به گزارش ایرنا، جنگ اقتصادی و تحریم ها با اینکه به زعم برخی مشکلاتی برای کشور دارد اما بسیاری هم براین باورند که خوداتکایی و خودکفایی در سایه تحریم و محدودیت ها شکل می گیرد و این نمونه های عینی آن پیشرفت های شگرف نظامی و علمی در ایران اسلامی است.
با اینکه هشت سال جنگ تحمیلی با کمترین سلاح در مقابل پیشرفته ترین سلاح های شرق و غرب با پیروزی رزمندگان اسلام به پایان رسید اما تجارب آن بسیار ذی قیمت و ارزشمند است چرا که ایستادگی در عین سختی و توکل به ذات حق خود منشاء افتخار و سربلندی است.
از دیگر سو همین تجارب موجب شد تا عزم نیروهای مسلح این بار در قامت علم و عمل به شکوفایی نظامی بینجامد و سلاح هایی به نمایش گذاشته شود که دشمنان قسم خورده را به حیرت و شگفتی وا دارد.
در این حال بخش زیادی از دستاوردهای علمی کشور حاصل تلاش دانشگاهیان است که به حق برای کشورمان افتخار آفرینی کرده و پرچم ایران اسلامی را در اقصی نقاط جهان به اهتراز درآوردند.
امروز بسیاری از پیشرفت های علمی و اختراعات مرهون تلاش های فرزندان دانشگاهی ایران است که مایه مباهات و سرافرازی برای کشورمان شده است.
اکنون که دشمن در قامت جنگ تمام عیار اقتصادی وارد میدان شده است به طور قطع عزم و اراده علمی فرزندان ایران بر کرسی خواهد نشست و علم را در ثریا و کرانه های دور به دست می آورند.
امروز میدان برای به کرسی نشاندن علوم ایرانی فراهم است و محمد بن زکریاها ، ابن سیناها ، عمر خیام ها ، علی محمدی ها ، حسابی ها، پرفسور سمیعی ها وهزاران دانشمند جوان داشته های علمی و اندوخته های پژوهشی را سپر پیشرفت و شکوفایی ایران خواهند کرد و دریچه امید دشمنان را خواهند بست.
امروز دانشگاه طرحی به نام «شبکه ملی جامعه و دانشگاه» اجرایی کرده که بر اساس آن دانشگاهیان پا را به میدان می گذارند و پژوهش ها و ایده های علمی را به اختراع ، ابتکار و خلاقیت تبدیل می کنند.
امروز که دنیا بر مدار علم و فناوری می چرخد به طور قطع دستاوردهای علمی جوانان ایرانی رمز گشای بسیاری از مجهولات جهانی خواهد بود و نه تنها قفل تحریم را می شکند بلکه ناجی بشریت خواهد شد.
با این حال «شبکه ملی جامعه و دانشگاه» بستری برای سیاست‌ گذاری مشارکتی و همچنین حضور فعال نهاد علم و دانشگاه در حل مسائل جامعه و ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه است.
از مهم‌ترین الزامات الگوی مشارکت‌محور سیاست گذاری، حضور نهاد علم و دانشگاه در فرایندهای تصمیم‌سازی است.
سیاستگذاری مشارکتی و الگوی مشارکت و تصمیم‌سازی از پایین به بالا نیاز به بستر و زمینه ‌ای برای اجرایی شدن دارد.
از این رو ماموریت اصلی شبکه ملی جامعه و دانشگاه را می توان تسهیل الگوی سیاست گذاری مشارکتی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه تعریف کرد.
جلب مشارکت سازمان‌ یافته نخبگان کشور در فرآیند سیاست‌ گذاری و برنامه ‌ریزی در سطوح استانی و ملی، ارتقاء توان علمی دانشگاه به ‌منظور سوق دادن فعالیت‌های علمی دانشگاه به سمت رفع نیازها و حل مسائل استانی و ملی و همچنین ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه در تعامل با جامعه و دولت از مهم ترین اهداف ایجاد این شبکه است.
دبیر شبکه ملی ارتباط جامعه و دانشگاه استان البرز می گوید: طرح راه اندازی این شبکه خرداد ماه سال جاری تصویب شد و از یک ماه پیش با برگزاری کارگروه های تخصصی وارد مرحله اجرایی شده است.
دکتر نادر شکراللهی به ایرنا افزود: ایجاد این شبکه به دنبال برگزاری اتاق های فکر استانی که پیش از این با حضور نخبگان استانی به منظور بررسی و رفع مشکلات استان برگزار می شد، ایجاد شد.
