به گزارش ایرنا، امسال سالروز شهادت شهید فهمیده با اربعین حسینی مصادف است ، شهیدی که در ادامه راه عاشورای حسینی ذبیح الله شد.
شهمیده فهمیده، سال 1346 در قم زاده شد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت و در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد.
هنوز مدت زیادی از حضور محمدحسین در جبهه‌های نور علیه ظلمت نگذشته بود که با بستن نارنجک به کمر خود، زیر تانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام آن خود نیز به شهادت رسید.
شهید فهمیده با این عمل شجاعانه، برگ سرخ دیگری بر تاریخ حماسه‎گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت.
از آنجا که این دانش‏آموز شهید و رزمنده بسیجی با ایمان و بینش عمیق واستوار در جنگ با دشمن پیشقدم شد و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب اللّه آموخت، امام بزرگوار از این نوجوان به عنوان رهبر یاد فرمودند.
بدین گونه، نام و یاد او، منشأ حماسه‏های بزرگ شده و تحول عظیمی در شیوه‏های دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ایجاد کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری هموار ساخت.
امروزه، شهید فهمیده، به حق الگوی شایسته‏ای برای دانش‏آموزان بسیجی ، جوانان و نوجوانان کشوراست و یادآوری حماسه او می‏تواند اقتدار ملت ایران را به رخ جهان بکشاند.
رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرموده‏اند: ' زنده نگهداشتن یاد حادثه شهادت دانش‏آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‏های دفاع مقدس می‏باشد.'
از این رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان وجوان و بسیج دانش‏آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.
امام خمینی رحمه الله در پیامی به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمود: 'رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است. با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.'
فداکاری فهمیده در تاریخ پرشکوه سرافرازی های ایران ثبت شد و جاودانه ماند. ا کنون هر نوجوان ایرانی، محمدحسین فهمیده را جاودانه ای می داند که موجب افتخار هر ایرانی است.
آری هشتم آبان ماه، سالروز شهادت نوجوان بسیجی محمد حسین فهمیده به عنوان روز بسیج دانش‌آموزی برای زنده نگه داشتن یاد وخاطره 36 هزار دانش‌آموز شهید دفاع مقدس نامگذاری شده، شهیدی که با افتخار آفرینی بی بدیل ، اسوه مقاومت ، شجاعت و ولایتمداری شد.
به راستی نمی توان ایثار و جانفشانی نوجوانان بسیجی از جمله محمد حسین را که در شب های تاریک از موج های اروند رود می گذشتند تا به قلب دشمن هجوم ببرند را، فراموش کرد.
چگونه می توان به فتح قله‌های سربلند کردستان در اوج سرما و یخبندان بی اعتنا بود و آن را در ذهن ها تداعی نکرد تا نسل امروز از آن الگو نگیرد.
آری، حماسه آفرینی این شهدای دانش آموز در کشور موجی از وحدت، همدلی و ولایت مداری را بوجود آورد و تقویت کند.
در میان داوطلبان عرصه دفاع از کشور در هشت سال جنگ تحمیلی، دانش‌آموزان بیشترین حضور را داشته و به یادگار گذاشتند که توانستند با فداکاری‌ های خود، نامشان را در کنار مردان بزرگ این دیار قهرمان‌ پرور به ثبت برسانند.
هنوز به یاد داریم که با آغاز تهاجم ارتش بعث عراق به سرزمینمان چگونه مردان و زنان ایران زمین به پا خاستند تا از شرف، ناموس و خاک مقدس کشور و انقلاب نوپای اسلامی دفاع کنند.
در این میان، دانش‌آموزان با غیرت و شجاعت از پشت میزهای درس داوطلبانه نه به اجبار برخاستند و راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند.
حضور این نوجوانان دلیر در میدان دفاع از میهن اسلامی ایران ، تصاویری ماندگار در تاریخ ایران به یادگار گذاشته است که از آن جمله می‌توان به شهادت دلیرانه دانش‌آموز شهید استان البرز ' محمد حسین فهمیده' اشاره کرد.
** رسالت دانش آموز امروز
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ‌مناسبت سالگرد شهید فهمیده، هفته بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان به خبرنگار ایرنا در کرج گفت: دانش آموزان دیروز در 13 آبان 57 با فریادهای خروشان و جنگ و گریز خیابانی و سرانجام شهادت خویش پایه‌های استکبار را به‌لرزه درآوردند و انقلاب را شتاب بخشیدند و به پیروزی رساندند.
علی کاظمی اظهارداشت: در زمان دفاع مقدس نیز دانش‌آموزان و معلمان بسیجی در جبهه های حق علیه باطل پیش تاختند و با تقدیم 36 هزار شهید دانش‌آموز و حدود پنج معلم شهید حماسه‌هایی بزرگ و جاودانه رقم زدند.
وی تصریح کرد: دانش آموز امروز باید با حضور پرشور خود در تمام صحنه ها و از طریق شناخت جهان متحول امروز و با تکیه بر ایمان و اعتقاد خویش در اعتلای روحی، فکری و عملی خویش تلاش کند.
