به گزارش ایرنا، گلایه این روزهای شهروندان از سگ های ولگرد نیست بلکه نوع عملکرد در زمینه چگونگی جمع آوری و نگهداری این حیوان است که از بد روزگار و در پس عدم مراقبت های بهداشتی به عنوان مزاحم، ترسناک ، انتقال دهنده بیماری هاری و کیست هیداتیک نام برده می شود.
اینکه نگهداری سگ های خارجی وارداتی با صرف هزینه های گزاف در برخی خانواده های ایرانی به عنوان یک فرهنگ خاص تلقی می شود مبحثی جدا از سگ های بلاصاحب است لیکن باید این نکته را متذکر شد که رها شدن حیوانات در محیط های اجتماعی می تواند تاثیر منفی بر سلامت مردم داشته باشد.
با این اوصاف مهاجرت سگ ها به حاشیه و داخل شهرها طی سال های اخیر روند افزایشی دارد به طوریکه اکنون گله های سگ در محدوده های مرکزی شهرها مانند کرج به راحتی از میان جمعیت عبور می کنند و گاهی هم خطر ساز می شوند.
برخی کارشناسان ریشه این پدیده را در کاهش جمعیت دامداری های سنتی و مهاجرت روستائیان می دانند
ضمن آنکه کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب درمیان بسیاری از مشکلات به حاشیه رفته است.
امسال هوای البرز هنوز آنقدر سرد نشده که سگ ها برای شهروندان گارد تهاجم بگیرند و حوادثی مانند آنچه سال گذشته در فردیس و شمال غربی کرج گزارش شد، رخ دهد.
« سال گذشته در2 حادثه جدا گانه در شمال غربی کرج و شهرستان فردیس براثر حمله سگ ها یک کودک و یک نوجوان مصدوم شدند که البته این حوادث با حضور به موقع مردم ختم به خیر شد.»
سال های ستاد اتلاف و جمع آوری سگ های ولگرد کرج روش های مختلفی برای مقابله با این حیوان در پیش گرفت، تعدادی را با شلیک گلوله تلف یا زنده گیری شدند لیکن عدله دوستداران حیوانات بر کرسی نشست و تغییر روش داده شد.
اکنون چند ماهی است که سگ های ولگرد یا بلاصاحب با شیوه زنده گیری جمع آوری و به مکانی خاص در منطقه حلقه دره استان انتقال می یابند که البته طبق گفته مسئولان ظرفیت این مکان پر شده است.
با این حال اگرچه دست اندرکاران ستاد جمع آوری سگ های بلاصاحب در کرج از استمرار فعالیت این ستاد سخن به میان می آورند اما افزایش تعداد این سگ ها بیانگر آن است که کار با جدیت پیش نمی رود.
کشتار سگ ها به هیچ وجه توصیه نمی شود و نگاه ها به راهکارهای مناسب علمی و عملی برای جمع آوری، نگهداری و چگونگی استفاده مفید از این حیوان معطوف است.
جمع آوری، واکسینه، عقیم سازی و نگهداری در مکان خاص موضوعی است که دامپزشکان و دوستداران حیوانات توصیه می کنند.
آنچه این روزها سبب نگرانی بسیاری از مردم البرز به ویژه شهروندان کرج شده، جولان سگ ها در بیشتر مناطق شهرها است و هیچ نقطه ای خالی از وجود این حیوان نیست.
شمار سگ های بلاصاحب در مناطقی مانند کیانمهر، مهرشهر، حسن آباد، عظیمیه و شهرک اوج کرج فراوان گزارش شده به طوریکه سر و صدای زیاد این حیوان خواب را از چشم مردم گرفته است.
برخی شهروندان می گویند: تعداد سگ های ولگرد در این مناطق روز به روز در حال افزایش است که انتظار چاره جویی از سوی مسئولان می رود.
شهروندان می افزایند: شمار بالای جمعیت سگ ها و پرسه آن ها در محل زندگی مردم می تواند تبعات بهداشتی و اجتماعی ناخوشایندی را در پی داشته باشد.
به گفته شهروندان کرجی ، برخی مواقع گله های 10 تا 15 قلاده ای سگ در کوچه و خیابان های اصلی شهر حرکت می کنند و سطل های کوچک و بزرگ زباله را برای غذا می جویند.
شهروندان بارها موضوع پرسه سگ های ولگرد در محله ها را به مسئولان شهری گزارش کرده اند اما
افزایش جمعیت سگ ها حکایت از کم اثر بودن فعالیت های مسئولان امر دارد.
لیلا صالحی ساکن شهرک اوج کرج می گوید: شیوع بیماری ها یا خطر گاز گرفتگی توسط سگ ها شهروندان را تهدید می کند که می بایست دراین زمینه چاره جویی کرد.
وی ادامه داد: جولان این حیوان نگرانی هایی را در زمینه سلامت مردم ایجاد کرده زیرا هر کدام از این حیوانات می تواند ناقل بیماری های مسری و واگیر باشد.
