به گزارش ایرنا، هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیاء اقتصاد ملی با تکیه بر مشارکت مردم و سرمایه های داخلی است که این هدف در دولت ' تدبیر و امید' با اندیشه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دنبال شد.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شرایطی که دشمن راه مراوده را بر روی ملت ایران بسته، می تواند مسیری مطمئن برای استفاده از ظرفیت های داخلی با هدف رشد متوازن در تمام بخشها باشد تا به سرمنزل توسعه و پیشرفت برسیم.
بنابراین کاهش وابستگی و تداوم تولید ملی با حمایت از کار و سرمایه ایرانی سرلوحه طرح های اقتصادی قرار گرفت که درپی بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است و در این زمینه مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.
اما تحقق اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد که از جمله آنها می توان به تکیه بر توان داخلی اشاره کرد؛ چرا که در سالیان گذشته تعطیلی برخی از صنایع کوچک و بزرگ را داشتیم که ضرب آهنگ تولید را کند کرده بودند و امروز با تدابیری که صورت گرفته می توانند چرخه های اقتصاد را یکی از پس از دیگری به حرکت درآورند.
اگرچه چرخ های این کارخانه سال ها پیش از کار افتاده بود اما امروز به همت بخش خصوصی و با همراهی اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع توانسته جانی به اقتصاد کشور ببخشد و واحدهای تولیدی نیمه فعال که می توانند سهم قابل توجهی از بار اقتصاد کشور را بر دوش بکشند و در این مسیر با فعال کردن کارگروه های تخصصی تسهیل و رفع موانع تولیدی چرخ به خواب رفته تولید را دوباره به حرکت در آورده است.
دولت' تدبیر و امید' از ابتدای فعالیت خود بر احیاء واحدهای تولیدی تعطیل شده و نیمه فعال کمر همت بسته و برای دستیابی به این اولویت مهم مسیر پرفراز و نشیب را در پیش رو دارد.
همچنین خواب این واحدهای تولیدی سمی برای سرمایه گذاری محسوب می شود چرا که سرمایه گذار با دیدن این واحدهای به خواب رفته رغبتی برای گرفتن دست تولید و صنعت ندارد
استاندار البرز نیز به تازگی در نشست اقتصاد مقاومتی استان البرز گفته بود، امروز باید هرچه باشتابتر منابع خفته ای که باعث انزجار روحی سرمایه گذار می شود را بیدار و در اختیار تولید قرار داد.
محمد علی نجفی افزود: برای بیدار کردن این منابع و بهره برداری بهینه از آنها برای بهبود چرخه تولید تا اقتصاد کشور باید تلاش بیشتری را داشت.
وی گفت: تلاش ها باید مضاعف شود تا مردم همراهی مسئولان را احساس کنند و برای رفع مشکلات اقدامات موثرتری صورت گیرد.
استاندار البرز یادآور شد: برخی از مشکلات ملی است و درسال حمایت از کالای ایرانی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی هرچه بیشتر باید فعالیت کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار البرز نیز گفت: مجموعه سیاست‌های کلی سیاست مقاومتی اشاره دارد که اقتصاد به گونه‌ای مدیریت شود که با استفاده از نقاط قوت بتوان در مسیر رشد و روند پیشرفت بلند‌مدت کشور حرکت کرد.
عبادالله کامکار گفت: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد است که در این زمینه اقدامات موثری در استان البرز انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در سالجاری در بخش کشاورزی 24 واحد احیا و در بخش صنعت 13 واحد احیا شدند.
کامکار خاطرنشان کرد: از آغاز فعالیت دولت ' تدبیر و امید' اقدامات موثری در احیاء واحدهای غیرفعال و بازگرداندن آنها به چرخه تولید صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: امروز شاهد آن هستیم که چراغ شهرک صنفی شیخ آباد پس از ۱۵ سال روشن و از نعمت برق برخوردار شد.
کامکار گفت: احیاء این شهرک با 2 هزار واحد صنفی، اشتغالزایی برای هفت هزار نفر را به همراه داشته که 20 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری این شهرک را فعال کرد.
وی خاطرنشان کرد: پس از توجه به مشکلات تولیدی، صنعتی و خدماتی به عنوان چرخه اصلی اقتصادی کشور امروز دولت با هدف رسیدن به اقتصادی پویا، رفع موانع تولید را در اولویت قرار داده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار البرز گفت: یکی دیگر از اقدامات موثر در احیاء واحدهای تولیدی راه اندازی و واگذاری مجموعه پرورش و تکثیر ماهی به بخش خصوصی پس از 9 سال است که در آینده نزدیک مزارع پرورش ماهی کشور را به لحاظ بچه ماهی خودکفا می کند.
وی یاد آورشد: راه اندازی دوباره کارخانه بزرگ سیپورکس پس از 17 سال از دیگر اقدامات انجام شده در بخش اقتصاد مقاومتی و تکیه بر منابع و توان داخلی است.
کامکار افزود: اقداماتی از این دست موجب شد تا تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی استان بازتوانی ، بهسازی و فعال شود و افزون بر رونق اقتصادی بخشی از جوانان جویای کار و کارگران بیکار شده به صف شاغلان بپیوندند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز نیز در این باره گفت: تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استانها در آذرماه سال 94 ابلاغ شد.
زهرا عربشاهی افزود: اولین جلسله ستاد مقاومتی استان البرز درسال 95 تشکیل شد که در این سال با تشکیل 33 جلسه با 240 مصوبه وظایف دستگاه های اجرایی تعیین و تکالیف مشخص شد.
وی ادامه داد: از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور تعدادی ابلاغیه ها براساس نیاز استان ها با برش های ملی در حوزه های مختلف نیز ابلاغ شد.
عربشاهی گفت: درسال 95 تعداد 120 پروژه اقتصاد مقاومتی به اجرا درآمد که این پروژه در بخش های مختلف از جمله احیاء واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بوده است.
وی افزود: در سال 96 نیز 75 مصوبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز به تصویب رسید که 80 درصد مصوبات اجرایی شده است.
عربشاهی گفت: بسیاری از طرح ها برمبنای شعارهای سال و نیازهای استان به ویژه در بحث رونق تولید اجرایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 126 طرح ملی دارای برش استانی در بخش اقتصاد مقاومتی داشتیم که علاوه براین طرح ها 128 طرح نیز دستگاه های اجرایی براساس نیاز استان البرز به اجرا درآوردند که درصدی از آنها در سال گذشته اجرایی شده است.
عربشاهی افزود: در سالجاری نیز سازمان برنامه و بودجه کشور 27 برنامه ملی را به ستادهای فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرده که طراحی و اجرای برنامه گذر از بحران اب ، توسعه بازار محصولات دانش بنیان در حوزه فناوری ،حمایت از کالا واثار فرهنگی و ایرانی ، حمایت از ایجاد توسعه شرکت های صادراتی خصوصی، امید بخشی به سرمایه گذاران و ترویج مصرف کالاهای داخلی از جمله آنها به شمارمی رود.
8029/6993
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.