وی یادآورشد: بسیج شجره طیبه‌ای که در دوران دفاع مقدس بالید و تنومند شد و به درختی تناور تبدیل شد و امروز ما شاهد ثمره دادن آن در ابعاد مختلف هستیم.
وی یکی از این ثمرات و میوه ها را بسیج دانش آموزی دانست و اضافه کرد: این بسیج از آن درخت تناور منشعب شده است که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در مورد آنان فرمودند: « امروز شما دانش آموزان باید امید ضد انقلاب را مبدل به یاس کنید.» و این میسر نمی شود مگر در سایه نهادینه شدن فرهنگ بسیجی در نسل نوجوان و جوان امروزما.
کاظمی خاطرنشان شد: آینده سازان کشور اسلامی ایران بدانند ، اکنون دیگر جنگ ما با دشمن صرفا جنگ با تفنگ و تانک نیست، دشمن در کنار جنگ سخت و جنگ های نیابتی که راهبرد همیشگی اوست، استفاده از جنگ نرم را در دستور کار اصلی خود قرار داده است.
وی بیان داشت: ما نیز باید دفاع خود را تغییر دهیم، چرا که ما هیچگاه جنگ طلب نبوده ایم و نخواهیم بود اما دفاع را بر خود واجب می دانیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: آمریکا و ایادی استکباری او باید بدانند فهمیده امروز دیگر یک تن نیست بلکه 14 میلیون دانش آموز ما فهمیده‌اند و آماده دفاع از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی جمهوری اسلامی ایران هستند.
** ایثار شهدای دانش آموز
مدیر کل آموزش و پرورش البرز نیزدر این زمینه گفت : حضور دانش‌آموزان بسیجی در آن سال‌ها، برگ برنده و تابلوی افتخار نسلی بود که با نفس بهشتی امام روح‌الله (ره) به جنبش آمدند.
سالار قاسمی افزود: دانش آموزان شهید، نونهالانی بودند که به نسیم معطر فداکاری و ایمان به ثمر نشستند.
وی تصریح کرد: شهدای دانش آموز، غنچه‌هایی بودند که در بهار اخلاص شکوفا شدند و نوجوانانی بودند که به برکت همسنگری با مردانی الهی جوانانی نترس و شجاع شدند.
وی با اشاره به اینکه همه جهانیان در برابر این همه ایثار و جانفشانی ملت ایران به ویژه دانش آموزان بسیجی شگفت زده شده بودند،خاطرنشان کرد: همه دیدند که چگونه نوجوانانی همانند شهید محمد حسین فهمیده ، حماسه‌هایی بی‌نظیر آفریدند و دشمن تا بن دندان مسلح را به زبونی کشاندند.
وی بیان داشت: این نوجوانان جوانمرد، بدون آنکه به مادیات بیندیشند، وفاداری‌شان به ولی و امام خود را با وصیتنامه‌های سرشار از ایمان و خلوص به اثبات می‌رساندند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز یادآور شد: وصیتنامه‌هایی که گاهی نویسندگان آنان هنوز مویی به صورتشان روییده نشده بود ولی از مردان بزرگ پیشی گرفته بودند تا آنجا که مراد بسیجیان حضرت امام خمینی (ره) مطالعه این وصیتنامه‌ها را سفارش کردند.
قاسمی ادامه داد: کوه‌های سر به فلک کشیده غرب و دشت‌های سوزان جنوب، هرگز آن همه فداکاری و از جان گذشتگی این عزیزان ایران زمین را فراموش نمی کند.
وی اضافه کرد: بسیج دانش آموزی ، یک نهاد آموزشی است که با برنامه های مدون و ایجاد پایگاه های علمی سعی دارد گام موثری در ارتقای توان علمی دانش آموزان داشته باشد.
وی تاکید کرد: بسیج، عبارت است از مجموعه ای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور، جمع شده اند.
** بسیج دانش آموزی میراث دار ولایتمداری
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج نیز گفت: امروز بسیج دانش‌آموزی وارث آن ولایتمداری آمیخته با بصیرت و وظیفه‌ شناسی است که می‌باید با بهره‌گیری از آن تجربه موفق و تاریخی، نقش خود را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی که برافراشتن پرچم اسلام بر فراز بام جهان است ادامه دهد.
فرشته فهمیده خواهر شهیدان محمدحسین و حمید رضا فهمیده افزود: دانش‌آموزان بسیجی امروز باید بدانند که رسیدن به روزهای خوش پیروزی در گروی جهاد علمی و تلاش همه جانبه پژوهشی است که همواره رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته‌اند و نهادهای علمی را بدان امر فرموده‌اند.
وی یاد آور شد: روز هشتم آبان را که به نام دانش‌آموزان شهید هشت سال دفاع مقدس مزین و متبرک شده است، گرامی می‌داریم و به ارواح پاک آن بزرگ‌مردان تاریخ معاصر درود می‌فرستیم.
