« رویکرد مدیریت مورد نام طرحی است که براساس دانش آموزان دارای ناهنجاری و آسیب های اجتماعی به دستگاه های مددکاری و مراکز حمایتی آموزشی معرفی می شوند.»
سید عزیز چابکی روز سه شنبه در کارگاه آموزش تربیت مدرس با عنوان طرح مدیریت موردکه درسالن قلم آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزار شد،اظهارداشت: اجرای برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی با نگاه مدیریت مورد توانمند سازی دانش آموزان ، اولیا و کارکنان مدارس در کنار برخورداری آنان از خدمات حمایت دستگاه های مربوطه برون سازمانی را به همراه دارد.
وی بیان داشت: آسیب های اجتماعی یکی از مسائل مهم جامعه را تشکیل می دهد که آموزش مهمترین نقش را در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در گروه سنی نوجوانی و جوانی دارد.
وی خاطرنشان شد: اجرای نشست ها و کارگاه های آموزشی برای ارتقاء آگاهی بخشی و مهارت دانش آموزان و اولیا در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، رفتارهای پرخطر، فرزند پروری و ...در سر فصل کاری قرار گرفته است تا اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی در کانون مدرسه و خانواده مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته 34 هزار نفردرمدارس البرز تحت پوشش سرفصل های کارگاه های آموزشی کاهش آسیب های اجتماعی قرار گرفتند، یادآورشد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی یکی از برنامه های اصلی حوزه سلامت در آموزش و پرورش البرز را تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: کسب مهارت ها ی لازم به منظور داشتن رفتار مناسب در مقابل آسیب های اجتماعی به ویژه در گروه سنی دانش آموزی از جمله اهداف برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی است که در مدارس البرز با جدیت به دنبال آن هستیم.
وی اضافه کرد: با توجه به محورهایی از جمله مهاجرت پذیری و حاشیه نشینی در البرز نیاز به گسترش برنامه های آموزشی با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در این استان داریم.
چابکی گفت: مدیریت مورد ، فرآیندی است که دربردارنده برنامه ریزی، جستجو، حمایت و نظارت بر خدمات از سوی سازمان های مختلف اجتماعی و یا سازمان های مراقبت های بهداشتی و درمانی با نگاه مددکاری است که در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی درالبرز به برنامه ریزی و اجرای هدفدارآن نیاز داریم.
وی عنوان کرد: این فرآیند به منظورهماهنگ کردن تلاش ها برای ارائه خدمات به دانش آموزان آسیب دیده و نیاز به حمایت در قالب یک کار تیمی حرفه ای دراستان نیاز به تقویت بیشتر دارد.
وی افزود: مدیریت مورد می تواند دامنه خدمات را به گونه ای گسترش دهد و یا هدایت کند که افراد نیازمند به حمایت در بخش آسیب های اجتماعی تا مرحله بهبودی زیرپوشش قرار گیرند.
رئیس اداره پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به آئین رونمایی از طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش آموزان، والدین و کارکنان در وزارت آموزش و پرورش پرداخت و ادامه داد:سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان نقش موثری در ارائه خدمات به جامعه هدف دارد.
چابکی بیان داشت: آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش آموزان، فرزند پروری به والدین و معلمان، ظرفیت‌سازی فعالیت‌های فوق فرهنگی در مدارس از جمله عوامل پیشگیرانه آسیب های اجتماعی است.
وی خاطرنشان شد: طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی در قالب نماد یک طرح دائمی است که با همراهی دستگاه های برون سازمانی می توان گام های موثری در کاهش آسیب های اجتماعی و شناسایی دانش آموزان آسیب پذیربرداشت.
وی ادامه داد: در این کارگاه آموزشی 2 روزه 30 نفر از مدرسان آسیب های اجتماعی در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش شرکت کردند.
استان البرز 450 هزار دانش آموزدارد.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.