دکتر اسدالله رجب روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بر اساس آمار شمار مبتلایان حدود هشت میلیون نفر برآورد شده که بیشترین درصد ابتلا به دیابت در ایران مربوط به کلانشهرها
است.
وی ادامه داد: کاهش فعالیت جسمی، تغذیه نامناسب و استرس از علل ابتلا به بیماری دیابت شناخته شده است.
رجب گفت: بررسی ها نشان می دهد میزان ابتلا به دیابت در شهرهای زیر 300 هزار نفرجمعیت کشور کمتر از مناطق پرجمعیت شهری است زیرا میزان تحرک و فعالیت جسمی در مناطق کم جمعیت بیشتر از سایر مناطق می باشد.
رئیس انجمن دیابت ایران اظهار داشت: امروزه ابتلا به بیماری دیابت در کشورهای پیشرفته به ویژه اروپا روند کنترلی و کاهشی نشان می دهد اما منطقه خاور میانه بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در جهان را دارد.
وی گفت: بیشترین تعداد مبتلایان به دیابت در ایران مربوط به سنین 45 تا 55 سالگی است.
رجب با بیان اینکه بیماری دیابت می بایست با اطلاع رسانی دقیق پیشگیری و کنترل شود، اظهار داشت: اکنون هزینه درمان این بیماری به ویژه با تشدید تحریم ها در کشور افزایش یافته است .
وی افزود: هزینه ماهانه درمان بیماری دیابت در ایران اکنون حدود 9 میلیون ریال برای هر بیمار است.
رئیس انجمن دیابت ایران گفت: با اینکه بخشی از هزینه درمان دیابت توسط بیمه پرداخت می شود، اما هزینه های جانبی تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست.
وی تاکید کرد که بی توجهی به کنترل و درمان دیابت احتمال قطع عضو یا نارسایی کلیوی را درپی دارد و می بایست بیماران این موضوع را جدی بگیرند.
رجب افزود:بیماری دیابت فشار خون و چاقی در شروع هیچ علامتی ندارند لذا اگر سنجش سلامتی به صورت مستمر انجام شود شاهد ابتلا به دیابت وعوارض آن نخواهیم بود.
14 نوامبر برابر با 23 آبان ماه روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.