وی بیان داشت :بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن، افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل می شوند.
فهمیده اظهارداشت: بسیج مجموعه ای است که دشمن را بیمناک، و دوستان را امیدوار و خاطر جمع می کند.
وی بسیج را مظهر یک وحدت مقدس، میان ملت ایران دانست و یاد آور شد: همه میدانهائی که بسیج در آن حضور پیدا کرده است، میدان های ملی است.
وی تصریح کرد: هیج وقت کشور، از یک مجموعه عظیمی که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بی نیاز نیست زیرا بسیج مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلندکردن کشور و ملت است.
** شهدای دانش آموز بزرگ مردان تاریخ
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: درحقیقت همه انسانهای مومن، آگاه، بصیر، عاشق، متعهد، علاقه مند و آماده به کار، در هر میدانی از میدان ها هستند که برای ملت مفید است،جزو بسیجند.
مسعود مهرانی نیا افزود: یکی از بزرگترین خدماتی که انقلاب به ملت ایران کرد، این بود که ذهن ها را باز کرد، ذهن ها را سیاسی کرد، چشم ها را باز کرد و همه را با مسائل کشور آشنا کرد. این آشنائی، این بصیرت، باید روز به روز بیشتر و زیادتر بشود. اگر این بشود، دشمن هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.
وی با اشاره به فرمایشاتی از حضرت امام خمینی (ره) در مورد بسیج ، یاد آور شد: همانگونه که معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند' ارتش بیست میلیونی ( بسیج) فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی است'.
مهرانی نیا بسیج را مدرسه عشق و ایمان دانست و تصریح کرد: امروز بسیج دانش‌آموزی وارث آن ولایتمداری آمیخته با بصیرت و وظیفه‌شناسی است که می‌باید با بهره‌گیری از آن تجربه موفق و تاریخی، نقش خود را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی که برافراشتن پرچم اسلام بر فراز بام جهان است ادامه دهد.
وی تاکید کرد: هشتم آبان که به نام دانش‌آموزان شهید هشت سال دفاع مقدس مزین و متبرک شده است را گرامی می‌داریم و به ارواح پاک آن بزرگ‌مردان درود می‌فرستیم.
استان البرز یا ایران کوچک افتخار دارد که شهیدانی همچون فهمیده ها را پرورش داد و تقدیم اسلام ، قرآن و آرمان های دینی کرد.
آری شهید فهمیده ها رفتند تا چراغ راهی برای شهید حججی ها شوند و با شهادت عاشورایی خود دنیا را به آنچه که سعادت است رهنمون شوند.
شهید محمد حسین فهمیده در شانزدهم اردیبهشت 1346 در روستای سراجه قم زاده شد. در سال 1352 به دبستان روحانی قم که نام قبلی آن کریمی بود وارد شد و از مهرماه سال 1356تحصیلاتش را در مدرسه راهنمایی حافظ در شهر قم ادامه داد و سپس همراه خانواده‌اش به کرج مهاجرت کرد و از مهرماه 1358 در مدرسه خیابانی مشغول به تحصیل شد.
پخش اعلامیه‌های امام خمینی(ره ) در سال‌های 1356 و 1357 در سن حدود ده تا یازده سالگی؛ دیدار امام خمینی در بازگشت به ایران، شرکت در تظاهرات انقلاب اسلامی زمستان 1357 و شرکت در درگیری‌های خوزستان از جمله اقدامات اوست.
وی در بیست و پنجم یا ششم شهریور ماه 1359 یک هفته پیش از اعلام رسمی آغاز جنگ همراه نیروی مقاومت بسیج به جبههٔ خرمشهر اعزام شدو از آنجا که در روزهای نخستین از شرکت او در خط مقدم جلوگیری می‌شد، با تلاش‌هایی از جمله یک نفوذ چریکی به خط نیروهای دشمن، برای حضور در خط مقدم اجازه گرفت.
وی در غروب سی و یکم شهریور ماه از نخستین روزهای اعلام تجاوز نظامی ارتش عراق- همراه با محمدرضا شمس در جبهه نبرد حضور رسمی یافت. این دو، یک بار در هفته اول مهرماه زخمی شده و به بیمارستان ماهشهر اعزام شدند.
چند روزی پس از بهبودی با ترخیص از بیمارستان و بازگشت به جبهه و پایان دادن مجدد به مخالفت فرماندهان با حضورشان؛ به خط مقدم اعزام شدند اما فهمیده بار دیگر در بیست و هفتم مهرماه طی مقاومت در برابر حمله‌های دشمن دوباره زخمی شد.
هشتم آبان ماه59 تعداد 5 تانک دشمن با محاصره تعدادی از رزمندگان اسلام، قصد شهادت و اسارت آنان را داشتند که شهید محمد حسین فهمیده با بستن چند نارنجک به کمر خود زیر تا نک دشمن رفت که ضمن انهدام آن، به شهادت رسید.
2819/6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.