصادی ، آسیب های اجتماعی نیز در مناطق حاشیه ای استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ به عنوان پیامد ساخت و ساز غیرمجاز و بی رویه قابل تامل و بررسی است.
با این اوصاف مسئولان دستگاه های اجرایی و خدماتی استان البرز در شهرستان ساوجبلاغ گردهم آمدند و با واکاوی خسارت ها و آسیب های ساخت و ساز غیرمجاز خواستار برخورد قاطع قانونی با عوامل دست یازی
به ثروت های ملی و عمومی شدند.
فرماندار ساوجبلاغ دراین نشست مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز را نیازمند اتخاذ تصمیم سازوکار مناسب و همکاری قانونمند دستگاه های اجرایی دانست .
ابوالقاسم پالیزگیر درعین حال تاکید کرد که روش های قانونمند برای خدمات رسانی به مردم باید به گونه برنامه ریزی شود که ضمن ارائه خدمات آسان از هر گونه فعالیت غیر مجاز جلوگیری کند.
وی ، رعایت عدالت در مقابله با ساخت و ساز‌های غیرقانونی را ضروری دانست و گفت: هر گونه ساخت و ساز در مناطق مختلف ساوجبلاغ باید براساس مجوز‌های قانونی انجام شود.
پالیزگیر افزود: جهاد کشاورزی مسئولیت اصلی جلوگیری از ساخت و ساز و حفاظت از اراضی کشاورزی را عهده دار است و انتظار اتخاذ برنامه کنترلی از این دستگاه بیش از سایرین است.
وی گفت: البته باید همکاری بین دستگاه‌های اجرایی ، خدمات رسان، بخشداران شهرداران، دستگاه قضایی و انتظامی برای کنترل ساخت و سازها و قانونمندکردن خدمات بیشتر شود.
فرماندار ساوجبلاغ تاکید کرد که کاستی‌های فراوانی در پیشگیری از ساخت و ساز وجود دارد و اختصاص یک خودرو و چهارنیروی نظارتی نمی تواند در این زمینه کارساز شود.
پالیزگیر بیان داشت: از سوی دیگر تخریب بناهای غیر مجاز هم تبعات زیادی را به همراه دارد که باید جوانب احتیاط را در نظر گرفت.
وی یادآور شد که امروز به واسطه ساخت و سازهای غیر مجاز آسیب جبران ناپذیری به بخش برق ، آب و گاز وارد شده و هزاران انشعاب غیرقانونی پیوست تخلف ها دراین بخش شده است.
فرماندار ساوجبلاغ افزود: قانونگداراین اجازه را داده تا وضعیت ساخت و سازهای غیرمجازساماندهی شده و حقوق دولت و عموم برگردانده شود.
وی گفت: طولانی شدن زمان استعلام وضعیت اراضی از جهاد کشاورزی مشکلاتی را برای ادارات خدمات رسان ایجاد کرده و همین امر تبعاتی دارد.
فرماندار ساوجبلاغ افزود: مخالف احداث شبکه جدید آبرسانی ، برق رسانی و گازرسانی برای اراضی که تغییر کاربری صورت گرفته، هستیم و باید بناهایی که در دادگاه پرونده دارند اگر متعلق به سال های اخیر است، تخریب شود.

** خسارت 250 میلیارد ریالی برق غیرمجاز درالبرز
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز گفت: سالانه 250 میلیارد ریال خسارت از ناحیه ساخت و ساز غیرمجاز به شبکه های برق استان وارد می شود.
ناصر اسکندری بیان داشت: از آنجا که سازندگان بناهای غیرمجاز نمی توانند از خدمات دستگاه های اجرایی بهره مند شوند، این افراد به روش های غیرقانونی دیگری برای تامین آب ، برق و سایر نیازها روی می آورند.
وی گفت: ما امروز براساس قانون موظف به ارائه خدمات هستیم اما متاسفانه به قدری استعلام ها دیر پاسخ داده می شود که مردم عطایش را به لقایش می بخشند و روش های غیرمجاز را ترجیح می دهند.