وی اظهار داشت: اتاق های فکر پس از بررسی مشکلات، طرح های مشورتی را به مرکز مطالعات استراتژیک فرستاده و موارد قابل اجرا به امضای ریاست جمهوری می رسید.
این عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه خوارزمی ادامه داد: به دلایل مشکلاتی که در این اتاق فکرها به وجود آمد و ضعف هایی که در اجرا رخ داد، خرداد ماه امسال سازو کار تغییر یافت و وزارتخانه های کشور و علوم، مرکز مطالعات استراتژیک و سازمان برنامه وبودجه با محوریت وزارت علوم پشتوانه ی راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه شدند.
وی با بیان اینکه ارکان شبکه شامل شورای سیاستگذاری، شورای هماهنگی، دبیرخانه مرکزی و واحدهای استانی است، گفت: شورای سیاستگذاری که به‌منظور ایجاد تفاهم و برقراری تعامل بین دستگاه‌های ذینفع و ذیربط تشکیل شده و وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری ریاست شورا را بر عهده دارد.
وی شورای هماهنگی را نیز یکی دیگر از ارکان این شبکه عنوان کرد و افزود: ریاست این شبکه در سطح استان با ریاست دانشگاه مادر بوده و معاون سیاسی، امنیتی استاندار و چند نفر از فعالان بخش خصوصی و نخبگان دانشگاهی دیگر اعضای این شبکه و همچنین شورای هماهنگی هستند.
شکراللهی بیان داشت: با راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه در استان سه کارگروه« آب- محیط زیست و کشاورزی»، «صنعت و اقتصاد» و همچنین مسایل «سیاسی اجتماعی» ایجاد شد.
وی ادامه داد: این کارگروه ها با حضور 20 تا 30 نفر از نخبگان استانی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و فعالان بخش خصوصی فعال هستند.
وی گفت: در این کارگروه ها طرح هایی قابل اجرا در استان بررسی می شود و با کمک استاندار به اجرا
درآمده و اگر طرح هایی لازم باشد به بالاتر گزارش داده شود به شورای سیاستگذاری و هماهنگی کشوری ارجاع می دهند.
شکراللهی از تمام متخصصان و نخبگان استانی دعوت به همکاری کرد و افزود: نقطه آغاز فعالیت ما هم به ابتکار دبیرخانه استان راه اندازی یک گروه تلگرامی است که در حال حاضر بیش از 300 نفر از نخبگان استان در این گروه به بحث و تبادل نظر می پردازند.
وی اضافه کرد: هم اکنون در مرحله اطلاع رسانی واطلاع یابی از وضعیت استان هستیم.
دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه گفت: از اهداف اصلی ایجاد این شبکه ملی و شوراهای آن شناسایی پتانسیل ها، مسایل و مشکلات استان و همچنین فعال کردن دانشگاه ها در جهت رفع این مشکلات است.
وی افزود: در قدم نخست در صدد هستیم تا تحقیقات علمی و پایان نامه های دانشگاهی برای رفع نیاز جامعه
عملیاتی شود.
شکراللهی گفت: همکاری دانشگاه با بخش های خصوصی و دولتی از مهم ترین اقداماتی است که در چارچوب شبکه ملی جامعه دو دانشگاه عملی می شود.
وی ادامه داد: برداشتن این مرز و آشتی دادن این طیف های مختلف با همدیگر هدف اصلی شبکه است که در طولانی مدت محقق می شود.
دانشگاه خوارزمی مسئولیت شبکه ملی جامعه و د انشگاه را در استان البرز برعهده دارد.
دانشگاه خوارزمی شهریور ماه سال 1297 ه.ش با عنوان نخستین موسسه تربیت معلم کشور (دارالمعلمین) فعالیت خود را آغاز کرد و در طول زمان عناوین مختلفی همچونی درالمعلمین عالی، دانشسرای عالی، تربیت معلم و تحقیقات تربیتی را به خود دیده است.
این دانشگاه مشاهیری همچون شهید محمدعلی رجایی، غلامحسین مصاحب، عبدالعظیم قریب، عبدالکریم قریب و پروین اعتصامی را در خود پرورش داده است.
دانشگاه خوارزمی در زمان حاضر دارای پنج معاونت، 16 دانشکده، چهار موسسه تحقیقاتی، پنج پژوهشکده، یک قطب علمی و 506 عضو هیات علمی است.
اکنون در این دانشگاه 12 هزار و 369 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه خوارزمی در حصارک کرج و تهران استقرار دارد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.