صالحی افزود: سگ ها درساعات پایانی شب و اولیه صبح به صورت گروهی در سطح شهر دیده می شوند.
اسماعیل قهرمانی ساکن حسن آباد بالا کرج گفت: سگ های ولگرد آرامش را از مردم این منطقه گرفته اند.
وی گفت: این سگ ها با پاره کردن کیسه های زباله و پخش آن ها در کوچه ها ، سبب آلوده شدن محیط شهری می شوند.
در این اظهارات برخی مسئولان شهری کرج در خصوص جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب اگرچه با واقعیت ها همخوانی دارد اما کمی تامل برانگیز است.
رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج با تائید مشکلات سگ های ولگرد می گوید: مکان کافی برای جمع آوری و نگهداری آن ها نداریم .
اصغر نصیری گفت: اکنون یک پناهگاه حیوانات در کرج وجود دارد که بیش از ظرفیت آن سگ به این مکان انتقال یافته است.
وی تعداد سگ های انتقال یافته به این پناهگاه را 400 قلاده ذکر کرد و افزود: امسال 700 قلاده سگ در کرج پس از زنده گیری واکسینه، عقیم سازی و تعدادی از آنها رها سازی شد.
نصیری بیان داشت: برای جمع آوری سگ های بلاصاحب به پناهگاه جدید نیاز است که می بایست سرمایه صرف شود.
عباس زارع رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز محدودیت مکانی برای جمع آوری و نگهداری سگ های بلاصاحب را مشکل اساسی در منطقه دانست و گفت: تنها یک پناهگاه برای نگهداری این سگ ها به ظرفیت 300 قلاده در کرج وجود دارد که بیش از ظرفیت آن استفاده می شود.
وی معتقد است که طبق دستورالعمل می بایست سگ های ولگرد پس از واکسینه وعقیم سازی رها شوند.
رئیس شورای شهر کرج گفت: البته شهرداری های اطراف کرج مانند گرمدره ، محمدشهر، ماهدشت ، کمالشهر و دیگر مناطق استان می بایست نسبت به احداث پناهگاه سگ های ولگرد اقدام کنند تا مشکلات کمتری متوجه کلانشهر کرج شود.
وی بیان داشت: کرج بسیاری از عوارض شهرهای اطراف را متحمل می شود ضمن آنکه احداث پناهگاه سگ خارج از محدوده شهری می تواند از مشکلات بکاهد.
زارع گفت: تاکنون شمار زیادی از ساکنان کرج از جمله مناطق مهرشهر و کیانمهر از پرسه سگ های ولگرد شکایت داشته اند.
عیسی قبادی مدیرکل اجتماعی استانداری البرز در این خصوص به ایرنا گفت: برای جمع آوری سگ های بلا صاحب وظایف هریک دستگاه ها اجرایی مشخص شده است.
وی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه های اجرایی در این زمینه نیازهای خود را به استانداری البرز اعلام کنند تا تصمیم گیری شود.
قبادی با بیان اینکه وجود سگ های ولگرد مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده ، از شهرداری ها خواست با هم افزایی و اعلام نیازها اقدام لازم در این زمینه به عمل آورند.
وی گفت: تاکنون هیچ درخواستی از سوی شهرداری ها وسایر دستگاه ها درخصوص جمع آوری و ساماندهی سگ های ولگرد به استانداری ارسال نشده است.
آنطور که از اظهارات مسئولان منطقه می توان فهمید این است که تاکنون تصمیم گیری مناسب برای جمع آوری و نگهداری سگ های ولگرد در استان البرز نشده است .
دکتر حسین طرق معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز می گوید: 2 بیماری هاری و کیست هیداتیک از طریق سگ به انسان منتقل می شود.
وی ادامه داد: بیماری کشنده و خطرناک هاری از طریق گازگرفتگی سگ و کیست هیداتیک از راه مدفوع این حیوان راحتی قابل انتقال به انسان است.
طرق بیان داشت: برای سگ های خانگی هر 6 ماه یک بار داروی خاصی به منظور از بین بردن کیست هیداتیک داده می شود اما این امر برای سگ های ولگرد محقق نشده است.
وی اظهارداشت: در استان البرز کمیته اتلاف سگ های ولگرد به ریاست شهرداری ها فعال است لیکن خروجی مناسبی ندارد.
طرق خاطر نشان کرد: طبق بررسی ها شهرداری کرج فعالیت هایی در خصوص عقیم سازی تعدادی از سگ های ولگرد در منطقه حلقه دره البرز انجام داده است.
کارشناسان معتقدند که راه های زیادی برای جمع آوری و مهار جمعیت سگ های بلاصاحب وجود دارد و شهرداری ها می بایست از ایده های کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر بخش ها در این زمینه استفاده کنند.
اکنون مردم استان البرز به ویژه شهروندان کلانشهر کرج انتظار دارند مسئولان امر در کمترین زمان نسبت به جمع آوری ساماندهی سگ های ولگرد اقدام کنند و از حوادث و پیامدهای این پدیده جلوگیری به عمل آورند.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.