به گزارش ایرنا، محمد رضا قائم مقامیان از کارشناسان ارشد پژوهشگاه بین الملل زلزله سناشی و مهندسی زلزله ایران و مجری طرح مطالعاتی نقشه گسل های کرج در آئین رونمایی از این نقشه گفت: میزان خطرات زلزله در نقاط مختلف کرج بررسی و ترسیم شده است.
وی ادامه داد: طبق بررسی ها نیروی زلزله به صورت یکنواخت در تمام سطوح کرج نبوده بلکه تابع رسوبات و گسل های فعال شهر است.
قائم مقامیان گفت: در نقشه ترسیمی کلانشهر کرج، موقعیت گسل ها مشخص شده و راهکارهای کارشناسانه برای ساخت وساز در مناطق مختلف شهرارائه شده است.
وی افزود: طبق این نقشه کیفیت ساخت و سازها و خسارات احتمالی دیده شده است.
این کارشناس بیان داشت: اولین قدم این است که اطلاعات ساختمانی و جمعیتی هر منطقه را داشته باشیم و بر اساس پراکندگی ساختمانی وضعیت آن را بررسی کنیم.
وی افزود: مدیریت بحران قبل از زلزله و بعد از زلزله تقسیم می شود که درصد زیادی از ساختمان های کرج مهندسی ساز نیست و می بایست قبل از وقوع حادثه برای بهسازی آن ها اقدام کرد.
کلانشهر کرج با جمعیت حدود یک میلیون و و 800 هزار نفر روی چند گسل بزرگ و کوچک زلزله قرار دارد که با وجود شکنندگی زمین آن بیش از یک هزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم در این شهر شناسایی شده است.
30 آذرماه سال گذشته زلزله 5.2 ریشتری و چند پس لرزه در مشکین دشت البرز واقع در جنوب کرج بار دیگر خطر وقوع این حادثه طبیعی را گوشزد کرد.
حدود 170 سال پیش یک زلزله مخرب در تهران و کرج به ثبت رسید و با وجود اینکه استان البرز با 400 کیلومتر گسل بزرگ و کوچک از نقاط آسیب پذیر کشور شناخته شده اما برای حوادث احتمالی معین تهران است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.