** انتقال گاز شیلنگی به اراضی و خانه باغ ها در ساوجبلاغ
رئیس اداره گاز ساوجبلاغ گفت: متاسفانه در اراضی و باغات حاشیه روستاهای این شهرستان خطر انفجار گاز دور از انتظار نیست زیرا انتقال گاز بدون رعایت موارد ایمنی با شیلنگ های آب انجام شده و خسارت بزرگی به شرکت گاز وارد کرده است .
ناصر حسینی افزود: حدود سه هزار مکان در ساوجبلاغ از گاز غیر مجاز استفاده می کنند که باید تکلیف آنها روشن شود.
وی بیان داشت: انتظار می رود جهاد کشاورزی پاسخ استعلام وضعیت اراضی را سریع تر در اختیار دستگاه های خدمات رسان قرار دهد تا این دستگاه ها اقدام لازم را به عمل آورند.
حسینی گفت : اکنون 200 پرونده درزمینه انشعاب های غیرمجاز گاز ساوجبلاغ در محاکم قضایی مطرح است که باید این وضعیت ساماندهی شود.

** شناسایی سه هزارو200انشعاب غیر مجاز آب در ساوجبلاغ
رئیس آبفای روستایی ساوجبلاغ گفت: تاکنون سه هزار و200 انشعاب غیرمجاز آب در مناطق روستایی این شهرستان شناسایی شده و بیشتر وقت ماموران این اداره به جای ارائه خدمت، صرف مقابله با این انشعاب ها می شود.
بهزاد احمدی مالده افزود: انسداد چاه های غیرمجاز و مقابله با عوامل دست یازی به شبکه های آب روستایی هزینه زیادی روی دست شرکت آبفای روستایی ساوجبلاغ گذاشته است.
وی گفت: برخی روستائیان به حفر چاه غیرمجاز در محدوده منازل خود روی آورده که چالش دیگری برای آبفای روستایی و خسارت به سفره های زیرزمینی است .
احمدی مالده بیان داشت: ده ها هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ طی سال های گذشته به واسطه ساخت و ساز غیر مجاز به شهرک ویلایی تبدیل شده اند و آب چاه 250 متری این اراضی فروخته می شود.
رئیس آبفای روستایی ساوجبلاغ گفت: پرونده چاه های عمیق فاقد کاربری کشاورزی باید بسته شود زیرا آسیب کلی به آب آشامیدنی روستاها وارد می کند.

**شیوه نامه جدید برای اراضی تبیین شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: برای نظارت بیشتر بر اراضی کشاورزی و باغی و ارائه خدمات به دارندگان بناهای روستایی و مناطق حاشیه نیازمند تدوین شیوه نامه جدیداجرایی هستیم .
سید مجید موسوی در نشست بررسی وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز ساوجبلاغ بیان داشت: ما مکلف به اجرای قانون بوده و در قانون هم مشخص شده که چه کسانی می توانند از خدمات بهره مند شوند .
وی پیشنهاد داد، شیوه نامه‌ای مشترک توسط دستگاه های اجرایی استان البرز تبیین و اتخاذ شود تا ضمن مقابله با ساخت وسازهای غیرقانونی ، راهکار مناسب برای خدمات رسانی به مردم مشخص شود.
وی قول داد، استعلام های دریافتی از واحدهای خدماتی را در کمتر از 48 ساعت پاسخ داده تا تکلیف متقاضیان مشخص شود.
شهرستان 250 هزارنفری ساوجبلاغ واقع در غرب استان البرز به واسطه برخورداری از آب و هوای مناسب و اراضی و باغ های گسترده در سال های گذشته آماج ساخت و سازهای غیر مجاز قرار گرفته است.
طی پنج سال گذشته بیش از 500 هکتار از اراضی کشاورزی ، باغی و ملی این شهرستان از دست متصرفان غیرقانونی آزاد شد.
شهرستان ساوجبلاغ حدود 40 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که بخشی از این اراضی براثر ساخت وسازهای غیر مجاز از بین رفته است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.