«پیش از این اسپرم بزشیری از خارج وارد کشور می شد که به علت تحریم ها متوقف شد.»
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انتقال دانش فنی و تولید 2 نژاد بز شیری سازگار با شرایط آب و هوایی سردسیر و گرمسیر نام قراردادی است که موسسه تحقیقات علوم دامی کشوردر سال 1395 با شرکت حامی سرمایه منعقد کرد.
در این قرارداد مشارکت، دانش فنی ازسوی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور دراختیار شرکت حامی سرمایه قرار می گیرد.
محمد عزیزی مدیر پروژه سنتز بز شیری گفت: برای تولید نژاد جدیدی در سطح دنیا ازنژاد شیری بز مهابادی و نژاد پدری بز آلپاین فرانسوی استفاده کردیم و به دنبال نژاد جدیدی هستیم که پر تولید و سازگار با طبیعت ایران است.
وی افزود: مهمترین موضوع در این قرارداد همکاری، بحث تولید مثلی پروژه است به طوریکه سال گذشته حدود یک هزار راس دام با 14 خط خونی و صرف یک میلیارد و400 میلیون ریال بارور شدند.
مدیر پروژه سنتز بز شیری یادآورشد: یکی از کارهای انجام شده امکانات و وسایل همزمان سازی فحلی (فرارسیدن زمان جفت گیری) در دام سبک است که با توجه به نوسات ارزی تحریم با مشکلات جدی مواجه شدیم.
وی ادامه داد: با کوشش فراوان و بهره گیری ازدانش متخصصان جوان ایرانی توانستیم با هزینه بسیار پایین ( 2 میلیون ریال) و با داروهای ارزان ، فحلی های پراکنده را به صورت هم زمان مدیریت کنیم که در بازه زمانی 2 ماهه وارد پروسه تولید مثل شدند.
عزیزی افزود: بحث همزمان سازی به علت مشکلات ناشی از تحریم واردات اسپرم دام نژاد آلپاین متوقف شده و به همین دلیل پایلوت اسپرم موسسه تحقیقات علوم دامی را با امکانات موجود راه اندازی کردیم که پس از طی مراحلی از بزهای نر خالص آلپاین موجود در پروژه سنتز بز شیری اسپرم گیری شد.
وی گفت که پس از آن در پایلوت موسسه مراحل رقیق سازی وفرآوری و فریز انجام و با فناوری نوین وارد مرحله تولید مثل شد که تمام این مراحل با بهره از دانش و توانایی همکاران ومتخصصان جوان ایرانی انجام گرفت.
مدیر پروژه سنتز بز شیری اضافه کرد که بنا به گزارش معاونت دام سبک مرکز اصلاح نژاد کشوردر خصوص نهاده های ژنتیکی دام سبک، درهر سال، 70 میلیارد ریال واردات انجام می شود.
وی تاکید کرد: با بهره از پروتکل های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، این شیوه مدیریتی تولید مثلی با موفقیت به سرانجام رسید که نتایج آن ایجاد اشتغال و خود باوری جوانان متخصص ایرانی از یک سو و کاهش قابل توجه هزینه و صرفه جویی ارزی ازسوی دیگر شده است.
«انعقاد قرارداد انتقال دانش فنی تحقیقات علوم دامی کشور و شرکت حامی سرمایه اقتصاد با عنوان مشارکت در سنتز نژادهای بز شیری در آبان ماه سال 1395 انجام شد. »
« با اجرای این طرح ضمن دستیابی به اهداف مورد نظر همچون تولید شیر بالا و دوقلوزایی، می توانیم مواد ژنی را به کشورهای همسایه صادر کنیم و بازار صادراتی برای حیوان و اسپرم داشته باشیم.
این طرح تا سال 1404 به نتیجه خواهد رسید ضمن اینکه اصلاح نژاد یک طرح ادامه دار است و این طرح فرصتی را برای صادرات فراهم می کند.»
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.