دبیر برگزاری چهارمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران و ششمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این 2 رویداد علمی- تخصصی و فرهنگی به صورت همزمان طی روزهای 22 و 23 آبان ماه در کرج برگزار می شود.
هادی میرابوالقاسمی افزود: این 2 گردهمایی در بخش آب به خصوص بخش مهندسی و مدیریت آب کشور به عنوان رویدادهای شناخته شده و اثرگذار تلقی می شوند و مخاطبان خاص خود را دارند.
وی اظهار داشت: در این کنگره ها حدوده 550 مدعو از سراسر کشور داریم که کارشناسان ارشد از سازمان های دولتی، دانشگاهی، موسسات تحقیقاتیٍ، شرکت های مشاور و شرکت های پیمانکاری در امورآب حضور دارند.
میرابوالقاسمی با بیان اینکه کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران در قالب پنج نشست تخصصی همراه با ارایه مقالات برگزار می شود، گفت: نخستین نشست با عنوان چشم اندازهای منابع و مصارف آب کشاورزی در ایران برگزار می شود.
وی افزود: در این نشست تخصصی نگاهی به میزان منابع آب کشاورزی و حجم منابع آب تجدید شونده می شود ضمن اینکه میزان مصرفی آب کشاورزی و وضع فعلی آن بررسی خواهد شد.
دبیربرگزاری کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران اظهار داشت: دومین نشست نیز به چشم اندازهای توسعه کشاورزی در ایران می پردازد به طوریکه آیا روندی که توسعه کمی و کیفی کشاورزی در ایران دارد آیا درست است یا نه؟
وی گفت: اگر این روند درست بوده به کجا می خواهد برسد و این توسعه آیا می تواند به همین روند ادامه یابد یا اینکه نمی تواند و باید متوقف بشود و از حالت کمی خارج شده و به حالت کیفی برسد.
میرابوالقاسمی عنوان سومین نشست تخصصی را منابع و مسایل بهره برداری از آب های نامتعارف ذکر کرد و افزود: اکنون در مجامع علمی به این قطعیت رسیده اند که آب هایی که به عنوان زهاب و آب خاکستری و نامتعارف تلقی می شوند باید در چرخه تولید کشاورزی وارد شود و اگر اینچنین نشود برای تامین آب کشاورزی در آینده دچار مشکل می شویم.
وی ادامه داد: در این نشست ها میزان، حجم و نوع این آب ها مشخص می شود ضمن اینکه تصمیم گیری در مورد استفاده از این نوع آب ها مورد بررسی قرار می گیرد.
دبیر برگزاری چهارمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران گفت: چهارمین نشست این کنگره نیز به انتقال مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی در ایران می پردازد به طوریکه اکنون بیش از 60 درصد مدیریت بخش مهندسی یا بهره برداری و نگهداری کشاورزی در ایران در اختیار دولت است .
وی بیان داشت: تحلیل های عمده مجامع کارشناسی و علمی و تحقیقاتی این است که اگر وظایف دولت در این بخش ها کم نشود در آینده بخش کشاورزی ایران دچار مشکل خواهد شد.
وی گفت: در این نشست به مسایل و مشکلات در انتقال مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی و همچنین میزان اجرای این شبکه ها و نیاز در آینده پرداخته می شود.
میرابوالقاسمی عنوان پنجمین نشست را مسایل حکمرانی دیپلماسی و حقوق آب در ایران دانست و افزود: این موضوع از حدود یک دهه اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: بحث دیپلماسی آب ریز داخلی به مسایل و اختلافات در میان استان ها و شهرستان ها
می پردازد.
وی گفت: همچنین به بحث مدیریت آب های مرزی و مسایل و مشکلات مدیریت آب با همسایگان خارجی پرداخته می شود.
دبیر چهارمین کنگره مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران افزود: حقوق آب مبحثی است که هنوز تعریف مشخصی در ایران برای آن نیست و وظایف عمومی در خصوص چگونگی مدیریت آب مشخص نشده است.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات در بحث حکمرانی آب این است که این موضوع دولتی است و تحلیل ها این است که باید به سمت بخش خصوصی برود.
وی اظهار داشت: محتوای کلی کنگره برگزاری این پنج نشست طی 2 روز است که 2 نشست در روز اول و 3 نشست در روز دوم برگزار می شود.
میرابوالقاسمی ادامه داد: برای این کنگره 96 مقاله از سوی متخصصان، کارشناسان و دانشجویان به دبیرخانه کنگره ارسال شد که پس از داورهای تخصصی 31 مقاله پذیرفته شده است که به صورت شفاهی و سخنرانی در حاشیه این نشست ها در سالن های جنبی ارایه می شوند.
وی گفت: نتایج این نشست ها به وزارت خانه های مربوطه همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای اقدام منعکس می شود.
وی اضافه کرد: ششمین جشنواره مهندسی مدیریت آب ایران نیز قدمت 14 ساله دارد و محور آن شناسایی و تجلیل از افراد اثرگذار و پیشکسوتان مهندسی و مدیریت آب ایران است بطوریکه درپنج جشنواره گذشته 84 نفر از این افراد از نقاط مختلف کشور شناسایی و تجلیل شده اند.
میرابوالقاسمی افزود: در این دوره هم 6 نفر از افراد اثرگذار در آب کشور که پیشکسوت هم هستند انتخاب شده اند که 2 نفر دانشگاهی، یک نفر از حوزه عمومی بخش آب، 2 نفر از شرکت مهندسی مشاوره و یک نفر نیز از شرکت پیمانکاری می باشند.
کنگره مهندسی مدیریت آب و خاک ایران و جشنواره مهندسی آب ایران از سال 1384 به میزبانی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار می شود.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.